Centra miast nie dla aut

Środa, 10 października 2012 (10:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Część europejskich miast wprowadziła zakazy wjazdu do centrów lub wjazd ten ograniczyła. Chcą w ten sposób walczyć z zakorkowaniem i dbać o środowisko.

Zdjęcie

Znak zakazujący wjazdu do centrum jednego z włoskich miast. /Motor
Znak zakazujący wjazdu do centrum jednego z włoskich miast.
/Motor
Korki to zmora wielu metropolii. Jeśli dodać do tego rosnące zanieczyszczenie powietrza i hałas (związane częściowo z ruchem samochodów), nie dziwią próby ograniczenia przez lokalne władze liczby aut, które jeżdżą po miastach. Pomysły są przy tym różne: od wprowadzenia opłat za wjazd do centrum, przez ustanowienie ograniczeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza, po kategoryczny zakaz poruszania się samochodów.

Jadąc np. do Niemiec warto pamiętać o specjalnych strefach (tzw. Umweltzone), w których wymagane są plakietki potwierdzające normę czystości spalin spełnianą przez dany samochód. Strefy obowiązują w kilkudziesięciu miastach. Plakietkę można kupić jeszcze przed wyjazdem, np. przez internet (m.in. na www.dekra.pl) w cenie 60-100 zł.

Reklama

W Londynie turyści powinni pamiętać o opłacie za wjazd do centrum. Obowiązuje ona w godzinach 7-18.30 i wynosi 9-12 funtów (ok. 47-62 zł) za dzień. Nie warto próbować wjeżdżać bez opłaty (można jej dokonać w automatach, przez telefon, SMS lub internet), bo w strefie umieszczono kilkaset kamer. Ponadto stolica Wielkiej Brytanii ma tzw. Low emission zone (Strefa niskiej emisji), za wjazd do której muszą płacić kierowcy ciężarówek, autobusów, dużych vanów, pick-upów i SUV-ów 4x4 napędzanych silnikami Diesla, które nie spełniają norm czystości spalin Euro III lub Euro IV (w zależności od rodzaju pojazdu).

Z kolei w Norwegii działa system oparty o kamery nagrywające pojazdy i ich tablice rejestracyjne. Na tej podstawie ustalany jest właściciel auta mieszkający za granicą i za pośrednictwem firmy Euro Parking Collection trafia do niego wezwanie do zapłaty. Turysta może też zarejestrować się na stronie internetowej www.autopass.no, tam utworzyć konto i na zasadzie przedpłaty doładować je pewną kwotą - sugerowana to 300 koron (ok. 165 zł).

Witold Blady, Maciej Pobocha

Wybrane miasta z ograniczeniami lub zakazami wjazdu

Dania

  • Arhus
  • Aalborg
  • Frederiksberg
  • Kopenhaga
  • Odense

Niemcy (m.in)

  • Berlin
  • Bochum
  • Bonn
  • Brema
  • Dortmund
  • Duisberg
  • Düsseldorf
  • Essen
  • Frankfurt n. Menem
  • Freiburg
  • Gelsenkirchen
  • Haga
  • Hanower
  • Heidelberg
  • Karlsruhe
  • Kolonia
  • Lipsk
  • Ludwigsburg
  • Magdeburg
  • Monachium
  • Oberhausen
  • Stuttgart

Norwegia

  • Bergen
  • Oslo
  • Stavanger

Szwecja

  • Sztokholm

Węgry

  • Budapeszt

Wielka Brytania

  • Londyn

Włochy

  • Bozen
  • Brescia
  • Brixen
  • Mediolan
  • Palermo
  • Turyn

Źródło: ÖAMTC

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronach internetowych miast oraz m.in. na www.lowemissionzones.eu

Ograniczenia wjazdu do wybranych miast

Londyn
Opłata za wjazd do centrum od poniedziałku do piątku od godziny 7 do 18.30 przez cały rok.
Wysokość opłaty: 9-12 funtów
Kara za brak opłaty: 150 funtów

Oslo
Opłata za wjazd do miasta obowiązująca przez cały rok.
Wysokość opłaty: Oslo - 27 koron
Kara za brak opłaty: zaległe opłaty są ściągane przez firmę windykacyjną wraz z odsetkami i karą

Mediolan
Do centrum (area C) nie mogą wjechać auta z silnikami benzynowymi spełniające normę Euro 0 oraz z dieslami spełniające normy Euro 1, 2 i 3. Pozostałych (z wyjątkiem samochodów na LPG, CNG, bioetanol i hybryd) dotyczy opłata od poniedziałku do piątku od godz. 7.30 do 19.30.
Wysokość opłaty: 5 euro
Kara za brak opłaty: 76 euro

Berlin
Obowiązek posiadania plakietki w wyznaczonych strefach. Plakietkę (jej kolor zależy od normy emisji spalin spełnianej przez samochód) można wykupić w Polsce, m.in. w stacjach Dekry.
Cena plakietki: 60-100 zł
Kara za brak plakietki: 40 euro
Lista niemieckich miast, w których obowiązują plakietki: www.umwelt-plakette.de

Artykuł pochodzi z kategorii: Ruch drogowy

Więcej na temat:znaki drogowe

Zobacz również

  • Książki serwisowe i gwarancyjne – papierowe czy elektroniczne?

    Drukowane książki serwisowe stopniowo ustępują miejsca elektronicznym. Przeszłość serwisową auta można wtedy sprawdzać tylko w ASO. więcej