Szukanie dziury w całym

Wtorek, 7 maja 2013 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na kilka lat przed wprowadzeniem samochodu do produkcji rozpoczynają się jego liczne testy. Pomysłowość inżynierów nie zna przy tym granic.

Zdjęcie

Pierwsze badania aerodynamiczne przeprowadza się na makietach w skali. Prototypy testuje się w tunelu dopiero na dalszym etapie projektowania. /Mercedes
Pierwsze badania aerodynamiczne przeprowadza się na makietach w skali. Prototypy testuje się w tunelu dopiero na dalszym etapie projektowania.
/Mercedes
Opór aerodynamiczny bez tajemnic

Pomiary aerodynamiki to jedne z droższych badań. Są jednak ważne, bo podczas jazdy ponad połowa paliwa zużywana jest na pokonanie oporów powietrza. czytaj więcej

Czarnym scenariuszem dla każdej wytwórni jest wpadka w postaci wady konstrukcyjnej, ujawniającej się dopiero po wprowadzeniu auta na rynek. Wytwórnia traci prestiż, a do modelu przyklejana jest łata samochodu niedopracowanego. Aby tego uniknąć, wszystkie opracowywane pojazdy przed wejściem do produkcji, ale wyrywkowo także w jej trakcie, przechodzą wszechstronne badania. Każda wytwórnia ma swój harmonogram, który jest rygorystycznie przestrzegany. Przykładowo w Audi pierwsze analizy komputerowe (np. symulacje zderzeń itp.) są wykonywane na cztery lata przed startem produkcji (tzw. SOP, start of production), sylwetka jest dopracowywana w drobnych szczegółach na dwa lata przed SOP, testy akustyczne pojawiają się na 20 miesięcy przed SOP, a testy drogowe
zaczynają się zwykle na osiem miesięcy przed
rozpoczęciem masowej produkcji. Badania te pochłaniają nawet po kilkaset milionów euro w przypadku nowych modeli. To jednak się opłaca.

Jakie badania przechodzą pojazdy przed wejściem do produkcji? Zapraszamy do galerii:

Reklama

Technika: testy fabryczne

liczba zdjęć: 10

Marcin Klonowski

Samochód przyszłości - PORADY

Unifikacji ciąg dalszy - TECHNIKA

Artykuł pochodzi z kategorii: Technika

Zobacz również