Problemy z prześwitem

Niedziela, 17 lutego 2013 (12:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Stosunkowo mały prześwit to spore prawdopodobieństwo uszkodzenia samochodu. Wyjaśniamy, jak tego uniknąć.

Zdjęcie

Niektórzy producenci oferują obniżone, sportowe zawieszenie, które nie sprawdza się niestety na naszych drogach. /Motor
Niektórzy producenci oferują obniżone, sportowe zawieszenie, które nie sprawdza się niestety na naszych drogach.
/Motor

Nie tylko sportowe samochody mają problemy z pokonywaniem nierówności i przeszkód na naszych drogach. Stosunkowo mały prześwit mają także "zwykłe" auta, takie jak Skoda Octavia, VW Golf czy Alfa Romeo 159. Sytuacja pogarsza wraz z wiekiem pojazdu, gdy zużywa się zawieszenie.

Aby przywrócić pierwotny prześwit używanego samochodu, należy wymienić komplet amortyzatorów i sprężyn. Nie szukajmy przy tym zestawów tuningowych, tylko fabrycznie nowego, seryjnego kompletu, najlepiej wyprodukowanego przez renomowanego producenta. Dzięki temu nie tylko podniesiemy pojazd o 2-3 cm (wracając do pierwotnego stanu), ale także ograniczymy jego "bujanie się" na nierównościach.

Reklama

Odczuwalną poprawę przynosi czasem wizyta w zakładzie specjalizującym się w naprawach układów wydechowych. Wymiana wyciągniętych wieszaków układu wydechowego lub odwrócenie źle zamocowanych rury wydechowej sprawi, że przestaniemy zahaczać nimi np. o progi zwalniające, krawężniki czy wystające studzienki kanalizacyjne.

Zawieszenie pneumatyczne

Komfort jazdy bez względu na obciążenie auta i poważne wydatki na naprawy. Tak w skrócie opisać można zawieszenie pneumatyczne. czytaj więcej

Jeśli chcesz bezpiecznie jeździć po naszych drogach, unikaj samochodów tuningowanych. Niski prześwit, atrakcyjne obniżone zderzaki czy szerokie aluminiowe felgi zupełnie nie sprawdzają się w naszych warunkach.

Jeśli kupujesz fabrycznie nowy samochód, zapytaj sprzedawcę o wersję z możliwie dużym prześwitem. Niektóre firmy (np. VW czy Skoda) mają czasem w ofercie specjalne pakiety "na złe nawierzchnie". Auto w takiej specyfikacji jest zwykle zawieszone wyżej o 2-3 cm, czego na pierwszy rzut oka nie widać, a co może się przydać w naszych warunkach.

Co robić, by nie uszkodzić podwozia

Zwolnij hamulec przed progiem

Zdjęcie

Przed wjazdem na próg puszczamy hamulec – przód uniesie się i wjedzie łagodniej. Dobrze jest najeżdżać pod lekkim kątem. /Motor
Przed wjazdem na próg puszczamy hamulec – przód uniesie się i wjedzie łagodniej. Dobrze jest najeżdżać pod lekkim kątem.
/Motor

Omijaj koleiny

Zdjęcie

Jedynym skutecznym sposobem na koleiny jest... omijanie ich. W ostateczności można jechać kołami blisko garbu, lub nawet po garbie asfaltu. /Motor
Jedynym skutecznym sposobem na koleiny jest... omijanie ich. W ostateczności można jechać kołami blisko garbu, lub nawet po garbie asfaltu.
/Motor

Zjeżdżaj hamując

Zdjęcie

Z chodnika zjeżdżamy bardzo delikatnie, przytrzymując hamulec. Nagły zjazd sprawi, że samochód zakołysze się, a zderzak uderzy o chodnik. /Motor
Z chodnika zjeżdżamy bardzo delikatnie, przytrzymując hamulec. Nagły zjazd sprawi, że samochód zakołysze się, a zderzak uderzy o chodnik.
/Motor

Zdjęcie

Zabierasz komplet pasażerów i bagaż? Uważaj! /Motor
Zabierasz komplet pasażerów i bagaż? Uważaj!
/Motor

Zdjęcie

To możesz uszkodzić /Motor
To możesz uszkodzić
/Motor

Jacek Ambrozik

Zwiększenie prześwitu - ZAWIESZENIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Zawieszenie

Motor

Zobacz również