Alfa Romeo Alfetta

Piątek, 5 kwietnia 2013 (20:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 28 z 1 lipca 1972 roku - nowa Alfa Romeo Alfetta w szczegółach.

Zdjęcie

Alfa Romeo Alfetta - 4-drzwiowa limuzyna o dość wysokim (143 cm) i wąskim (162 cm) nadwoziu. /Alfa Romeo
Alfa Romeo Alfetta - 4-drzwiowa limuzyna o dość wysokim (143 cm) i wąskim (162 cm) nadwoziu.
/Alfa Romeo

Na rynku włoskim pojawił się ostatnio samochód o cechach sportowych będący jednakże 4-osobową, 4-drzwiową limuzyną. Po takim wstępie wiadomo już, że chodzić może tylko o samochód marki Alfa Romeo. Ta państwowa wytwórnia o produkcji dziennej ok. 650 wozów ma bardzo bogate tradycje wyścigowe i sportowe nic więc dziwnego, że nawiązuje do nich po to, by lepiej reklamować swój produkt. Nazwa Alfetta używana była w latach 50. do określania ostatnich dwóch modeli samochodu wyścigowego, jaki zgłaszany był do wyścigów Grand Prix przez firmę z Mediolanu. Alfetta zakończyła aktywne uczestnictwo tych zakładów w wyścigach klasy Grand Prix, potem zaczęła się już era samochodów Ferrari. Być może więc nawiązywanie teraz do tej nazwy jest nieco spóźnione. Ale w swoim czasie samochody ze znakiem 4-listnej koniczynki były niezwyciężone. Trudno więc byłoby wyrzec się takiego atutu reklamowego.

Samochód Alfa Romeo Alfetta jest modelem pośrednim między wozami serii Giulia i dużą limuzyną 2000. Jest to zarazem model stanowiący zaczątek nowej rodziny wozów, o niecodziennych rozwiązaniach konstrukcyjnych. W zasadzie ze starych modeli przejęto do nowej konstrukcji tylko silnik o pojemności 1,75 l i mocy powiększonej ze 113 do 121 KM (wg DIN) przy 5500 obr./min. Jak tego oczywiście wymaga tradycja silnik ma 2 wałki rozrządcze a zawory rozchylone są pod dość znacznym kątem. Sam silnik jest wzorem wszelkich cnót, stanowi bowiem połączenie elastyczności z dużą mocą jednostkową i stosunkowo niskim jednostkowym zużyciem paliwa. Również zgodnie z tradycją firmy jest dość hałaśliwy, zwłaszcza jeśli idzie o wydech. Ale tego właśnie oczekują klienci.

Reklama

Alfa Romeo Alfetta (1972)

liczba zdjęć: 14

W komorze silnikowej pojazdu jest raczej luźno, gdyż silnik znajduje się tutaj zupełnie sam, bez sprzęgła i skrzyni biegów. Te oba zespoły, połączone w jednej obudowie, przesunięto na tył wozu - przed oś kół tylnych. Znajdują się więc pod tylnym siedzeniem. Tak właśnie zamontowane były w samochodzie wyścigowym Alfetta i z tego samego powodu — dążenia do równomiernego rozłożenia obciążeń na osie — przesunięto je obecnie w nowe miejsce. Alfa Romeo Alfetta (ta obecna) nie jest jednakże pierwszym samochodem mającym ten układ skrzyni. Na wzorze wyścigowym oparła się już w swoim czasie firma Lancia w modelach Aurelia.

Zdjęcie

Tylne zawieszenie systemu de Dion stanowi właściwie nierozłączną całość ze sprzęgłem, skrzynią biegów o 5 przełożeniach i przekładnią główną. Cały ten agregat montowany jest do nadwozia za pośrednictwem poduszek gumowych mających tłumić przenoszenie się drgań. Nawet sprężyny śrubowe pociągnięte są w tym celu warstwą plastyku. /Alfa Romeo
Tylne zawieszenie systemu de Dion stanowi właściwie nierozłączną całość ze sprzęgłem, skrzynią biegów o 5 przełożeniach i przekładnią główną. Cały ten agregat montowany jest do nadwozia za pośrednictwem poduszek gumowych mających tłumić przenoszenie się drgań. Nawet sprężyny śrubowe pociągnięte są w tym celu warstwą plastyku.
/Alfa Romeo

Nowością jest także zastosowanie osi de Dion. Konstruktorzy Alfy podkreślają, że tylko takie rozwiązanie daje i małą masę niereserowaną i zarazem pozwala utrzymywać koła zawsze prostopadle do jezdni, co w dobie coraz szerszych opon ma ogromna znaczenie. Przy okazji wykorzystano oczywiście możliwość przesunięcia hamulców kół do środka wozu, umieszczając je po obu stronach przekładni głównej. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano hamulce tarczowe, przednie mają średnicę 26 cm, tylne 25 cm. W układzie istnieje oczywiście mechanizm wspomagający, ale o dość ograniczonej sile. Przewidziano również regulator sił hamowania kół tylnych oraz podzielono układ uruchamiania hamulców na dwa obwody.

9 nowych modeli Alfy Romeo w 2016 roku

Nowości, nowości i jeszcze raz nowości - Sergio Marchionne, szef koncernu Fiata, widzi przyszłość Alfy Romeo w jasnych barwach. czytaj więcej

Przednie zawieszenie ma dość prosty układ podwójnych wahaczy poprzecznych nierównej długości a w stosunku do przednich modeli Alfa Romeo różni się utyciem drążków skrętnych jako elementów resorujących. Pozwoliło to pomieścić amortyzator pomiędzy wahaczem dolnym a wahaczem górnym. Tylna oś de Dion prowadzona jest za pośrednictwem dwóch skośnych drążków biegnących do przodu oraz prostowodu Watta czyli układu drążków, z których górny biegnie w lewo, dolny zaś w prawo, a ich wewnętrzne końce połączone są z orczykiem przymocowanym obrotowo do osi. Jako element resorujący służą sprężyny śrubowe, jednak w ich wnętrzu znajdują się dodatkowe kuliste gumowe elementy resorujące.

Alfa Romeo Disco Volante - powrót do przeszłości

Zaprezentowana przed rokiem Alfa Romeo Disco Volante jest gotowa do produkcji. We włoskiej manufakturze Carrozzeria Touring powstanie limitowana seria 500 egzemplarzy modelu. czytaj więcej

Nowością dla firmy jest zastosowany zębatkowy układ kierowniczy, gdyż dotychczas kontentowano się przekładniami ślimakowymi. Przekładnia kierownicza ma jednak dość duże przełożenie bo 3,3 obrotu koła kierownicy od oporu do oporu. 4-drzwiowe nadwozie o dużej powierzchni okien bocznych ma stosunkowo niską szybę tylną. Wynika to z konieczności "zadarcia" bagażnika w wyniku żądań aerodynamików badających nadwozie w tunelu. Alfa Romeo Alfetta ma najniższy jak dotychczas dla dużych wozów tej marki współczynnik doskonałości aerodynamicznej wynoszący 0,42. Pozwala to przy stosunkowo niedużej pojemności skokowej silnika i niewygórowanej mocy osiągać szybkość maksymalną 180 km/godz.

Model Alfetta traktowany być powinien jako odpowiedź na pytanie czy wszystkie samochody staną się z biegiem czasu jednakowe. Alfa Romeo jest zdania, że nie! Zawsze znajdą się indywidualiści gotowi zapłacić więcej za to, aby ich wóz odróżniał się nie tylko nadwoziem, ale i tym, co znajduje się pod blachą. 

TS

Używana Alfa Romeo Gtv (1995-2006) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również