Fiat Ritmo 65 L - badanie drogowe "Motoru"

Wtorek, 28 czerwca 2016 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 46 z 16 listopada 1980 roku - szczegółowy test kompaktowego Fiata Ritmo w wersji 65 L.

Zdjęcie

Wyposażenie sprowadzonego ostatnio do kraju samochodu Fiat Ritmo 65 L jest uzupełniane w Fabryce Samochodów Osobowych. Dominuje duża ilość tworzyw sztucznych, z których jest wykonana m.in. przednia i tylna część nadwozia. /Motor
Wyposażenie sprowadzonego ostatnio do kraju samochodu Fiat Ritmo 65 L jest uzupełniane w Fabryce Samochodów Osobowych. Dominuje duża ilość tworzyw sztucznych, z których jest wykonana m.in. przednia i tylna część nadwozia.
/Motor

DO POLSKI SĄ OSTATNIO SPROWADZANE NIEKTÓRE MODELE SAMOCHODÓW FIRMY FIAT. Wyposażenie tych pojazdów jest u nas uzupełniane i tak trafiają na nasz ubogi skądinąd rynek motoryzacyjny pojazdy, które na swej tabliczce znamionowej noszą nazwę producenta: Fabryka Samochodów Osobowych i jako krajowy produkt są rejestrowane, ubezpieczane itd.

Jednym z modeli, sprzedawanym wyłącznie za dewizy lub bony banku PeKaO (jako, że Włochom płacimy za nie dewizami), jest szlagier handlowy włoskiego koncernu z Turynu: Fiat Ritmo model 65 L. Żerańska fabryka nie stosuje niestety określenia Polski Fiat, ani też nie daje tradycyjnej literki P. Samochód ten, będący następcą modelu 128, produkowany od 1978 roku, jest obecnie wytwarzany w 15 odmianach i jedna z nich z silnikiem 1300 cm3 trafiła w bieżącym roku na nasz rynek.

Reklama

Zdjęcie

"Motor" nr 46 z 16 listopada 1980 r. /Motor
"Motor" nr 46 z 16 listopada 1980 r.
/Motor

Jest to samochód o nowoczesnej koncepcji konstrukcyjnej, przejawiającej się np. w racjonalnym rozplanowaniu zespołów jezdnych, które jak głoszą hasła reklamowe, zajmują jedynie 18% objętości pojazdu, podczas gdy 82% jest przeznaczone dla osób i bagażu. Zewnętrznie Ritmo wydaje się być niewielkim samochodem, natomiast oceniając przestronność wnętrza można się przekonać, że nie jest to wyłącznie hasło reklamowe.

SYLWETKA pojazdu jest nowoczesna, o charakterystycznym dla współczesnych pojazdów klinowym kształcie nadwozia. Przednia część samochodu, wykonana z tworzyw sztucznych, i stanowiąca jednocześnie zderzak podobnie zresztą jak i duży, plastykowy zderzak tylny, w znacznym stopniu wpływa negatywnie na ogólny wygląd samochodu. Opadająca linia pokrywy komory silnika, duża pochylona szyba przednia, osłonięty spód samochodu, unosząca się ku górze tylna krawędź dachu oraz obudowane lusterko zewnętrzne - przyczyniły się do zmniejszenia oporów powietrza i uzyskania niezłego współczynnika doskonałości aerodynamicznej, wyrażającego się liczbą 0,44. Zwraca uwagę zupełny (!) brak wszelkich chromowanych ozdób, niecodzienny kształt wzdłużnych przetłoczeń obręczy kół oraz okrągłe klamki czworga drzwi.

MIEJSCE KIEROWCY I PASAŻERÓW oraz wnętrze ocenić należy pozytywnie. Ritmo to wygodny, pięcioosobowy samochód, przy czym wrażenie znacznej przestronności jest potęgowane przez zupełnie płaską podłogę bez tunelu pośrodku. Fotele przednie dobrze trzymające kierowcę i pasażera na zakrętach, można by ocenić pozytywnie, gdyby nie fakt, że ich siedzenia są umieszczone za nisko i kierowcy średniego wzrostu (np. 175 cm)-chociaż mają wiele miejsca nad głową (od poduszki siedzenia do dachu - 92 cm) - nie widzą wiele tuż przed samochodem. Co przezorniejsi podkładają więc poduszkę...

Zdjęcie

Ubogo wyposażona tablica rozdzielcza: tylko wskaźnik prędkościomierza i poziomu paliwa. /Motor
Ubogo wyposażona tablica rozdzielcza: tylko wskaźnik prędkościomierza i poziomu paliwa.
/Motor

Przy zupełnie cofniętym fotelu przednim, kierowca nawet średniego wzrostu nie może swobodnie wyprostować nóg, nie mówiąc już o długonogich. Trzeba jednak stwierdzić, że przy tak ustawionym fotelu sporo jest wciąż miejsca na nogi pasażerów (ok. 20 cm). Ritmo jest więc pojazdem przewidzianym - jak widać - do wygodnego przewożenia pasażerów, nawet kosztem komfortu kierowcy.

PRZYRZĄDY I URZĄDZENIA STERUJĄCE są usytuowane w samochodzie ergonomicznie, ale niezbyt przejrzyście. O ile sterowanie dźwigniami nie nastręcza kłopotów, to pięć przycisków-wałeczków niełatwo odszukać za kołem kierownicy, a już trafienie wieczorem do tych nie oświetlonych urządzeń sterujących jest przy braku wprawy loterią. Oznakowanie ich czerwonym i zielonym kolorem (przyjmując konwencję: zielone włączone, czerwone - wyłączone) nie poprawia wcale przejrzystości przy włączaniu przycisków; dla przykładu: zielony kolor oznacza myląco fakt zamknięcia drzwi. Przyzwyczajenia wymagają też obrotowe gałki - typu radiowego - służące do sterowania ogrzewaniem i przewietrzaniem wnętrza samochodu.

Pomysłowo usytuowano dźwignię urządzenia rozruchowego ("ssania"), która stanowi część integralną tablicy rozdzielczej. Kierownica jest wyłożona miękką, przyjemną w dotyku wykładziną, a jej opadające w dół ramiona nie zasłaniają w czasie jazdy na wprost - wskaźników kontrolnych. W polskiej odmianie samochodu Ritmo brak obrotomierza, którzy przydałby się dla racjonalnej eksploatacji, chętnie wkręcającego się w obroty silnika.

Fiat VSS - klejony z części

W "Motorze" nr 7 z 23 maja 1982 roku - prezentacja prototypowego Fiata VSS z karoserią wykonaną z plastiku. czytaj więcej

SILNIK umieszczony poprzecznie z przodu samochodu w dużej komorze silnikowej, stanowiącej strefę kontrolowanego zgniatania, zajmuje tak niewiele miejsca, że pod maską mieści się jeszcze swobodnie koło zapasowe i podnośnik. Silnik o niecodziennej pojemności 1301 cm3 (wynikającej z włoskich przepisów autostradowych) jest jednostką wyraźnie krótkoskokową (stosunek soku tłoka do średnicy cylindra wynosi zaledwie 0,64) z gumowym paskiem zębatym rozrządu. Do tego włoskiego silnika, pochodzącego z Fiata 128 S 1300, stosowany jest polski osprzęt, jak np. filtr przepływu oleju.

Silnik pracował bez zastrzeżeń na naszej etylinie 94, rozruch i nagrzewanie następowało szybko, przy czym urządzenie rozruchowe trzeba było szybko wyłączać, gdy tylko silnik zaczynał reagować na zmianę obrotów. Ta 48-kilowatowa lub jak kto woli 65-konna (stąd nazwa modelu) jednostka, zapewnia samochodowi żwawe poruszanie się i dobre przyspieszenia.

SPRZĘGŁO I SKRZYNIA BIEGÓW podczas testowej eksploatacji nie nastręczały kłopotów. Pedał sprzęgła dawał się naciskać bez większego wysiłku, zestopniowanie skrzyni biegów i synchronizacja nie budziły zastrzeżeń. Znaczny jest natomiast skok dźwigni zmiany biegów, denerwowało stale obracające się zakończenie dźwigni ze schematem usytuowania poszczególnych biegów.

Wiadomo, że we Włoszech Fiaty Ritmo są też dostępne z pięciobiegową skrzynią przekładniową, której stosowanie przyczynia się do zmniejszenia przeciętnie o 10% zużycia paliwa. Dlaczego Pol-Mot nie proponuje - nawet za dopłatą - tej ekonomicznej odmiany samochodu?

HAMULCE tarczowe w przednich kołach, w tylnych - bębnowe są bardzo skuteczne i chociaż pracują bez wspomagania, nie wymagają nadmiernego nacisku na pedał. Zastosowanie w układzie hamulcowym korektora siły hamowania, zmniejszającego efekt hamowania tylnych kół, wpływa bardzo korzystnie na utrzymanie prostego kierunku jazdy samochodu podczas hamowania awaryjnego. Jest to więc jeden z elementów przyczyniających się do podwyższenia bezpieczeństwa jazdy.

PROWADZENIE samochodu - typowe jak dla pojazdów z przednim napędem. Do dobrego trzymania się drogi przyczyniały się jedne z najlepszych obecnie dostępnych na świecie opon Michelin XZX, w które był wyposażony samochód testowy. Zarówno na suchej jak i na mokrej nawierzchni opony te "trzymają" świetnie. Przy pełnym obciążeniu pojazdu prowadzenie staje się nieco trudniejsze, trzeba często dokonywać korekty kierunku jazdy.

Zdjęcie

W komorze silnika znalazło się koło zapasowe i podnośnik. Na pierwszym planie tabliczka znamionowa z napisem: Fabryka Samochodów Osobowych. /Motor
W komorze silnika znalazło się koło zapasowe i podnośnik. Na pierwszym planie tabliczka znamionowa z napisem: Fabryka Samochodów Osobowych.
/Motor

RESOROWANIE samochodu nas zawiodło. Mimo nowoczesnego rozwiązania, polegającego na stosowaniu zwrotnic kolumnowych typu McPherson z przodu samochodu i resoru poprzecznego z tyłu, resorowanie jest miękkie, ale nie wybiera dokładnie nierówności nawierzchni np. przy przejeżdżaniu torów, zaś na zdecydowanie złej drodze (pofalowany asfalt, bruk) w samochodzie trzęsie niemiłosiernie. Sprawdzaliśmy ciśnienie w ogumieniu, stan amortyzatorów - wszystko było w porządku, ale resorowanie Ritmo na nie najlepszych nawierzchniach budziło zastrzeżenia.

PRĘDKOŚCI I PRZYSPIESZENIA ocenić można krótko: dobre, a nawet bardzo dobre. Prędkość maksymalna przekraczająca 150 km/h, przyspieszenia wykonywane zgodnie z granicznymi wartościami podanymi przez fabrykę tzn. I bieg do 50 km/h, II bieg do 80 km/h oraz III bieg do 123 km/h - zadowalające. Czas osiągnięcia prędkości 100 km/h w 15 sekund jest zupełnie przyzwoity jak na produkowany wielkoseryjnie zwykły, użytkowy samochód. Włoskie pojazdy słyną ze swego temperamentu i ta opinia potwierdza się również w przypadku Ritmo 65, chociaż pamiętamy, że amatorzy jeszcze lepszych osiągów mają we Włoszech do dyspozycji model 75 z półtoralitrowym silnikiem.

ZUŻYCIE PALIWA I OLEJU niewielkie - i jest to mocna strona samochodu. Nawet przy jeździe z maksymalną prędkością, podczas jazd górskich czy też w ruchu wielkomiejskim, zużycie nie przekraczało 10 dm3/100 km. Podczas jazdy z prędkością 90 km/h samochód zużywał około 6,5 dm3/100 km, a przy utrzymaniu wysokiej prędkości podróżnej (do 120 km/h) - ok. 9 dm3/100 km. Ritmo to zdecydowanie ekonomiczny samochód! Bardzo praktyczny jest duży, przeszło 50-litrowy zbiornik paliwa.

Zużycie oleju podczas jazd testowych - niezauważalne.

HAŁAŚLIWOŚĆ samochodu ma dwa oblicza: opływ strug powietrza jest niesłyszalny, dzięki dobremu opracowaniu aerodynamicznego nadwozia i dopiero od 100 km/h słyszy się większy hałas powietrza. Dokuczająca natomiast hałaśliwość we wnętrzu samochodu: zwłaszcza tylnej półki podokiennej, plastykowej tablicy rozdzielczej, czy też przewożonego w tym samym pomieszczeniu co pasażerowie bagażu, nie przyczynia się do polepszania komfortu jazdy. Dość hałaśliwe zwłaszcza na kostce, czy też bruku były promieniowe opony samochodu.

Fiat 126 BIS - test i badanie drogowe "Motoru"

Dziś na życzenie jednego z czytelników publikujemy test Fiata 126 w wersji BIS, zamieszczony w "Motorze" nr 1 z 7 stycznia 1990 roku. czytaj więcej

WIDZIALNOŚĆ do przodu umiarkowana, do tyłu i w lewo w bok - bez zastrzeżeń. Kierowca jednak musi się przyzwyczaić do tego, że z jego miejsca, krawędzi przedniej części nadwozia w ogóle nie widać, co jest szczególnie niebezpieczne ze względu na znaczną szerokość samochodu. Tylna część nadwozia, choć bardzo nowoczesna w linii, bardzo się brudzi podczas jazdy na mokrej nawierzchni, dlatego też wycieraczka tylnej szyby jest nieodzowna; wyciera dostatecznie duże pole. Do zapewnienia widzialności do tyłu podczas wilgotnych dni przyczynia się ogrzewanie tylnej szyby, stanowiące seryjne wyposażenie samochodu. Pasażer siedzący obok kierowcy może narzekać, że podczas deszczu niewiele widzi do przodu, bowiem wycieraczka nie wyciera przedniej szyby aż do jej dolnej krawędzi, lecz pozostawia dość szeroki, niewytarty pas. Lusterko zewnętrzne jest regulowane w swej nieruchomej aerodynamicznej obudowie w niecodzienny sposób: przez odpowiednie naciskanie jego krawędzi.

OŚWIETLENIE - bez zastrzeżeń. Pojedyncze, duże, okrągłe reflektory, z dwupozycyjną regulacją w zależności od obciążenia, zapewniają dobre oświetlenie jezdni, proporcjonalne do osiągów samochodu. W skład seryjnego wyposażenia wchodzą światła sygnalizacji awaryjnej oraz silne światło cofania, wkomponowane w zespół tylnych lamp. Wnętrze samochodu oświetla jedna lampka sufitowa z pomysłowym sposobem włączania - przez przechylanie klosza.

OGRZEWANIE - dobre, PRZEWIETRZANIA - właściwie brak. Sterowanie układem ogrzewania i przewietrzania wnętrza samochodu jest dokonywane pokrętłami typu radiowego - ze wskaźnikami położenia. W chłodne dni można było bez kłopotów utrzymać właściwą temperaturę we wnętrzu pojazdu; cicho pracująca dmuchawa zaczyna działać jedynie wówczas, gdy pokrętło nadmuchu zimnego powietrza jest ustawione w pozycji maksymalnej wydajności. Skutecznej wentylacji wnętrza samochodu, mimo czterech wlotów powietrza na tablicy rozdzielczej i dwóch z tyłu samochodu, nie udawało się uzyskać w gorące dni. Fakt ten bardzo dziwi, jako że samochód został przecież skonstruowany w kraju, gdzie upały są znacznie częstsze i bardziej dokuczliwe niż w Polsce.

BEZPIECZEŃSTWO JAZDY zapewniają bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z osłoniętym zwijadłem, schowanym w słupku drzwiowym oraz klejona szyba przednia; istnieje możliwość założenia pasów bezpieczeństwa dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. Na zapewnienie bezpieczeństwa jazdy składają się również światła awaryjne, lusterko wewnętrzne, które można ustawić w pozycji ograniczającej oślepianie, skuteczny nadmuch ciepłego powietrza na szyby, wycieraczki pracujące z dwiema szybkościami (cykl przerywany - 10 wahnięć na minutę, cykl stały - 50 wahnięć), wycieraczka tylnej szyby, łatwość sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego w przezroczystym zbiorniku. W seryjnym wyposażeniu samochodu nie znalazły się, niestety, zagłówki foteli.

Zdjęcie

Dostęp do siedzeń, bagażnika i silnika jest bardzo wygodny. /Motor
Dostęp do siedzeń, bagażnika i silnika jest bardzo wygodny.
/Motor

PRZEWOŻENIE BAGAŻU - temu tematowi włoscy konstruktorzy poświęcili wiele uwagi. Po uniesieniu dużych tylnych drzwi, które podtrzymywane są w pozycji otwartej dwoma gazowymi teleskopami, możemy otrzymać trzy różne pojemności bagażnika: 370 l - gdy umieszczona jest półka podokienna, 520 I, gdy tę półkę zdejmiemy i 1250 I - gdy złożymy tylne siedzenie. W tej ostatniej pozycji uzyskujemy olbrzymi bagażnik o długości 1,3 i szerokości 0,8 m, w którym mieści się swobodnie np. spora lodówka. Polska odmiana samochodów Ritmo nie jest wyposażona w dwa oddzielne, tylne siedzenia, które częściowo złożone dają jeszcze możliwość pośrednią: jazdę trzech osób oraz sporej ilości bagażu. Gorzej z przewożeniem drobiazgów: niewielkich rozmiarów zamykany schowek obok tablicy rozdzielczej mieści zaledwie rękawiczki i okulary, ale jest zbyt mały, aby tam przewozić instrukcję obsługi (!). Nie ma też gdzie przewozić map, bowiem w drzwiach nie ma żadnych schowków. Przydałaby się osłona silniczka tylnej wycieraczki, umieszczonego na wewnętrznej części tylnych drzwi, klamka pokrywy bagażnika oraz Iepsze zabezpieczenie zamka, który się brudzi podczas jazdy.

WYPOSAŻENIE I ZABEZPIECZENIE. Wyposażenie samochodu Ritmo 65 L jest dosyć ubogie - kierowca ma przed oczyma tylko prędkościomierz z drogomierzem oraz wskaźnik poziomu paliwa, ale za to 8 światełek sygnalizacyjnych, w których trzeba się dobrze orientować. Brak licznika przebiegów dziennych i wskaźnika dziesiątych części kilometra. W tylnych drzwiach przewidziano miejsce na głośniki, w tablicy rozdzielczej - na radioodbiornik. Trzy popielniczki ułatwiają życie palaczom. Samochód wyposażony jest seryjnie w blokadę kierownicy, a do włączania stacyjki, otwierania zamków drzwi i bagażnika służy tylko jeden kluczyk.

Zubożone, ale nie dla ubogich - Polski Fiat 125p i Polonez w nowych wersjach

W "Motorze" nr 3 z 18 stycznia 1981 roku - o nowych, bazowych wersjach Poloneza i Fiata 125p. czytaj więcej

OBSŁUGA samochodu ograniczona do minimum, cykl czynności obsługowych co 10 tys. km. Doskonały jest dostęp do silnika i osprzętu, przy czym pokrywa silnika ma zawiasy - jak za dawnych lat - na tylnej krawędzi. Czystość we wnętrzu samochodu niełatwo utrzymać, bowiem gumowa wykładzina znajduje się tylko pod nogami kierowcy. Podczas mycia samochodu trudno dokładnie oczyścić obręcze ze względu na ciasne przetłoczenia oraz ich kształt w bezpośrednim sąsiedztwie nakrętek kół. Mycie elementów plastykowych nadwozia jest możliwe właściwie tylko przy użyciu środków zmywających, bowiem w chropowatą powierzchnię zderzaków wykonanych z tworzyw sztucznych wbija się mocno brud, a po każdym rozbitym owadzie pozostają plamy. Samochód jest wyposażony w dwa ucha holownicze. Instrukcja obsługi samochodów Fiat Ritmo 65 L dostarczana jest, niestety, w języku francuskim.

TRWAŁOŚĆ samochodu trudna do oceny w czasie dwumiesięcznej eksploatacji. Stwierdziliśmy jednak, że nadwozie jest mało sztywne; pojawiły się kłopoty z zamknięciem bagażnika w samochodzie stojącym jednym kołem na krawężniku. Dwukrotnym uszkodzeniom uległ układ wydechowy, i mimo napraw, rura wydechowa uderzała o podłogę samochodu, co powodowało nieprzyjemny hałas we wnętrzu pojazdu. Problematyczna też wydaje się trwałość elementów plastykowych, tak powszechnie stosowanych w samochodzie.

WYNIKI POMIARÓW

Badaniom poddano seryjny samochód Fiat Ritmo 65 L udostępniony redakcji w okresie sierpień-wrzesień 1980 przez Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego POL-MOT. Nr silnika 3915733; nr podwozia 2479038. Przebieg 7050 km.

Pomiary wykonano przy użyciu samopiszącego urządzenia elektronicznego typu EM firmy Peiseler. tzw. piątego koła oraz miernicy opadowej.

Warunki atmosferyczne w czasie wykonywania pomiarów: temperatura powietrza 16°C, prędkość wiatru 1,5 m/s, ciśnienie atmosferyczne 1002 hPa, nawierzchnia asfaltowa, sucha. W czasie pomiarów samochód obciążony był dwiema osobami i aparaturą (masa łączna 1020 kg).

POMIARY DROGOWE

Prędkości

Średnia z czterech przejazdów prędkość maksymalna na odcinku pomiarowym w dwóch kierunkach: 152 km/h.

Prędkości minimalne i maksymalne na poszczególnych biegach przy minimalnych i maksymalnych obrotach silnika:
1 bieg - 0-50 km/h
2 bieg - 10-80 km/h
3 bieg - 15-123 km/h
4 bieg - 28-152 km/h

Zdjęcie

wykres /Motor

Przyspieszenia

Zarejestrowano następujące wartości przyspieszeń, jako średnią z czterech przejazdów, wykonanych na tym samym odcinku pomiarowym.

Czas osiągnięcia ze startu zatrzymanego rzeczywistych prędkości:
0-40 km/h - 3,5 s
0-100km/h - 15,0 s
0-60 km/h - 6,0 s
0-120 km/h - 23,5 s
0-80 km/h - 9,4 s
0-140 km/h - 42,0 s

Czas osiągnięcia ze startu zatrzymanego odległości:
400 m - 19,4s;
1000 m - 36,8 s

Elastyczność

Czas osiągnięcia na 4 biegu rzeczywistych prędkości poczynając od prędkości 40 km/h:
40-60 km/h - 8,0 s
40-80 km/h - 16,2 s
40-100 km/h - 24,9 s

Zużycie paliwa

Przeciętne zużycie paliwa w czasie badania drogowego: 9,5 dm3/100 km.

Zużycie paliwa przy stałych prędkościach:
60 km/h - 5,2 dm3/100 km
90 km/h - 6,6 dm3/100 km
120 km/h - 8,6 dm3/100 km

Jazda miejska 9,9 dm3/100 km

Zużycie oleju - podczas badania niezauważalne.

Zdjęcie

wkres /Motor

Hamowanie

Drogi hamowania z prędkości:

30 km/h - 4,0 m (10,4 m hamulcem ręcznym)
50 km/h - 10,0 m
80 km/h - 26,3 m
(Kodeks drogowy przewiduje maksymalną prędkość drogi hamowania z prędkości 30 km/h: hamulcem zasadniczym 7,5 m, hamulcem ręcznym 15 metrów.)

Wskazania prędkościomierza

wskazania licznika     wartość rzeczywista    błąd licznika
40 km/h                     37 km/h                   + 7,5%
60 km/h                     56 km/h                   + 6,5%
80 km/h                     76 km/h                   + 5%
100 km/h                   95 km/h                   + 5%
120 km/h                   115 km/h                 + 4,2%
130 km/h                   125 km/h                 + 3,8%
140 km/h                   135 km/h                 + 3,5%

Licznik kilometrów wskazywał błąd 2%, tzn. przy przejechaniu 100 km wskazywał 102 km.

Zwrotność i zdolność manewrowania

Mierzono minimalną średnicę zawracania, wykonując najciaśniejszy skręt w lewo i w prawo między dwiema ścianami i dwoma krawężnikami. Minimalna średnica zawracania:

- między krawężnikami w lewo i w prawo: 10,3 m
- między ścianami w lewo i w prawo: 10,7 m.

Mierzono minimalny odstęp umożliwiający wyjazd do przodu spośród zaparkowanych samochodów: 1,4 m.

Liczba obrotów kierownicy potrzebnych do całkowitego skrętu 3,5. Średnica kierownicy 36 cm.

POMIARY STATYCZNE

Masa samochodu

Ważenia dokonano zestawem wag uchylnych.

Masa samochodu w stanie gotowym do drogi, kompletnie wyposażonego z pełnym zbiornikiem paliwa:
masa całkowita - 860 kg
obciążenie osi przedniej - 520 kg (60%)
obciążenie osi tylnej - 340 kg (40%)

Rozkład obciążeń samochodu z kierowcą:
masa całkowita - 934 kg
obciążenie osi przedniej - 555 kg (59%)
obciążenie osi tylnej - 380 kg (41 %)

Rozkład obciążeń samochodu obciążonego maksymalnie:
masa całkowita - 1295 kg
obciążenie osi przedniej - 660 kg (51%)
obciążenie osi tylnej - 635 kg (49%)

DANE TECHNICZNE

Producent: Zakłady FIAT, Turyn, Włochy; montaż - Fabryka Samochodów Osobowych, Warszawa.

Silnik: model 138 AL, rzędowy, umieszczony poprzecznie w przedniej części samochodu, napędzający koła przednie, chłodzony cieczą. Średnica cylindra x skok tłoka - 86,4 x 55.5 mm. Pojemność skokowa - 1301 cm3. Stopień sprężania - 9,2. Moc maksymalna - 48 kW (65 KM) DIN przy 5800 obr./ min. Maksymalny moment obrotowy - 98,1 Nm (10 Kgm) DIN przy 3500 obr./min.

Instalacja elektryczna: 12V. Masa połączona z minusem. Akumulator - 45 Ah. Alternator - 45A.

Przeniesienie napędu: sprzęgło - tarczowe z centralną sprężyną i samoczynną regulacją luzu. Skrzynia przekładniowa - czterobiegowa całkowicie synchronizowana; przełożenia: I bieg - 3,583, II bieg - 2,235, III bieg - 1,454, IV bieg - 1,042, wsteczny bieg - 3,714. Przełożenia przekładni głównej - 17/64 = 3,765. Koła. obręcze 4,50 B-13, ogumienie - 165/70 SR 13.

Zawieszenie kół: przednich - niezależne, zwrotnice kolumnowe typu Mc Pherson; tylnych - niezależne, krótkie pojedyncze wahacze poprzeczne, kolumny teleskopowe, resor dwupiórowy.

Mechanizm kierowniczy: zębatkowy.

Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy (podział - przód - tył) z samoczynną regulacją luzu i korektorem sił hamowania.
Koła przednie - hamulce tarczowe o średnicy 22,7 cm, koła tylne - hamulce bębnowe - średnica bębnów - 185 mm. Hamulec pomocniczy działa na tylne koła.

Wymiary: rozstaw osi - 2,448 m. rozstaw kół - przód/tył - 1,4/1,41 m. Długość x szerokość x wysokość (samochód nieobciążony) - 3,937 x 1,65 x 1,4 m. Prześwit - 0,145 m.

Cena samochodu Fiat Ritmo 65 L - 4700 dol. lub bonów Pekao.

Pomiary wykonało oraz wyniki opracowało Koło Naukowe Maszyn Roboczych i Pojazdów na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Aparaturę do pomiarów udostępnił Instytut Pojazdów PW. Prowadzący pomiary mgr inż. Ryszard Podgórski.

STANISŁAW SZELICHOWSKI, fot. autor; "Motor" 46/1980

Fiat Tipo - bezpieczniejszy – PREZENTACJA

61. badanie drogowe "Motoru" - Fiat 127 – TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również