Do trzech razy sztuka?

Czwartek, 6 września 2012
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” z 24 września 1989 r. pierwsze szczegóły na temat trzeciej generacji VW Golfa.

Zdjęcie

Wizualizacja trzeciej generacji VW Golfa. /Motor
Wizualizacja trzeciej generacji VW Golfa.
/Motor
Volkswagen Golf cieszy się od chwili ukazania pierwszego podstawowego modelu, zasłużonym uznaniem klientów, pragnących mieć samochód względnie niedrogi, niezbyt duży, ale solidny i dobrze wykonany, po prostu bardzo uniwersalny. Wprowadzony do produkcji w 1974 r., stylizowany przez Giugiaro, Golf MK I był przełomem pod względem technicznym, szlagierem handlowym i - kołem ratunkowym dla firmy, która produkując do tego czasu znane modele z silnikiem umieszczonym z tyłu ("garbusy", 411 itp.) zaczęła pozostawać w tyle za szybko rozwijającym się europejskim przemysłem motoryzacyjnym. Dość powiedzieć, że od 1974 do 1983 roku sprzedano ok. 6 milionów różnych modeli Golfa w pierwszej wersji, łącznie z najszybszym 1,6 GTI oraz - produkowanym do dziś - kabrioletem Karmann.

Zdjęcie

"Motor" 37/1989 /Motor
"Motor" 37/1989
/Motor

W 1983 r. wprowadzono bardziej nowoczesne nadwozie - wersję MK II. Mimo początkowych zastrzeżeń był to znowu sukces - sprzedaż zaczęła wzrastać i do dzisiaj wynosi ona 4,3 miliona sztuk. Jest to samochód najlepiej sprzedawany w Europie. Liczba wersji Golfa: silnikowych, nadwoziowych, z napędem na cztery koła itd. jest olbrzymia. Samochód ten jest też popularnym pojazdem wyczynowym. W 1992 r. wejdzie natomiast do produkcji Golf MK III!

Reklama

Zmiany konstrukcyjne będą istotne. Najmniejsze być może w nadwoziu - gdyż pozostanie ono w wersji hatchback - trzy- i pięciodrzwiowe. Pod blachą jednak znajdować się będą rzeczy bardzo interesujące. Gama silników rozpocznie się od 1,4-litrowego (44 kW), przez 1,8-litrowy - (gaźnikowy i z wtryskiem paliwa) 1,9-litrowy diesel, 2-litrowy, 8- i 16-zaworowe ze sprężarką "G" lub bez (GTI G 60 16V - o mocy 155 kW) w kończąc na zupełnie nowym silniku V6 - 2,4 litra.

W przeniesieniu napędu znajdą się klasyczne pięciobiegowe skrzynie biegów, ale też i napęd na cztery koła "syncro 4 wd" w nowej wersji oraz najnowszy znany z Passata system EDL - czyli elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego, sprzężona z urządzeniem przeciwpoślizgowym hamulców Dostępne będą też automatyczne skrzynie biegów, początkowo czterobiegowe, potem zaś konstruowana wspólnie z Renault - siedmiobiegowa! Nie zapomniano również o sporcie - swoje wersje produkować będzie i sprzedawać także VW-Motorsport.

W sumie każdy znajdzie coś dla siebie. Przyznać trzeba, że ogłoszenie przez wielką firmę takiego planu produkcyjnego na najbliższe lata, może z powodzeniem ograniczyć sprzedaż podobnych samochodów konkurencji - wielu bowiem ludzi po prostu uzna, że warto trochę zaczekać. Ciekawe jednak, jak będzie się kształtowała w tym czasie pozycja Golfa MK II? W każdym razie i ten model, przed zaprzestaniem produkcji, będzie jeszcze ulepszony. Najnowsze zmiany zostaną przedstawione na Salonie Frankfurckim we wrześniu.

"Motor" 37/1989

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:Motor | Volkswagen

Zobacz również