Historia systemów bezpieczeństwa

Piątek, 6 września 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Historia systemów chroniących pasażerów ma wiele lat i ciągle dopisywane są do niej nowe rozdziały. Kiedy debiutowały kolejne układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy?

Zdjęcie

Nieustanny rozwój systemów bezpieczeństwa sprawia, że pomimo ciągle rosnącego natężenia ruchu liczba ofiar wypadków maleje. /Volvo
Nieustanny rozwój systemów bezpieczeństwa sprawia, że pomimo ciągle rosnącego natężenia ruchu liczba ofiar wypadków maleje.
/Volvo

1959

Pasy bezpieczeństwa

Zdjęcie

Volvo wprowadza trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób siedzących z przodu. Sukcesywnie usprawniane do dziś są podstawowym zabezpieczeniem w czasie podróży autem. /Volvo
Volvo wprowadza trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób siedzących z przodu. Sukcesywnie usprawniane do dziś są podstawowym zabezpieczeniem w czasie podróży autem.
/Volvo

1960

Miękka deska rozdzielcza

Reklama

Zdjęcie

Volvo zaczyna wyposażać auta w deski rozdzielcze z elastycznymi elementami, ograniczającymi urazy twarzy i klatki piersiowej pasażerów w razie zderzenia. /Volvo
Volvo zaczyna wyposażać auta w deski rozdzielcze z elastycznymi elementami, ograniczającymi urazy twarzy i klatki piersiowej pasażerów w razie zderzenia.
/Volvo

1966

ABS

Premiera Jensena FF. Wraz z nim debiutuje układ ABS, zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu. System wzorowany jest na rozwiązaniach stosowanych w lotnictwie, ma mechaniczne sterowanie.

1968

Zagłówki z przodu

Znowu pierwsze jest Volvo - wprowadza zagłówki na przednich fotelach, chroniące głowę i szyję w razie uderzenia od tyłu pojazdu.

1969

Pasy bezwładnościowe

Zdjęcie

10 lat po wprowadzeniu pasów trzypunktowych, Volvo zaczyna stosować pasy bezwładnościowe. /Volvo
10 lat po wprowadzeniu pasów trzypunktowych, Volvo zaczyna stosować pasy bezwładnościowe.
/Volvo

1971

Kontrolka niezapiętych pasów

Zdjęcie

Volvo zaczyna montaż powszechnie stosowanej dziś kontrolki we wszystkich modelach. /Volvo
Volvo zaczyna montaż powszechnie stosowanej dziś kontrolki we wszystkich modelach.
/Volvo

1973

Wzmocnienia w drzwiach

Zdjęcie

Sposób na lepszą ochronę w razie uderzeń bocznych - Volvo zaczyna montować rurowe wzmocnienia w drzwiach. /Volvo
Sposób na lepszą ochronę w razie uderzeń bocznych - Volvo zaczyna montować rurowe wzmocnienia w drzwiach.
/Volvo

1978

Bezpieczna jazda bez trzymanki

Inżynierowie podali już daty wprowadzenia systemów automatycznego kierowania samochodem. Jedno jest istotne: kierownica wcale nie zniknie z samochodu. czytaj więcej

Elektroniczny ABS

Na liście wyposażenia Mercedesa klasy S pojawia się układ ABS z elektronicznym sterowaniem. W takiej formie rozwijany jest do dziś.

1981

Poduszka kierowcy i napinacze pasów

Pierwsze eksperymenty z airbagami prowadzono już w latach 70., ale dopiero ich wprowadzenie do Mercedesa klasy S (jednocześnie z napinaczami pasów bezpieczeństwa) rozpoczęło ich powszechne stosowanie.

1986

Procon-ten

W czasach, gdy poduszki powietrzne były jeszcze atrybutem najdroższych limuzyn, Audi wprowadziło mechaniczny system który w razie wypadku za pomocą systemu linek odciągał kierownicę, ograniczając ryzyko uderzenia w nią.

1991

System ochrony przed uderzeniami z boku

Zdjęcie

Volvo wprowadziło system SIPS, rozwinięcie wzmocnień montowanych od lat 70. Solidne poprzeczki w drzwiach i wzmocnienia w podłodze skutecznie rozpraszają energię uderzenia, fotele zamontowane na szynach mogą przesuwać się do środka auta. /Volvo
Volvo wprowadziło system SIPS, rozwinięcie wzmocnień montowanych od lat 70. Solidne poprzeczki w drzwiach i wzmocnienia w podłodze skutecznie rozpraszają energię uderzenia, fotele zamontowane na szynach mogą przesuwać się do środka auta.
/Volvo

1994

Boczne poduszki powietrzne

Zdjęcie

Po raz pierwszy oferowane są jako wyposażenie modelu Volvo 850, dopełniając ochronę zapewnianą przez system SIPS. /Volvo
Po raz pierwszy oferowane są jako wyposażenie modelu Volvo 850, dopełniając ochronę zapewnianą przez system SIPS.
/Volvo

1995

ESP

Zdjęcie

Układ stabilizacji toru jazdy to kolejny przykład na zaawansowanie konstrukcyjne Mercedesów klasy S. /Mercedes
Układ stabilizacji toru jazdy to kolejny przykład na zaawansowanie konstrukcyjne Mercedesów klasy S.
/Mercedes

1996

Poduszka kolanowa

Dodatkowy airbag chroniący kolana kierowcy pojawia się po raz pierwszy w Kii Sportage. Do Europy trafia jednak dopiero w 2003 r., wraz z premierą drugiej generacji Toyoty Avensis.

1996

Asystent nagłego hamowania

Badania wskazują, że większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska na hamulec zbyt słabo. Asystent nagłego hamowania debiutujący w Mercedesach S i SL ograniczył ten problem.

Klasa S wyznacza kierunek

Mercedes przedstawił techniczne nowości nowej klasy S. To o tyle ważne, że identyczne systemy za kilka lat trafią zapewne do o wiele bardziej popularnych modeli. czytaj więcej

1997

Poduszki kurtynowe

Airbagi chroniące głowy kierowców w trakcie kolizji bocznych pojawiają się w modelach BMW z serii 5 i 7.

1997

Aktywne zagłówki

Saab wprowadza zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu wysuwają się do góry i do przodu, zapewniając lepsze podparcie głowy.

2005

Asystent pasa ruchu

W Europie system debiutuje dzięki firmie Citroen. Układ stosowany jest w modelach C4, C5 i C6, ostrzega kierowcę o mimowolnym zjechaniu z wyznaczonego pasa ruchu.

2005

Ochrona pieszych

Zdjęcie

Poważne obrażenia pieszych są zwykle efektem uderzenia o twarde elementy silnika. Mechanizm unoszący maskę o kilka cm po wykryciu kolizji z pieszym ogranicza to ryzyko. System został wprowadzony w Citroenie C6 i Jaguarze XK. /Jaguar
Poważne obrażenia pieszych są zwykle efektem uderzenia o twarde elementy silnika. Mechanizm unoszący maskę o kilka cm po wykryciu kolizji z pieszym ogranicza to ryzyko. System został wprowadzony w Citroenie C6 i Jaguarze XK.
/Jaguar

2007

Asystent martwego pola

Zdjęcie

System ostrzegający kierowcę przed ryzykiem zajechania drogi innemu autu przy zmianie pasa ruchu debiutuje w modelu Volvo S80. /Volvo
System ostrzegający kierowcę przed ryzykiem zajechania drogi innemu autu przy zmianie pasa ruchu debiutuje w modelu Volvo S80.
/Volvo

2008

Poduszka nadokienna i w siedzeniu pasażera

Toyota iQ jest wręcz obłożona poduszkami powietrznymi - w tym modelu debiutowały poduszki chroniące pasażerów tylnej kanapy w razie uderzenia od tyłu oraz pasażera z przodu przed wysunięciem się pod pasami.

2008

Samoczynne hamowanie

Zdjęcie

System z Volvo XC60 ostrzega przed najechaniem na stojące pojazdy, w razie potrzeby sam rozpoczyna hamowanie. /Volvo
System z Volvo XC60 ostrzega przed najechaniem na stojące pojazdy, w razie potrzeby sam rozpoczyna hamowanie.
/Volvo

2010

Poduszka w pasach

Airbag rozwijany z pasa bezpieczeństwa trafia do sportowego modelu Lexus LFA.

2012

Poduszka chroniąca pieszych

Zdjęcie

W Volvo V40 debiutuje kolejna poduszka powietrzna, tym razem chroniąca osoby na zewnątrz auta - zabezpiecza pieszych przed uderzeniem głową w szybę. /Volvo
W Volvo V40 debiutuje kolejna poduszka powietrzna, tym razem chroniąca osoby na zewnątrz auta - zabezpiecza pieszych przed uderzeniem głową w szybę.
/Volvo

Bartosz Zienkiewicz

Samochód przyszłości - TECHNIKA

Inny wymiar bezpieczeństwa - TECHNIKA

Artykuł pochodzi z kategorii: Technika

Motor

Zobacz również