Chrysler PT Cruiser 2.0 - test

Wtorek, 10 lipca (20:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 1 z 5 stycznia 2002 r. - test retrokompaktu Chryslera, czyli modelu PT Cruiser w wersji zasilanej 2-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 141 KM.

Zdjęcie

Blisko 700-letnie mury miejskie, zachowane niemal w całości, to rzadkość w Polsce. /Motor
Blisko 700-letnie mury miejskie, zachowane niemal w całości, to rzadkość w Polsce.
/Motor

Podróż pięknym samochodem w pięknym plenerze to zawsze przyjemność, nawet jeśli drogi nie są jak marzenie, nawet jeśli pod urodziwym obliczem auto skrywa nieco niedostatków.

Zdjęcie

"Motor" nr 1 z 5 stycznia 2002 r. /Motor
"Motor" nr 1 z 5 stycznia 2002 r.
/Motor

Gdziekolwiek pojawia się Chrysler PT Cruiser, może z wyjątkiem Warszawy, wywołuje ogromne zainteresowanie. Nie może być inaczej: choć napatrzyłem się już i na inne bardzo piękne auta, PT Cruiser wciąż mnie porusza.

Reklama

Z tego punktu widzenia podróż nim jest ekscytująca. Zwłaszcza, gdy i cel jest atrakcyjny.

Gdzie najlepiej będzie wyglądało auto w stylu retro, jeśli nie w otoczeniu pięknej architektury? A Góry Świętokrzyskie to nie tylko puszcza, malownicze, łagodne wzgórza, lecz i - jak na region oddalony od metropolii - niezłe i ciekawe drogi.

A ileż tu mało znanych, lecz wspaniałych zabytków!

Celem jest polskie Carcassonne - Szydłów. Leżące na południu Francji Carcassonne słynie z wspaniale zachowanych, potężnych murów obronnych (ich fundamenty kładli jeszcze Rzymianie), okalających przepiękne, średniowieczne miasteczko.

Jadąc do Szydłowa z północy trzeba przeciąć Góry Świętokrzyskie.

Najprzyjemniej, bez zbędnego uwikłania się w ruch na trasach tranzytowych, drogami wojewódzkimi po północnym skraju Łysogór, przez Bodzentyn, gdzie znajdują się ruiny zamku biskupiego. Zbudowano go w II połowie XIV w. W 200 lat później został przebudowany. Kolejne przebudowy, w XVII i XVIII w. całkowicie zmieniły jego oblicze. Wreszcie opuszczony pod koniec XVIII w. popadł w ruinę.

Zdjęcie

Choć wnętrze nie jest równie stylowe jak nadwozie, ale lepiej zmontowane niż w niektórych większych modelach tego koncernu. Tworzywa - na przeciętnym poziomie. /Motor
Choć wnętrze nie jest równie stylowe jak nadwozie, ale lepiej zmontowane niż w niektórych większych modelach tego koncernu. Tworzywa - na przeciętnym poziomie.
/Motor

Droga prowadząca do Szydłowa to wspina się, to opada, wije łagodnymi łukami. Właściwie ten odcinek pokonuje się najczęściej na czwartym biegu, gdyż przełożenia manualnej skrzyni są długie. Jeśli rozpędzić auto do 120 km/h, na 5. biegu silnik będzie miał zaledwie 3100 obr./min. Zwykle przy tej prędkości silniki innych samochodów mają ok. 3500 obr./min. W efekcie PT Cruiser nie jest wyjątkowo "zrywny", choć dwulitrowy silnik ma 141 koni.

Zdjęcie

Przekładnia manualna, choć do jej pracy można mieć zastrzeżenia, przynajmniej pozwala lepiej panować nad autem. /Motor
Przekładnia manualna, choć do jej pracy można mieć zastrzeżenia, przynajmniej pozwala lepiej panować nad autem.
/Motor

Owszem, manualna skrzynia pozwala wreszcie normalnie prowadzić to auto, co nie było takie proste w wersji z amerykańskim, dziwnie i zaskakująco reagującym automatem.

Samo jej działanie nie jest jednak rewelacyjne. Precyzją zmiany i siłą niezbędną do włączania biegów bardziej przypomina popularne, europejskie auta segmentu B niż C.

Szydłów. Średniowieczne mury miasta nie są ani równie wspaniałe, ani równie stare (wzniesione w XIV w.) jak te w Carcassonne, lecz w Polsce nie ma chyba drugich tak dobrze zachowanych z tamtego okresu. Ich ozdobą jest Brama Krakowska. Wewnątrz, poza ruinami zamku królewskiego (XIV-XVI w.), kościołami Św. Ducha, Wszystkich Świętych i Św. Władysława (XIV-XVI w.) oraz synagogą (XVI-XVII w.) nie zachowały się inne równie stare zabytki architektoniczne. Po prostu średniowieczna zabudowa miejska w tak małych ośrodkach była drewniana.

Zdjęcie

Ozdobą murów Szydłowa jest późniejsza od nich Brama Krakowska. /Motor
Ozdobą murów Szydłowa jest późniejsza od nich Brama Krakowska.
/Motor

Szydłów wzmiankowany był już w 1191 r., a przez ponad 600 lat (1329-1870) miał prawa miejskie.

To jednak nie koniec trasy. Jedziemy dalej. Silnik pracuje "twardo" i dość głośno, zwłaszcza przy wyższych obrotach, a powstające drgania odczuwa się we wnętrzu, jakby specjalnie konstruktorzy chcieli przypomnieć, że w latach 30. auta były jeszcze mniej komfortowe.

Zdjęcie

Z tą czy z inną skrzynią, silnik i tak na każde 100 km potrzebuje 10 litrów benzyny. W Stanach to po prostu auto małolitrażowe. U nas przeczyłoby temu mianu nie tylko spalanie, ale i potężny promień skrętu. /Motor
Z tą czy z inną skrzynią, silnik i tak na każde 100 km potrzebuje 10 litrów benzyny. W Stanach to po prostu auto małolitrażowe. U nas przeczyłoby temu mianu nie tylko spalanie, ale i potężny promień skrętu.
/Motor

Po kilku kilometrach w stronę Staszowa stajemy pod zamkiem w Kurozwękach, które dziś mają tylko 840 mieszkańców, ale w latach 1347-1870 miały prawa miejskie.

Mówią o nim "mały Wawel". Tę otoczoną fosą rezydencję w dolinie rzeki Czarnej wzniesiono w II połowie XIV wieku. Posiadłość z pięknym, krużgankowym dziedzińcem była we władaniu możnych rodzin: Kurozwęckich, Lanckorońskich, Sołtyków i Popielów.

Kupujemy używany samochód z USA

Z pozoru wersje USA niewiele różnią się od europejskich. Różnice bywają jednak znaczące – a przeróbki sporo kosztują. czytaj więcej

W XV wieku zamek został przebudowany i powiększony. Kolejna zmiana nastąpiła około 1500 roku. W XVII wieku otrzymał wystrój wczesnobarokowy, a ostateczny wygląd - po rokokowej modernizacji i przekształceniu na pałac w latach 1768-1771. W jego (dziś jeszcze nie odrestaurowanych) apartamentach gościł król Stanisław August Poniatowski. Oddane do użytku są natomiast wnętrza wzniesionego w II połowie XVII w. pawilonu.

Blisko stąd do zalewu wodnego Chańcza na rzece Czarnej oraz innych zabytków. Do najciekawszych należy zamek Krzyżtopór (nazwa - od symboli przy bramie wjazdowej) w miejscowości Ujazd. Zbudowany w latach 1621-44 miał podobno 365 okien, 52 pokoje, 12 sali 4 wieże. Jego świetność trwała krótko, w ruinę zaczął popadać po najeździe szwedzkim.

W przeciwnym kierunku, na północny-zachód od Gór Świętokrzyskich, w Szydłowcu znajdziemy zamek wzniesiony ok. połowy XV w. W pierwszych dekadach następnego stulecia przekształcono go w renesansową rezydencję, przebudowaną na początku XVII wieku.

Zdjęcie

Średniowieczny zamek dziś jest już tylko ruiną, ale jakże piękną. /Motor
Średniowieczny zamek dziś jest już tylko ruiną, ale jakże piękną.
/Motor

Pora wracać. Jazda nocą dość krętymi drogami nie jest zbyt przyjemna. Zawieszenie PT Cruisera, choć zestrojone nawet nie najgorzej, może zaskoczyć: sztywny most z tyłu potrafi mocno zakołysać nadwoziem przy pokonywaniu nierówności na łuku.

Wzniesienia przesłaniają sygnał radiowy i fabryczne radio o niezbyt wysokiej czułości traci kontakt z ulubioną stacją. Okazuje się też, że manualna skrzynia, w porównaniu z automatyczną, nie pozwala jakoś radykalnie obniżyć zużycia paliwa: 10 l/100 km to norma, od której trudno odejść. Winowajczynią jest prawdopodobnie największa zaleta PT Cruisera - jego piękna, lecz niezbyt aerodynamiczna linia o dużej powierzchni czołowej. Ale czy to przeszkoda dla kogoś, kto kupuje średniej wielkości auto za cenę dwóch kompaktowych? Poza tym, naraz za kierownicą dwu samochodów nie da się siedzieć.

Zdjęcie

Zależnie od potrzeb, tylna półka może znaleźć się na różnych poziomach, można ją zdemontować (ma wtedy przygotowane miejsce za oparciem kanapy), a na postoju może zastąpić piknikowy stoliczek. /Motor
Zależnie od potrzeb, tylna półka może znaleźć się na różnych poziomach, można ją zdemontować (ma wtedy przygotowane miejsce za oparciem kanapy), a na postoju może zastąpić piknikowy stoliczek.
/Motor

Chrysler PT Cruiser 2.0 Limited (2001): dane techniczne, osiągi, wyposażenie

Chrysler PT Cruiser 2.0 Limited (2001)
SILNIK: benzynowy, R4, 4 zawory/cylinder; pojemność skokowa 1995 cm3; moc 104 kW (141 KM) przy 5700 obr./min; moment 186 Nm przy 4400 obr./min.
UKŁAD NAPĘDOWY I PODWOZIE: skrzynia biegów manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła; zawieszenie p/t kolumna McPherson, wahacze/oś sztywna; hamulce p/t tarczowe wentylowane/tarczowe opony 205/55 R16.
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI: dł./szer./wys. 429/170,5/160 cm; rozstaw osi 261,5 cm; średnica zawracania 12 m; masa: własna 1410 kg; dopuszczalna masa całkowita: 1805 kg; bagażnik 520/2150 l; zbiornik paliwa 57 l.
OSIĄGI: prędkość maksymalna 190 km/h; 0-100 km/h 11,3 s; zużycie paliwa miasto/trasa/średnie (EU) 11,5/7/8,6, w teście średnie 10 l/100 km.
WYPOSAŻENIE: ABS, ASR, 4 poduszki powietrzne, klimatyzacja, elektryczne lusterka, sterowany pilotem centralny zamek, wspomaganie kierownicy, el. sterowanie przednich i tylnych szyb, radiomagnetofon, skórzana tapicerka, chromowane obręcze aluminiowe.
CENA: 101 735 zł

Tekst: Jacek Pieśniewski, zdjęcia: Jacek Pieśniewski, Jerzy Dyszy; "Motor" 1/2002

Chrysler PT Cruiser (2000-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Chrysler Street Cruiser 2.2 CRD - niebanalny do kwadratu - test – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Samochody używane z USA - które modele warto kupić? – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również