Alfa Romeo 147 JTD. Świat się kończy, niestety...

Środa, 10 lutego 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 29 z 21 lipca 2001 r. - test Alfy Romeo 147 z silnikiem Diesla.

Zdjęcie

Przód auta znajduje się nisko nawet na postoju. W czasie jazdy bywa, że następuje kontakt z powierzchnią drogi. /Motor
Przód auta znajduje się nisko nawet na postoju. W czasie jazdy bywa, że następuje kontakt z powierzchnią drogi.
/Motor

Jaka jest Alfa Romeo? Większość z nas odpowie: czerwona, szybka, głośna, twarda i żarłoczna. Także mało komfortowa i agresywnie, lecz niestarannie wykończona.

Zdjęcie

"Motor" nr 29 z 21 lipca 2001 r.
/Motor

Na taki obraz swego produktu Włosi pracowali całymi latami. A teraz wszystko przewracają do góry nogami.

Reklama

Gdy Alfie Romeo 147 przyznawano tytuł Samochodu Roku 2001, dostępna była jedynie w wersji trzy drzwiowej, wyłącznie z silnikami benzynowymi.

Ale też i taki powinien być samochód, który, jak przystało na Alfę, chce zasłużyć na miano wozu choć trochę sportowego.Teraz oferowana jest jednak także z pięciorgiem drzwi i z jednostką wysokoprężną.

W nowej odmianie nadwoziowej klamki tylnych drzwi, jak w większej Alfie 156, na szczęście ukryto w słupkach - może nie jest to zbyt wygodne, ale pozwoliło zachować agresywny, sportowy styl samochodu.

Jednak leniwy diesel w Alfie Romeo? To już chyba jakieś nieporozumienie? Zwłaszcza dla osób, które miały bliższą styczność z czterocylindrową jednostką JTD o pojemności 1910 cm3.

Ten uniwersalny silnik wysokoprężny koncernu Fiat ma wtrysk bezpośredni systemu common rail (u Włochów nazywa się to Unijet), ośmiozaworową głowicę, turbodoładowanie z przechładzaniem powietrza... i we wszystkich z dotychczas znanych odmian inne parametry. W Fiacie Bravo/Brava 101 KM i 200 Nm, w Marei i Multipli 110 KM i 200 Nm, w Punto 80 KM i 196 Nm, w Alfie 156 105 KM i 225 Nm, a w "147"... 110 KM i 275 Nm. Za każdym razem przy prawie identycznym maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym ok. 1 bara. Skąd więc te różnice? Otóż biorą się one z zastosowania odmiennych turbosprężarek i różnych programów sterujących wtryskiem.

Zdjęcie

Wnętrze odmiany JTD nie różni się niczym istotnym od znanego z wersji benzynowych, jedynie obrotomierz ma mniejszy zakres użytkowy. W wyposażeniu dobre radio, klimatyzacja i wiele innych udogodnień. /Motor
Wnętrze odmiany JTD nie różni się niczym istotnym od znanego z wersji benzynowych, jedynie obrotomierz ma mniejszy zakres użytkowy. W wyposażeniu dobre radio, klimatyzacja i wiele innych udogodnień.
/Motor

Najnowsza i jak się okazuje najlepsza wersja jednostki 1.9 JTD trafiła akurat do Alfy 147. Użyto w niej turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic turbiny. Zaowocowało to nie tyle porażającą wartością mocy maksymalnej, co znaczącym wzrostem momentu obrotowego. Efekt tego jest taki, że 147 JTD przyspiesza lepiej od 120-konnego, lżejszego o prawie 100 kg benzynowego modelu 1.6 i ma prawie taką samą prędkość maksymalną.

Zdjęcie

Pięciodrzwiowe nadwozie, dzięki sprytnemu usytuowaniu tylnych klamek, wygląda jak trzydrzwiowe. Bagażnik (gdy tylne siedzenia pozostają na swoim miejscu) jest ze swoimi 280 dm3 dość mikroskopijny, jak na tę klasę aut. /Motor
Pięciodrzwiowe nadwozie, dzięki sprytnemu usytuowaniu tylnych klamek, wygląda jak trzydrzwiowe. Bagażnik (gdy tylne siedzenia pozostają na swoim miejscu) jest ze swoimi 280 dm3 dość mikroskopijny, jak na tę klasę aut.
/Motor

W praktycznym użytkowaniu trzeba się do silnika turbodoładowanego trochę przyzwyczaić. Reakcja na naciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach nie jest natychmiastowa - turbina musi mieć nieco czasu, by podnieść ciśnienie w kolektorze dolotowym, a zbyt delikatne ruszanie z miejsca może się zakończyć zgaśnięciem silnika. Ale są to ułamki sekund, zaś potem, na każdym biegu w zakresie od 2 do 4 tys. obr./min auto dostaje charakterystycznego "kopniaka" i przyspiesza jak przystało na pojazd o nazwie Alfa Romeo. Chwalebne, że czyni to bez zbędnego hałasu, a charakterystyczne dieslowskie "niskoobrotowe" mruczenie pozwala bez przeszkód słuchać radia nawet przy znacznych prędkościach.

Zdjęcie

Silnik JTD przykryty został osłoną wygłuszającą, więc nie widać wokół niego całego osprzętu. Choć po odgłosach nietrudno zgadnąć, że to diesel, nie jest nadmiernie głośny. /Motor
Silnik JTD przykryty został osłoną wygłuszającą, więc nie widać wokół niego całego osprzętu. Choć po odgłosach nietrudno zgadnąć, że to diesel, nie jest nadmiernie głośny.
/Motor

Druga ważna rzecz - konstruktorzy poradzili sobie z niewielkim zakresem naprawdę użytecznych obrotów współczesnych turbodiesli. Silnik można "kręcić", choć już mniej efektywnie, do prawie 5000 obr./min i w rezultacie nie było potrzeby stosowania sześciobiegowej skrzyni.

Zdjęcie

Alfa 147 JTD robi szczególnie dobre wrażenie pod dystrybutorem paliwa. Nasze średnie zużycie paliwa 6,4 dm3/100 km nie pozwoliło na przejechanie 1000 km bez tankowania, ale było blisko: zbiornik ma pojemność 60 dm3. /Motor
Alfa 147 JTD robi szczególnie dobre wrażenie pod dystrybutorem paliwa. Nasze średnie zużycie paliwa 6,4 dm3/100 km nie pozwoliło na przejechanie 1000 km bez tankowania, ale było blisko: zbiornik ma pojemność 60 dm3.
/Motor

Mamy więc dość żwawą Alfę i to nie dziwi. A jak ze zużyciem paliwa? Średnia z naszego testu, wynosząca 6,4 dm3/100 km, mówi sama za siebie. Oszczędny, nowoczesny silnik i aerodynamiczne nadwozie robią swoje. Ta Alfa nie jest żarłoczna!

Zdjęcie

Na rozbudowanym wyświetlaczu komputera pokładowego można bez przerwy kontrolować średnie i chwilowe zużycie paliwa. To drugie dochodzi momentami do kilkunastu dm3/100 km, ale są to momenty bardzo krótkie.
/Motor

Zapewne więc mało komfortowa i twardo zawieszona? Tu kolejne zaskoczenie. Nie wiemy, czy wersję JTD wyposażono w specjalnie "zmiękczone" amortyzatory, ale nasz testowy samochód zachowywał się w tym względzie aż przesadnie. Dziury i studzienki pokonywał wzorowo, gorzej było na dłuższych, falujących nierównościach jezdni. Dochodziło nawet do ocierania dolną plastikową osłoną silnika o asfalt na wydawałoby się w miarę gładkiej drodze, a nadmierna miękkość przedniego zawieszenia doprowadziła do oderwania gumowej listewki pod przednim zderzakiem. Czyżby konstruktor nie uwzględnił zwiększonej masy silnika?

Z drugiej strony zaawansowane zawieszenie samochodu nie wymaga twardych regulacji, by auto dobrze się prowadziło. Pod tym względem nie ma żadnych zastrzeżeń. Być może to polskie drogi nie pozwalają na stuprocentową optymalizację podwozia.

O tym, że Alfa 147 jest bogato wyposażona, dopracowana ergonomicznie i wzorowo wykończona, nasi Czytelnicy już wiedzą. Przecież inaczej nie zdobyłaby tytułu samochodu roku. W rezultacie większość dawnych wyobrażeń o specyfice aut tej marki wymaga weryfikacji. Nawet - okazuje się - czerwony kolor, chociaż dostępny, nie dominuje w ofercie modelu 147. Czyżby ten srebrny, oszczędny, miękko zawieszony i dość komfortowy samochód był Alfą Romeo?

Podstawowe dane techniczne: Alfa Romeo 147 JTD (2001)

 Alfa Romeo 147 JTD
Silnik/liczba zaw. na cylinderR4/2
Pojemność skokowa (cm3)1910
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min81/110 - 4000
Moment maks. (Nm) przy obr./min275 - 2000
Nadwoziehatchback
Liczba drzwi/miejsc5/5
Długość/szeokość/wysokość (mm)4170/1730/1440
Rozstaw osi (mm)2540
Masa własna/całkowita (kg)1270/1790
Pojemność bagażnika (dm3)280/1030
0-100 km/h (s)10,5
V max (km/h)189
Zużycie paliwa EU (dm3/100 km)*7,7/4,7/5,7
W naszym teście (dm3/100 km)6,4
* miasto/poza miastem/średnio

Tekst: Jerzy Dyszy, zdjęcia: autor; "Motor" 29/2001

Używana Alfa Romeo 147 1.9 JTD (2003) - OPINIE O SAMOCHODACH

Alfa Romeo 147 (2000-2009) - SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również