Piszą o Polskim Fiacie...

Środa, 24 lipca 2013 (14:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 39 z 26 września 1971 roku - opinie zagranicznych mediów na temat Polskiego Fiata 125 P.

Zdjęcie

Polski Fiat 125 P /FSO
Polski Fiat 125 P
/FSO

Przyjemnie poczytać o naszym samochodzie licencyjnym na łamach prasy zagranicznej. Coraz szersze pojawianie się naszych samochodów Polski Fiat 125 P w różnych krajach znajduje naturalnie oddźwięk zarówno w prasie codziennej, jak i fachowej. Trudno powiedzieć, że badania drogowe, krótkie testy, wrażenia z jaz, artykuły i notatki ukazujące się w fachowych czasopismach są pełne optymizmu. Nie brak tam wytknięć usterek naszego samochodu. Nawet takich, które w naszych warunkach specjalnie nie rażą. Trzeba jednak stwierdzić, że w sumie zagraniczne opinie o Polskim Fiacie są pozytywne dla naszego samochodu, bo jakże inaczej ocenić takie stwierdzenia w fachowym francuskim czasopiśmie motoryzacyjnym L'auto-journal, jak np. dobre wykończenie samochodu, ciche mechanizmy, bardzo dobra skrzynia biegów, czy też końcową oceną testu porównawczego Polskiego Fiata 125 PZ produkowanego z polskich zespołów w zakładach Crvena Zastava, Kragujevac w porównaniu z rodzimą Zastavą 1500 - 315:304 dla naszego wozu.

Zdjęcie

Pojedynek jugosłowiańskiego Polskiego Fiata 125 PZ/1500 z Zastavą 1500 - Luks na ostrym wirażu. W Jugosławii są to samochody o podobnej cenie: 125 PZ/1500 kosztuje 42 760,35 dinara lub 2513 dolarów, zaś Zastava 1500 Luks - 41 867,05 dinara lub 2459 dolarów. /Motor
Pojedynek jugosłowiańskiego Polskiego Fiata 125 PZ/1500 z Zastavą 1500 - Luks na ostrym wirażu. W Jugosławii są to samochody o podobnej cenie: 125 PZ/1500 kosztuje 42 760,35 dinara lub 2513 dolarów, zaś Zastava 1500 Luks - 41 867,05 dinara lub 2459 dolarów.
/Motor

Przyjrzyjmy się bliżej interesującemu porównaniu tego polskiego i jugosłowiańskiego samochodu, wykonanemu przez jugosłowiańskie czasopismo Auto (z 16 sierpnia br.). Zdecydowanie nasz Fiat góruje nad Zastavą rozwiązaniami i wyglądem nadwozia (10 pkt. dla 125 PZ — 7 pkt. dla Zastavy 1500); lepsza jest zdaniem jugosłowiańskich testerów przestronność samochodu (20:10), lepszy dostęp do wnętrza wozu (17:13). Jugosłowianie wyżej oceniają tablicę rozdzielczą swego samochodu w porównaniu z naszym Fiatem (12:14).

Reklama

Podobnie jest oceniana ekonomia samochodu (zużycie paliwa 15:16), bardzo podobną punktację mają także identyczne zespoły obu porównywanych samochodów, jak silnik oraz zespoły przeniesienia napędu (łączna punktacja 75:78). Podobnie (niezbyt wysoko!) oceniane jest zachowanie samochodu na zakrętach (12:14) i trzymanie się drogi (15:15). Wysoko natomiast oceniane są hamulce obu wozów (19:19). Większa jest średnica zawracania 125 PZ — 10,8 metra w porównaniu z Zastavą 1500 — 10,2 metra. Podkreśla się natomiast z uznaniem w teście porównawczym obu samochodów większy prześwit Polskiego Fiata 125 PZ — 140 mm, w porównaniu z Zastayą 1500 — 123 mm. Minimalne są różnice całkowitej masy samochodu — 1370 i 1360 kg.

Jeżeli chodzi o osiągi — polska wersja Fiata uzyskała szybkość maksymalną 153,6 km/godz., zaś jugosłowiańska 151,3 km/godz. Zwracamy uwagę, że podczas prób badane samochody były wyposażone w ogumienie promieniowe — 125 PZ: Kleber 155-13. Zastava 1500: Continental 155-13.

W sumie "mecz" Polskiego Fiata 125 PZ, montowanego z naszych zespołów w Jugosławii, z jugosłowiańską Zastavą 1500 — Luxe zakończył się zwycięstwem naszego wozu 315:304.

Zdjęcie

LA POLSKI FIAT poddany został rozlicznym próbom drogowym przez francuskie czasopismo fachowe L'auto-journal z 5 sierpnia 1971 r. Wynik tego testu jest dla naszego Fiata w sumie pozytywny. /Fiat
LA POLSKI FIAT poddany został rozlicznym próbom drogowym przez francuskie czasopismo fachowe L'auto-journal z 5 sierpnia 1971 r. Wynik tego testu jest dla naszego Fiata w sumie pozytywny.
/Fiat

Francuski L'auto-journal nie słynie bynajmniej z prawienia komplementów konstruktorom testowanych samochodów. Dlatego ogólnie pozytywna opinia o naszym samochodzie, wyrażona przez Bernarda Carata, który przeprowadził badanie drogowe naszego samochodu w takiej wersji, w jakiej jest ona dostarczana na rynek francuski (z dźwignia zmiany biegów na podłodze oraz ogumieniem promieniowym Kleber V10 165 SR13) jest bardzo cenna. Stwierdza się, że nowoczesnością rozwiązań Polski Fiat odpowiada modelowi Simca Ariane, ale jest od niej zdecydowanie szybszy i lepiej wyposażony. Badania osiągów trakcyjnych przeprowadzono na torze Montlhery; 143,3 km/godz. osiągnięto tylko z kierowcą za kierownicą oraz 142,5 km/godz. z 4 osobami w samochodzie, co podkreśla znaczne możliwości silnika. Pomierzono zużycie paliwa przy 100 km/godz. - 9 l/100 km, przy 120 - 11 litrów. 400 metrów ze startu stojącego nasz Fiat przejechał w 20,8 sek., zaś 1 km w 32,9 sek. Podkreśla się stosowanie dwuobwodowego układu hamulcowego ze wspomaganiem, oświetlenia przedziału silnikowego, zastosowanie dwuprzelotowego gaźnika, jak też zmywacza szyb, sterowanego jednym przyciskiem wraz z dodatkowym wyłącznikiem wycieraczek.

Czytamy w teście miłe stwierdzenie, że "Polski 1300" jest znacznie bardziej żywy niż można tego oczekiwać. Krytykuje się mechanizm kierowniczy. Jego przełożenie i duże koło kierownicy, chwali hamulce samochodu, korzystnie ocenia możliwość załadowania do bagażnika 2 dużych waliz i 6 małych, które jednak trzeba wyjąć z samochodu, gdy trzeba zmienić koło. Bez przesądzania o trwałości samochodu wyraża się w teście L‘auto — Journal opinię, że polski samochód będzie na pewno przy swej cenie 11 350 F przyciągał uwagę klientów. Podkreśla się, te wóz ten zbudowany z tych samych części co włoskie Fiaty może być obsługiwany i naprawiany przy wykorzystaniu bogatej sieci serwisowej. Ogólna ocena samochodu wydaje się być pozytywna.

Polski Fiat 125 P (1967-1982)

liczba zdjęć: 5

Parus Match w numerze z 19 czerwca br. pisze, że nowy Fiat urodził się w Warszawie, gdzie Polacy produkują samochody z licencji konstruktorów turyńskich. Ocenia się go jako pojemny samochód z silnikiem średniej wielkości i dużym bagażnikiem. Coctail Fiata 124 i 125 - Polski Fiat ma mniej błyskotliwe osiągi, ale lepsze zabezpieczenie antykorozyjne i lepsze dostosowanie do gorszych dróg. 

Zestawienie zalet i usterek Polskiego Fiata 125 P/1300 według opinii L’auto-Journal:

+ dobry stosunek ceny do wyglądu
+ dostateczne osiągi
+ niezbyt wysokie zużycie paliwa
+ bardzo dobra skrzynia biegów
+ dobre wykończenie
+ cichy samochód
- mierne zawieszenie kół
- rozkład sił hamowania do poprawienia
- mechanizm kierowniczy mało precyzyjny
- nienowoczesne mechanizmy
- koło zapasowe źle umieszczone
- niewłaściwe okienka uchylne

szel, "Motor" 39/1971

Fiat 125p 1.6 Diesel - do trzech razy sztuka - "Motor" z przeszłości

Fiat 125p - to już 45 lat - HISTORIA MODELU

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Więcej na temat:fiat | fiat 125p | samochody polskie

Zobacz również

  • Polski Fiat 125 z silnikiem 1.5 - pierwsze uwagi

    W "Motorze" nr 30 z 26 lipca 1970 roku - wrażenia z użytkowania Fiata 125p z silnikiem o pojemności 1,5 litra, który dołączył do oferowanej początkowo jednostki 1.3 w drugim roku... więcej