Toyota Prius... na gaz. Czy opłaca się montować instalację LPG w hybrydzie?

Poniedziałek, 19 listopada 2018 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czysta abstrakcja. Czysta, bo instalacja LPG czyni Priusa jeszcze bardziej ekologicznym. Abstrakcja – bo po co ją montować w tak oszczędnym aucie?

Zdjęcie

Toyota Prius z LPG /Motor
  • Rekordowe zużycie: 3,1 l LPG/100 km
  • Realne zużycie: 4-5 l LPG/100 km
  • Koszt instalacji: 3550 zł

W ubiegłym roku opisywaliśmy na naszych łamach hybrydową Toyotę Auris przystosowaną do zasilania gazem. Tym razem prezentujemy najnowszą generację modelu Prius, którą także wyposażono w instalację LPG.

Reklama

Montaż został przeprowadzony niezależnie (importer Toyoty nie przewiduje takiej opcji dla klientów), ale podobnie jak w przypadku Aurisa wszystko działa bez najmniejszych problemów.

Wiele się zmieniło

Wróćmy jednak do samego Prusa. Na pierwszy rzut oka, jego zespół napędowy wydaje się identyczny jak ten stosowany w starszej generacji modelu. W praktyce jest bardziej ekonomiczny i zapewnia odczuwalnie lepszą dynamikę.

Uderzająca jest poprawa charakterystyki - Prius zaskakująco żywiołowo reaguje na ruchy pedału przyspiesznika. Nie wyje podczas rozpędzania, a maksymalny moment dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów. Okazuje się, że w cyklu Atkinsona, w którym pracuje silnik benzynowy Priusa, drzemały spore rezerwy.

Jeśli użytkownik stosuje się do poleceń komputera pokładowego, może pobijać rekordy w niskim zużyciu paliwa. Najlepszy wynik, jaki odnotowano podczas testów przedsprzedażnych instalacji to 3,1 l LPG/100 km. Wyniki realne do uzyskania podczas codziennej jazdy oscylują w przedziale od 4 do 5 l gazu na każde 100 km.

Trzeba oczywiście pamiętać, że hybrydy najlepiej radzą sobie w mieście i w cyklu mieszanym. Na autostradzie, z pełnym obciążeniem nie są już takie oszczędne, choć ta generacja modelu poprawiła się także w tej kategorii. Jazda z prędkościami do 140 km/h jest ekonomiczna i znacznie mniej uciążliwa niż w starszych wersjach.

Zdjęcie

Kontrolka pod przełącznikiem benzyna/LPG sygnalizuje rezerwę płynu do lubryfikacji gniazd zaworowych. /Motor
Kontrolka pod przełącznikiem benzyna/LPG sygnalizuje rezerwę płynu do lubryfikacji gniazd zaworowych.
/Motor

Zdjęcie

Pokładowe menu pozwala m.in. na wyświetlanie historii średniego zużycia benzyny. Gdy auto jeździ na LPG wartości są zaniżone o ok. 30%, ale i tak imponują. /Motor
Pokładowe menu pozwala m.in. na wyświetlanie historii średniego zużycia benzyny. Gdy auto jeździ na LPG wartości są zaniżone o ok. 30%, ale i tak imponują.
/Motor

Zdjęcie

Instalacja nie zakłóca pracy komputera monitorującego pracę zespołu hybrydowego. Wyświetlacze działają bez uwag. /Motor
Instalacja nie zakłóca pracy komputera monitorującego pracę zespołu hybrydowego. Wyświetlacze działają bez uwag.
/Motor

Nowinki w instalacji

Instalacje gazowe do hybrydowych Toyot mają przed sobą przyszłość. Wszystko dlatego, że interesują się nimi nie tylko jednostkowi, odrobinę zwariowani klienci, ale także floty i korporacje taksówkarskie.

BRC jest jedną z pierwszych firm, które wprowadziły na polski rynek instalację LPG do wybranych hybrydowych Toyot, a teraz sukcesywnie dopracowuje zwój system.

Cytat

Do hybrydowych Toyot opracowaliśmy specjalne, bardzo dokładne mapy wtrysku LPG. Testowaliśmy je jednocześnie na trzech Priusach na naszej hamowni i w warunkach drogowych.
Piotr Oleksyk, główny inżynier BRC Polska

Najwyraźniejszą zmianą w stosunku do generacji opisywanej rok temu jest wyeliminowanie charakterystycznego cykania elektrozaworu, który włączał i wyłączał gaz w zależności od tego, czy hybryda używała silnika benzynowego, czy elektrycznego. Początkowo producent miał zastosować nowy typ wspomnianego elementu, ale ostatecznie stanęło na poważnych zmianach w sterowniku. Komputer LPG odczytuje z magistrali danych CAN Priusa status jednostki i wie, czy wyłączenie silnika nastąpiło w ramach jazdy hybrydowej, czy też chodzi o zakończenie jazdy. Dzięki temu ciągła praca zaworu odcinającego gaz nie jest potrzebna i temat został rozwiązany.

Sprawą drugą jest bardzo dokładne opracowanie mapy sterownika LPG - dokładnie do konkretnego modelu samochodu, co eliminuje konieczność wykonywania adaptacji.

Zmianie nie uległ natomiast koszt - to wciąż ok. 3500 zł (dokładnie 3550 zł).

Co z gwarancją?

Dealerzy podchodzą do sprawy indywidualnie. Zazwyczaj po przeróbce z ochrony gwarancyjnej zostaje wyłączony silnik benzynowy, który można ubezpieczyć w niezależnych firmach.

Zdjęcie

Toyota Prius z LPG /Motor

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT PRIUSA IV I ZAMONTOWANEJ W NIM INSTALACJI LPG

CENA SAMOCHODU

  • 119 000 zł: tyle kosztuje najnowsza Toyota Prius w bazowej wersji Active. Model wyróżnia się tym, że już w podstawie ma więcej niż naprawdę potrzeba, czyli nie tylko automatyczną przekładnię (a dokładnie planetarną) i klimatyzację, ale także felgi ze stopów lekkich, kamerę cofania, "inteligentny kluczyk". Samochód występuje tylko w jednej wersji silnikowej - 1.8/122 KM.
  • W oparciu o tę instalację bez problemu można przerabiać także hybrydowe Aurisy (cena od 87 400 zł) czy wybrane używane hybrydowe Toyoty.

CENA PRZERÓBKI, MODELE

  • 3550 zł: taką kwotę trzeba zapłacić za przeróbkę samochodu w oparciu o opisywaną instalację BRC Sequent 32.
  • 3150 zł: inną opcją jest nieco tańszy system Zavoli.
  • Inne propozycje: BRC i Zavoli to oczywiście nie jedyne instalacje oferowane w wersjach dla hybryd. Wybrane warsztaty korzystają np. z instalacji KME, Landi renzo, Lovato czy STAG. Wybierając instalację w warsztacie, warto się jednak upewnić, czy będzie to rozwiązanie standardowe adaptowane w tym warsztacie, czy produkt przeznaczony do auta hybrydowego.

ZUŻYCIE PALIWA

  • 5 l LPG/100 km: takie przyjęliśmy realne zużycie gazu podczas jazdy w mieście. Przy cenie LPG 2,29 zł za litr daje to koszt ok. 12 zł na każde 100 km. Dla porównania - zużycie 6 l benzyny na 100 km oznacza wydatek ok. 30 zł. Po każdych 100 km w kieszeni zostaje zatem ok. 18 zł.

KIEDY TO SIĘ ZWRÓCI?

20 tys. km: mniej więcej tyle trzeba przejechać w mieście, żeby zwrócił się koszt montażu instalacji. Innymi słowy - co 20 tys. km w kieszeni użytkownika zostaje ok. 3500 zł. Posiadacze Priusów przed podjęciem decyzji o sprzedaży przejeżdżają nimi przynajmniej 300 tys. km (widać to w ogłoszeniach), a to oznacza, że w ciągu całego okresu eksploatacji zaoszczędzą ponad 50 tys. zł (lub ok. 45 tys. zł, uwzględniając z dużym zapasem koszt instalacji i jej serwisowania).

JAK WYGLĄDA PRZERÓBKA

Zdjęcie

Montaż instalacji LPG w Priusie trwa tak jak w przypadku innych popularnych samochodów jeden dzień roboczy. /Motor
Montaż instalacji LPG w Priusie trwa tak jak w przypadku innych popularnych samochodów jeden dzień roboczy.
/Motor

SILNIK

Pierwszy raz silnik uruchamia się na benzynie, po chwili automatycznie włącza się zasilanie LPG. Później pracuje już tylko na LPG (lub na prądzie). W tym Priusie zamontowano także system lubryfikacji gniazd zaworowych sterowany elektronicznie z kontrolką rezerwy. Płyn za 25 zł starcza na ok. 10-12 tys. km.

Zdjęcie

Cała instalacja jest schowana pod ozdobnym dekielkiem z tworzywa sztucznego. /Motor
Cała instalacja jest schowana pod ozdobnym dekielkiem z tworzywa sztucznego.
/Motor

ZBIORNIK

Prius ma pokaźną wnękę na koło zapasowe. Można ją wykorzystać na trzy sposoby: zbiornik 36 l + zapasowe koło dojazdowe, zbiornik 40 l (podnosi podłogę o 2 cm) lub zbiornik 52 l (wymaga podniesienia podłogi do linii zderzaka, rekordowy zasięg podczas testów - 1400 km).

Zdjęcie

Ten zbiornik ma pojemność 40 l, co daje zasięg 1000 km. /Motor
Ten zbiornik ma pojemność 40 l, co daje zasięg 1000 km.
/Motor

WLEW GAZU

W większości montowanych obecnie instalacji wlew do tankowania LPG chowa się pod klapką do tankowania benzyny. W tym przypadku miejsca nie było zbyt dużo, więc samą końcówkę trzeba wozić w schowku i wkręcać przed tankowaniem.

Zdjęcie

Przed tankowaniem do wlewu trzeba wkręcić końcówkę, w którą wciska się pistolet. /Motor
Przed tankowaniem do wlewu trzeba wkręcić końcówkę, w którą wciska się pistolet.
/Motor

PODSUMOWANIE

Jeśli hybryda jest na dzień dzisiejszy zdecydowanie bardziej atrakcyjną propozycją niż samochód elektryczny, to co powiedzieć o jeszcze oszczędniejszej i tylko nieznacznie droższej hybrydzie z LPG? Popularyzacja takich rozwiązań jest prawdopodobnie kwestią najbliższych kilku lat.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 36/2018

Używany samochód hybrydowy: co musisz wiedzieć przed zakupem – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Toyota Prius III (2009-2015) - opinie użytkowników – OPINIE O SAMOCHODACH

Używane auto z instalacją LPG – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady motoryzacyjne

Motor

Zobacz również