Pochylone tylne koła

Czwartek, 7 marca 2013 (12:40)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W wielu modelach aut, np. BMW, Mercedesach czy nawet w Hondach widać wyraźnie, że tylne koła są bardzo mocno pochylone do środka (jak w autach wyścigowych) natomiast przednie nie. Czym to jest spowodowane?

Zdjęcie

Negatyw kół stosuje się w celu ograniczenia nadsterowności. /Motor
Negatyw kół stosuje się w celu ograniczenia nadsterowności.
/Motor

Ujemne kąty pochylenia koła, zwane popularnie negatywami, są stosowane po to, aby poprawić przyczepność kół danej osi na zakręcie. Obecna tendencja jest taka, aby auto wykazywało jak najmniejszą nadsterowność, czyli miało możliwie najbardziej stabilną tylną oś. Dzięki temu ryzyko zarzucenia tyłem jest dość niskie. Ponieważ prawdopodobieństwo wykonania piruetu na śliskiej drodze wzrasta wraz z obciążaniem tylnej osi, tylne zawieszenia zwiększają kąty pochylenia kół wraz z obciążaniem bagażnika. O ile więc w niezaładowanym aucie koła przednie i tylne są pochylone prawie tak samo, o tyle po załadowaniu bagażnika różnicę widać już wyraźnie. W starszych samochodach znaczne pochylenie tylnych kół uwidacznia się z powodu zużycia sprężyn.

Ustaw zbieżność kół - ZAWIESZENIE

Reklama

Problemy z prześwitem - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Zawieszenie

Więcej na temat:układ jezdny | negatywy | zawieszenie

Zobacz również

  • Nowe oznaczenia paliw

    Tej jesieni pojawią się nowe oznaczenia paliw na stacjach oraz nowych samochodach. Mają pomóc w uniknięciu pomyłek przy tankowaniu. więcej