Opór aerodynamiczny bez tajemnic

Piątek, 15 lutego 2013 (12:55)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Pomiary aerodynamiki to jedne z droższych badań. Są jednak ważne, bo podczas jazdy ponad połowa paliwa zużywana jest na pokonanie oporów powietrza.

Zdjęcie

W kompaktach zmniejszenie Cx z 0,32 do 0,30 obniża spalanie o 0,2 l/100 km. /Motor
W kompaktach zmniejszenie Cx z 0,32 do 0,30 obniża spalanie o 0,2 l/100 km.
/Motor

Mniejszy opór powietrza to niższe zużycie paliwa. Do jego pomiaru używa się tuneli aerodynamicznych, w których na samochód stojący na platformie pomiarowej oddziałuje siła strumienia powietrza. Istnieje ścisła zależność pomiędzy prędkością powietrza opływającego pojazd, a siłą oporów starających się przesunąć auto.

Wielkość ta nazywana jest współczynnikiem oporu aerodynamicznego i w przypadku kierunku pomiaru wzdłuż auta (tzw. oś "x") współczynnik ten oznaczany jest jako Cx. Wartość Cx wyznacza się mierząc siłę przesuwającą samochód na platformie pomiarowej i odnosząc ją do prędkości powietrza.

Reklama

Współczynnik Cx jest wielkością bezwymiarową i opisuje doskonałość aerodynamiczną samochodu. Jednak sam Cx nie mówi nam o tym, jak duży jest opór - do tego konieczna jest jeszcze znajomość tzw. pola powierzchni czołowej samochodu, wyrażonego w m2.

Dwa różnej wielkości auta mogą mieć identyczny współczynnik Cx, a jednak z racji innej powierzchni czołowej - zupełnie różne siły oporów aerodynamicznych przy danej prędkości (np. Audi A3 ma Cx=0,33 oraz powierzchnię czołową 2,13 m2, natomiast znacznie większy model Q5 ma powierzchnię czołową 2,65 m2 i identyczny Cx=0,33). Można więc uznać, że doskonałość aerodynamiczna (dopracowanie kształtu) obu modeli jest takie samo, ale już siły oporu aerodynamicznego podczas jazdy będą w przypadku Q5 prawie o 25 proc. większe.

Współczesne auta są na tyle dobrze dopracowane, że obniżenia współczynnika Cx szuka się w drobnych detalach. Nawet obniżenie zawieszenia o 1,5 cm okazuje się mieć pozytywny wpływ. Jedynym negatywnym skutkiem pędu do zmniejszania oporów aerodynamicznych jest upodabnianie się aut do siebie. Fizyka dla wszystkich jest taka sama.

Zdjęcie

Symulacje komputerowe bardzo obniżają koszty badań. Dopiero potem przychodzi czas na próby w tunelach aerodynamicznych. /Motor
Symulacje komputerowe bardzo obniżają koszty badań. Dopiero potem przychodzi czas na próby w tunelach aerodynamicznych.
/Motor

Sztuka małych kroków, czyli gdzie szuka się rezerw w aerodynamice

Koła samochodu

Zdjęcie

Nie tylko wzór obręczy, ale szerokość i kształt mają wpływ na opory. /Motor
Nie tylko wzór obręczy, ale szerokość i kształt mają wpływ na opory.
/Motor

Strefa podciśnienia za autem

Zdjęcie

Im mniejsza jest strefa podciśnienia za autem, tym niższy jest współczynnik Cx. /Motor
Im mniejsza jest strefa podciśnienia za autem, tym niższy jest współczynnik Cx.
/Motor

Wlot powietrza do chłodnicy

Zdjęcie

Aby obniżyć opory, czasami stosuje się regulowane żaluzje we wlocie grilla. /Motor
Aby obniżyć opory, czasami stosuje się regulowane żaluzje we wlocie grilla.
/Motor

Płyta podłogowa samochodu

Zdjęcie

Plastikowe osłony pod pojazdem mają zmniejszyć opór powietrza. /Motor
Plastikowe osłony pod pojazdem mają zmniejszyć opór powietrza.
/Motor

Marcin Klonowski

Doładowanie silników - TECHNIKA

Artykuł pochodzi z kategorii: Technika

Zobacz również

  • Jak przejąć leasing lub kredyt na auto?

    W tego typu transakcjach jedynym polem do negocjacji ceny auta jest zwykle odstępne. Czasami sprzedający rezygnuje z niego całkowicie. więcej