Holowanie bez tajemnic

Wtorek, 17 września 2013 (14:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Ciągnięcie innego pojazdu to prosta czynność. Wielu kierowcom sprawia jednak sporo kłopotów. Podpowiadamy, jak robić to bezpiecznie i zgodnie z prawem.

Zdjęcie

Podczas holowania należy pamiętać o utrzymywaniu napiętej linki, pomoże to zapobiec jej zerwaniu. /Motor
Podczas holowania należy pamiętać o utrzymywaniu napiętej linki, pomoże to zapobiec jej zerwaniu.
/Motor

Awaria samochodu to zdarzenie czysto losowe. Niestety często przytrafia się w najmniej oczekiwanym miejscu i czasie. W takiej sytuacji przede wszystkim warto sprawdzić, czy pakiet ubezpieczeniowy nie obejmuje darmowego holowania. O dziwo, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że mają w pakiecie taką usługę. To szczęśliwcy. Pozostali muszą liczyć na pomoc innych zmotoryzowanych.

Jak się okazuje, bezpieczne holowanie to dla znacznej części kierujących pojazdami czynność zagadkowa. Najczęściej popełnianym przez nich błędem jest nieprawidłowe oznakowanie pojazdu holowanego. Z reguły pojazd ciągnięty ma włączone migające światła awaryjne. Tymczasem prawo dopuszcza wyłącznie użycie trójkąta ostrzegawczego lub pomarańczowego światła błyskowego (tak zwanej bomby). Jest to ważny zapis, bo w przypadku włączenia świateł awaryjnych samochód holowany nie jest w stanie sygnalizować zamiaru zmiany kierunku jazdy, stwarzając tym samym dodatkowe zagrożenie na drodze.

Reklama

Nie należy też zapominać o problemach natury technicznej, np. gdy trzeba holować samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Jeśli producent nie zezwala na takie praktyki (a najczęściej tak jest), pozostaje jedynie wezwanie holownika. Warto także wiedzieć, że nowoczesne auta wyposażone w katalizator powinny być holowane z zimnym silnikiem. Inaczej ten element może ulec uszkodzeniu.

Droga przysługa

Holowanie jest związane jeszcze z innymi konsekwencjami, nie tylko wynikającymi z aspektów technicznych. Kierowcy często nie mają pojęcia, że w świetle ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, podejmując się holowania innego pojazdu, automatycznie biorą na siebie odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez ten pojazd, nawet jeśli wina będzie leżała po stronie holowanego. Wynika to z paradoksalnego zapisu, który przypadek holowania traktuje tak samo, jak jazdę z przyczepą, za którą pełną odpowiedzialność ponosi pojazd ciągnący. Przysługa taka może więc drogo kosztować.

Uwaga na sytuację, kiedy holują się dwa samochody, których właścicielem lub współwłaścicielem jest jedna osoba. Jeśli doszłoby do kolizji między tymi pojazdami, ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania.

Oczywiście pisząc to, nie staramy się odradzać udzielania pomocy innym użytkownikom dróg, jednak chcemy uzmysłowić, jak wielką ostrożność i rozwagę należy zachować podczas tej czynności. Łatwo bowiem popełnić, nawet nieumyślnie, wykroczenie, którego następstwa mogą się okazać bardzo przykre.

Prawidłowe oznakowanie i najczęstsze błędy

TAK

Zdjęcie

Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym. /Motor
Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym.
/Motor

Zdjęcie

Jeśli jest taka możliwość, trójkąt można umieścić w widocznym miejscu za tylną szybą. /Motor
Jeśli jest taka możliwość, trójkąt można umieścić w widocznym miejscu za tylną szybą.
/Motor

Zdjęcie

Linka holownicza, jeśli nie jest biało-czerwona, musi mieć czerwone lub żółte oznaczenie. /Motor
Linka holownicza, jeśli nie jest biało-czerwona, musi mieć czerwone lub żółte oznaczenie.
/Motor

Zdjęcie

Prawo zamiast oznakowania trójkątem ostrzegawczym dopuszcza żółty sygnał błyskowy. /Motor
Prawo zamiast oznakowania trójkątem ostrzegawczym dopuszcza żółty sygnał błyskowy.
/Motor

NIE

Zdjęcie

Najczęstszym błędem jest włączanie w pojazdach holowanych oświetlenia awaryjnego. /Motor
Najczęstszym błędem jest włączanie w pojazdach holowanych oświetlenia awaryjnego.
/Motor

Zdjęcie

Trzeba uważać na luźną linkę. Najechanie na nią kołem może spowodować jej zerwanie. /Motor
Trzeba uważać na luźną linkę. Najechanie na nią kołem może spowodować jej zerwanie.
/Motor

Co na to prawo?

Przed przystąpieniem do holowania warto zajrzeć do Kodeksu drogowego, który dokładnie określa prawidłowe zasady wykonywania tej czynności. Podajemy najważniejsze podpunkty art. 31 Kodeksu drogowego.

  • W warunkach ograniczonej widoczności pojazd holowany musi mieć włączone światła pozycyjne.
  • Prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym - do 30 km/h.
  • Prędkość pojazdu poza obszarem zabudowanym - do 60 km/h.
  • Odległość między pojazdami holującymi przy połączeniu giętkim musi wynosić od 4 do 6 m, a przy połączeniu sztywnym nie więcej niż 3 m.


Poniżej podajemy wszystkie wykroczenia (wraz z wysokością mandatu), za które może ukarać nas policja podczas holowania pojazdu. Marnym pocieszeniem jest fakt, że w tych przypadkach nie są przydzielane punkty karne.

  • Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem - 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe - 250 zł
  • Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach - 250 zł
  • Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego - 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony - 250 zł
  • Holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) - 250 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania przez niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania - 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania przez nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym - 150 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez brak lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego - 150 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym - 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania - 50 zł
Z przyczepą za pan brat

Oto trzynaście ważnych informacji dotyczących korzystania z przyczep samochodowych. Przydadzą się każdemu, kto będzie prowadził zestaw. czytaj więcej

Trudne przypadki

Problem z holowaniem pojawia się w przypadku samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię zmiany biegów. Wynika to ze specyfiki takich przekładni, w których smarowanie odbywa się wyłącznie podczas pracy silnika. Specjaliści nie zalecają holowania w takich przypadkach, ponieważ grozi to zatarciem mechanizmu. Zdarzają się jednak przypadki, że producenci zezwalają na holowanie aut z "automatem" pod pewnymi jednak warunkami. Zazwyczaj jest to dystans do 50 km i prędkość maksymalnie do 50 km/h (np. Audi). Najlepiej zawsze wcześniej sprawdzić, czy na holowanie pozwala instrukcja obsługi.

Zdjęcie

W przypadku „automatów” bezpieczniej będzie wezwać na pomoc holownik. /Motor
W przypadku „automatów” bezpieczniej będzie wezwać na pomoc holownik.
/Motor

Zdjęcie

Wyjątek stanowią auta terenowe z automatem i reduktorem. Po rozłączeniu napędów nie ma przeciwwskazań do holowania. /Motor
Wyjątek stanowią auta terenowe z automatem i reduktorem. Po rozłączeniu napędów nie ma przeciwwskazań do holowania.
/Motor

Uwaga – brak wspomagania!

Bardzo ważne jest, by obydwie osoby biorące udział w holowaniu pamiętały, że w większości nowoczesnych aut wraz z wyłączeniem silnika przestaje działać wspomaganie kierownicy i układu hamulcowego. Oznacza to, że w takim przypadku kręcenie kierownicą wymaga znacznie większej siły niż w autach bez wspomagania. Jeszcze istotniejszy dla bezpieczeństwa jest fakt, że dramatycznie spada skuteczność hamowania. Dlatego właśnie niebagatelne znaczenie ma rozważne zachowanie się holującego, który powinien zachowywać duże odległości od pojazdów z tyłu i przodu zestawu oraz odpowiednią prędkość. Jest też obowiązany łagodnie hamować.

Sposoby na hol

Na rynku jest bogaty wybór linek i pasów holowniczych. Ceny wahają się od kilku do nawet kilkuset złotych za pasy przeznaczone do off-roadu. Posiadacze małych i stosunkowo lekkich aut nie muszą uzbrajać się w mocne pasy z szeklami lub linki stalowe, bo te przeznaczone są raczej do aut terenowych i dostawczych. Trzeba też pamiętać, by nie wybierać linki z uciągiem zbliżonym do masy auta. Podczas holowania często dochodzi do szarpnięć, które generują o wiele większe obciążenie niż masa samochodu. W takich sytuacjach najczęściej dochodzi do zerwania linek. Elementem, na który warto zwrócić uwagę przy zakupie, jest sposób łączenia linki z hakiem lub szeklą. Również niewiele osób wie, że najdroższe liny kinetyczne nie nadają się do holowania. Przeznaczone są wyłącznie do wyszarpywania aut z grząskiego terenu. Na rynku dostępne są również tzw. sztywne hole, których zaletą jest utrzymywanie stałej odległości między pojazdami. To dobre rozwiązanie dla niedoświadczonych kierowców.

Zdjęcie

Wytrzymały pas powinien mieć przeszycia poprzeczne. /Motor
Wytrzymały pas powinien mieć przeszycia poprzeczne.
/Motor

Zdjęcie

„Plecionki” są najpopularniejszymi linkami na rynku. /Motor
„Plecionki” są najpopularniejszymi linkami na rynku.
/Motor

Zdjęcie

Gruba stalowa linka sprawdzi się w ciężkich autach terenowych i dostawczych. /Motor
Gruba stalowa linka sprawdzi się w ciężkich autach terenowych i dostawczych.
/Motor

Zdjęcie

Dzięki gumce ściągającej linka nie dostaje się pod koła po nadmiernym zbliżeniu aut holowanych. /Motor
Dzięki gumce ściągającej linka nie dostaje się pod koła po nadmiernym zbliżeniu aut holowanych.
/Motor

Zdjęcie

Dostępne są również tzw. sztywne hole do aut osobowych. /Motor
Dostępne są również tzw. sztywne hole do aut osobowych.
/Motor

Warto wiedzieć

Darmowe holowanie

Wielu ubezpieczycieli w formie promocji dołącza do standardowego ubezpieczenia OC pakiet assistance obejmujący usługę darmowego holowania zazwyczaj ograniczeniem odległości od miejsca zamieszkania lub do najbliższego serwisu. Jeśli nie dostajemy takiego bonusu w pakiecie, warto zapytać o możliwość poszerzenia go o tę usługę. Z reguły wymaga to dopłaty zaledwie kilkudziesięciu złotych.

Pomoc drogowa

W przypadku, kiedy holowanie auta jest ryzykowne lub zabronione (np. automat, niesprawny układ hamulcowy lub kierowniczy), będziemy zmuszeni do skorzystania z pomocy drogowej. Cena holowania w obrębie większych miast wynosi około 150 zł. W przypadku znaczniejszych odległości najczęściej negocjuje się ceny indywidualnie.

Umowny kod

Przed przystąpieniem do holowania kierowcy powinni ustalić, jak będą się między sobą porozumiewać. To pomoże zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. W przypadku braku sygnalizacji dźwiękowej, w obu samochodach powinny być otwarte szyby, aby prowadzący mogli przekazywać sobie ostrzeżenia.

Tekst: Piotr Karczmarczyk, zdjęcia: Andrzej Bieńkowski

Gdy auto zniknie... - PORADY

Ładowność razy dwa - PRZEPISY

Chowany hak holowniczy - NADWOZIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Ruch drogowy

Motor

Zobacz również

  • Kupujesz BMW? Sprawdź, za jaki model nie przepłacisz w OC

    Jesteś miłośnikiem szybkich i eleganckich aut? Jeżeli planujesz, że w Twoim garażu stanie BMW, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – możesz obniżyć koszt ubezpieczenia OC. Dowiedz się, jak to zrobić. więcej