Citroen SM - oczywiście z przednim napędem

Środa, 21 lutego (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 15 z 12 kwietnia 1970 roku - prezentacja Citroena SM, modelu z epoki współpracy Francuzów z Maserati.

Zdjęcie

Z przodu wozu charakterystycznym szczegółem jest bateria 6 reflektorów, wszystkie one mają żarówki jodowe. Reflektory wewnętrzne skręcane są wraz z kolami, zaś cała bateria utrzymywana zawsze równolegle do jezdni przez oddzielny system hydrauliczny. Nawet numer rejestracyjny schowany jest za dodatkową szybą. /Citroen
Z przodu wozu charakterystycznym szczegółem jest bateria 6 reflektorów, wszystkie one mają żarówki jodowe. Reflektory wewnętrzne skręcane są wraz z kolami, zaś cała bateria utrzymywana zawsze równolegle do jezdni przez oddzielny system hydrauliczny. Nawet numer rejestracyjny schowany jest za dodatkową szybą.
/Citroen

O przygotowaniach firmy francuskiej do wypuszczenia nowego, luksusowego modelu słyszało się już od dawna. Prawie trzy lata temu Citroen wykupił większość akcji podupadającej firmy włoskiej Maserati, znanej ze swych wyczynowych konstrukcji. Właśnie u Maserati zamówiono silnik do nowego pojazdu — silnik, który przy stosunkowo niewielkiej pojemności, nie przekraczającej 2,8 litra, dawałby dostatecznie dużą moc, aby zapewnić francuskiemu podwoziu palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o szybkość wśród wszystkich wozów przednionapędowych na świecie.

Zdjęcie

"Motor" nr 15 z 12 kwietnia 1970 r. /Motor
"Motor" nr 15 z 12 kwietnia 1970 r.
/Motor

Tuż przed salonem genewskim opublikowano pierwsze dane nowego wozu. Dostawy rozpocząć się mają we wrześniu bieżącego roku.

Reklama

Samochód Citroen SM, mimo że jest pojazdem luksusowym, zasługuje na szczególną uwagę z racji swych nowatorskich rozwiązań technicznych. Firma Citroen jest zresztą z tego znana od dawna. Pierwsze egzemplarze wozów DS, jakie opuściły fabrykę 15 lat temu, zrewolucjonizowały naszą wiedzę o podwoziach samochodowych, dzięki hydropneumatycznemu resorowaniu. Podkreślić trzeba także, że nie tylko to było rewelacją ówczesnej konstrukcji, znajdującej się zresztą w produkcji do dzisiejszego dnia. Citroen DS miał, jako pierwszy wóz na świecie, hamulce tarczowe z hydraulicznym wspomaganiem.

Podwozie typu DS z resorowaniem hydropneumatycznym do dziś dnia nie straciło nic ze swej doskonałości nic więc dziwnego, że spotykamy je, w zasadzie nie zmienione, także w nowym pojeździe. Zachowano również charakterystyczny dla dużych wozów Citroen ogromny rozstaw osi zmniejszając go tylko o kilkanaście centymetrów do 2,95 metra. Rozstaw kół jest z przodu o 20 cm większy niż z tyłu, również cecha charakterystyczna znana z modelu DS. Konstruktorzy, zarówno 15 lat temu jak dzisiaj, kierowali się tutaj względami aerodynamiki, nakazującymi im zwężać nadwozie ku tyłowi. Ma to jednak i pewne wady - Citroen, zarówno DS jak i nowy SM, ma niepotrzebnie duże opory przy jeździe np. w piasku. Każde koło żłobi swą oddzielną koleinę.

Zdjęcie

Widok kompletnego zespołu napędowego, w którym silnik Maserati V 6 2,7 l, o dwóch wałkach rozrządczych w każdej głowicy, połączony jest z synchronizowaną skrzynią i przekładnią główną. Na końcu skrzyni widać regulator uzależniający udział wspomagania do szybkości pojazdu.
Widok kompletnego zespołu napędowego, w którym silnik Maserati V 6 2,7 l, o dwóch wałkach rozrządczych w każdej głowicy, połączony jest z synchronizowaną skrzynią i przekładnią główną. Na końcu skrzyni widać regulator uzależniający udział wspomagania do szybkości pojazdu.

Napęd, oczywiście, jakże by inaczej, na przednie koła! Skrzynia biegów ma 5 przełożeń, z czego bieg piąty o charakterze nadbiegu. Wszystkie biegi włączane poprzez synchronizatory. Silnik pojazdu ma, przy widlastym układzie 6 cylindrów, dość rzadko spotykany kąt rozchylenia obu rzędów — 90°. Cały silnik wykonany jest z lekkiego stopu. Głowice mają po dwa wałki rozrządcze każda, zawory oczywiście rozchylone pod kątem. Napęd zaworów łańcuchami przebiegającymi nie z przodu czy z tyłu silnika lecz między cylindrami. Sądzić należy, że operacja zdejmowania głowic nie będzie wcale łatwa — koniecznie trzeba będzie rozpinać oba łańcuchy. Wał korbowy podparty jest na czterech łożyskach. Silnik zasilany jest z trzech opadowych gaźników dwuprzelotowych marki Weber. Przy stopniu sprężania 9.0 moc wynosi 170 KM (DIN) przy 5 500 obr/min.

Zdjęcie

Rzut oka pod maskę. Porównując to zdjęcie z widokiem zespołu napędowego dochodzimy do wniosku, że silnik umieszczony jest w tradycyjny dla Citroena sposób - za osią kół przednich. /Citroen
Rzut oka pod maskę. Porównując to zdjęcie z widokiem zespołu napędowego dochodzimy do wniosku, że silnik umieszczony jest w tradycyjny dla Citroena sposób - za osią kół przednich.
/Citroen

W całym samochodzie najciekawszy jest jednak bezsprzecznie układ kierowania. W przeciwieństwie do dotychczasowej praktyki, kiedy to wozy Citroen mimo wspomagania miały aż cztery obroty koła kierownicy od oporu do oporu, w modelu SM ilość obrotów zmniejszono do zaledwie dwóch. I to przy samochodzie szybkim!

Citroen SM - wrażenia z jazd

W "Motorze" nr 14 z 1972 roku relacja z jazdy Citroenem SM. czytaj więcej

Oczywiście nie zapomniano o wspomaganiu. Nie jest to jednak wspomaganie zwykłego typu. Na końcu skrzynki biegów widoczny jest na zdjęciach dodatkowy mechanizm w formie puszki. Jest to regulator odśrodkowy uzależniający siłę wspomagania w układzie kierowniczym od... szybkości pojazdu. Przy szybkości zerowej, na parkingu, wspomaganie jest całkowite. Kierowca jednym dosłownie palcem, tym najmniejszym, może skręcić koło kierownicy do oporu w dowolną stronę, a po puszczeniu koła, wraca ono samoczynnie. do pozycji zerowej. W miarę wzrostu szybkości udział siły od mechanizmu wspomagającego w kierowaniu pojazdem ciągle maleje.

Konstruktorzy firmy twierdzą, że ktoś, kto raz poznał zalety takiego układu, nigdy więcej nie będzie chciał prowadzić pojazdu o konwencjonalnym układzie kierowania. Siłowniki hydrauliczne w zastosowanym systemie są tak silne, że podczas jazdy nawet pęknięcie opony nie może wytrącić pojazdu z ustalonego łuku.

Zdjęcie

Wnętrze wozu. Uwagę zwraca bardzo mała średnica koła kierownicy, mającego tylko zresztą dwa obroty od oporu do oporu. Citroen SM wyposażony jest w najbardziej wyrafinowany układ wspomagania kierownicy na świecie. /Citroen
Wnętrze wozu. Uwagę zwraca bardzo mała średnica koła kierownicy, mającego tylko zresztą dwa obroty od oporu do oporu. Citroen SM wyposażony jest w najbardziej wyrafinowany układ wspomagania kierownicy na świecie.
/Citroen

Zawieszenie pojazdu to znany system hydropneumatyczny, pozwalający na zachowywanie stałego prześwitu niezależnie od obciążenia wozu i to przy bardzo wysokim komforcie jazdy. Nie ujawniono jeszcze wszystkich szczegółów zawieszenia, być może ma ono, w przeciwieństwie do starszych rozwiązań, także jakieś połączenia krzyżowe prawej strony wozu z lewą.

Osobny układ hydrauliczny służy do stałego poziomowania zespołu 6 reflektorów umieszczonych z przodu wozu za giętą szybą. Wszystkie reflektory mają żarówki jodowe. Reflektory zewnętrzne to normalne światła drogowe/światła mijania. W środku reflektory szerokokątne, para reflektorów wewnętrznych to światła dalekosiężne, skręcane wraz z kołami samochodu. Zapomniano o jednej rzeczy: o wycieraczce. Skoro jest już szyba chroniąca reflektory przed zabrudzeniem i stłuczeniem można by właściwie...

Pojazd badany był w tunelu aerodynamicznym, pomyślano nawet o badaniach opływu lusterka zewnętrznego. W efekcie 170 KM wystarczy do osiągnięcia szybkości 220 km na godz.

We wnętrzu wozu mieści się wygodnie 4 osoby na indywidualnych fotelach.

Używane Citroeny z hydropneumatyką. Warto?

Jakie wymagania serwisowe mają Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym? czytaj więcej

Przewodniczący zarządu firmy Citroen, omawiając nowy samochód, stwierdził, iż jego wytwórnia zawsze przy projektowaniu nowych wozów stawiała sobie bardzo wysokie cele. Tak było już w roku 1948, kiedy samochód 2CV, najbrzydszy chyba wóz na świecie, miał łączyć w sobie najwyższy możliwie komfort z najniższą ceną. Udało się! Przy planowaniu modelu DS, 10 lat później, starano się zapewnić doskonałe trzymanie się drogi w połączeniu ze szczytowym komfortem. Tutaj również konstruktorzy firmy odnieśli sukces. I wreszcie model SM. Tym. razem należało opracować pojazd sportowy, różniący się jednak zasadniczo od innych wozów tego typu. Miał to być wóz sportowy, łączący wysokie osiągi z maksymalnym komfortem. Na świecie nie brakuje pojazdów o wysokiej szybkości maksymalnej, czy błyskotliwych przyspieszeniach, bardzo rzadko jednak oferują one nabywcy odpowiednio wysoki poziom komfortu. Citroen SM miał być poza tym samochodem sportowym, który mógłby prowadzić dosłownie każdy. A więc wozem bezpiecznym. Dodatkowym wyzwaniem dla twórców było powszechne przekonanie, że nie można zrobić samochodu bardzo szybkiego i bezpiecznego, jeżeli będzie on miał napędzane koła przednie.

Zdjęcie

Citroen SM — prestiżowy wóz firmy o szeregu niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych. Styl nadwozia może budzić zastrzeżenia. Napęd oczywiście na koła przednie.  /Citroen
Citroen SM — prestiżowy wóz firmy o szeregu niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych. Styl nadwozia może budzić zastrzeżenia. Napęd oczywiście na koła przednie. 
/Citroen

Chyba najmniej powiodły się wysiłki Francuzów jeśli chodzi o linię nowego wozu. Jest to właściwie mieszanina dwóch stylów — płynnego, pełnego zaokrągleń w przedniej partii wozu, i o bardziej ostrych załamaniach kształtów w partii tylnej. Tym niemniej nadwozie jest oryginalne. Mimo bardzo dużego pochylenia kąta szyby tylnej jej ogromna powierzchnia zapewnia dobrą widoczność do tyłu, zwłaszcza, że szyba jest ogrzewana elektrycznie.

Citroen SM (1970-1975)

liczba zdjęć: 37

CITROEN SM: DANE TECHNICZNE

Marka — Citroen, model — SM.

Silnik — 6-cylindrowy, w układzie widlastym, 4-suwowy, średnica x skok x pojemność 87 x 75 mm x 2670 cm3. Układ zaworów — w dwóch rzędach rozchylone pod kątem, dwa wałki rozrządcze w każdej głowicy. Napęd wałków rozrządczych łańcuchem pomiędzy cylindrami. Stopień sprężania 9. Moc/obroty 170 KM/5500 obr/min.

Zdjęcie

Przekrój silnika Maserati V6 o pojemności 2670 cm3 i mocy 170 KM.  /Citroen
Przekrój silnika Maserati V6 o pojemności 2670 cm3 i mocy 170 KM. 
/Citroen

Sprzęgło, skrzynia biegów. Sprzęgło jednotarczowe suche ze sprężyną centralną, skrzynia biegów o 5 przełożeniach, całkowicie synchronizowana. Napęd kół przednich.

Zawieszenia: zawieszenie kół przednich na wahaczach pchanych, kół tylnych na wahaczach wleczonych, działających na hydropneumatyczne elementy resorujące. Układ samopoziomujący, zasilany z 7-tłoczkowej pompy hydraulicznej napędzanej od silnika.

Ogumienie — 195/70VR15.

Hamulce — tarczowe przy wszystkich kołach ze wspomaganiem hydraulicznym, dwuobwodowe. Ogranicznik ciśnienia hamowania w obwodzie kół tylnych.

Układ kierowniczy — ze wspomaganiem malejącym w miarę wzrostu szybkości wozu. Dwa obroty koła kierownicy od oporu do oporu. Kierownica samopowracalna przy szybkości zerowej pojazdu.

Nadwozie samonośne, sztywna płyta podłogowa, zespawana ze szkieletem stalowym. Odejmowane powłoki blaszane. Nadwozie dwudrzwiowe typu coupe.

Wymiary: rozstaw osi 295 cm. Rozstaw kół przód/tył 152/132 cm. Długość, szerokość, wysokość 489 x 183 x 132 cm. Promień zawracania 5,25 m. Masa pojazdu w stanie gotowym do drogi 1450 kg.

Osiągi: szybkość maksymalna 220 km/godz. Czas przyspieszania 0-100 km/godz. 8,9 sek.

Cena: — na razie nie ustalona.

C.K.; "Motor" 15/1970

Citroen XM - najlepszy w Europie? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Używany Citroen C6 (2005-2012) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Ford Focus 1.6 kontra Fiat Stilo 1.8 - podwójny atak na Golfa

    W "Motorze" nr 1 z 5 stycznia 2002 r. - porównanie Forda Focusa z Fiatem Stilo. Do pojedynku stanęły samochody z wolnossącymi silnikami benzynowymi. więcej