Polski Fiat 125 z silnikiem 1.5 - pierwsze uwagi

Środa, 30 maja (07:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 30 z 26 lipca 1970 roku - wrażenia z użytkowania Fiata 125p z silnikiem o pojemności 1,5 litra, który dołączył do oferowanej początkowo jednostki 1.3 w drugim roku produkcji modelu.

Zdjęcie

Polski Fiat 125p. Jakość druku zdjęć w "Motorach" z przeszłości pozostawiała czasem nieco do życzenia... (przyp. red. magazynauto.pl) /Fiat
Polski Fiat 125p. Jakość druku zdjęć w "Motorach" z przeszłości pozostawiała czasem nieco do życzenia... (przyp. red. magazynauto.pl)
/Fiat

Od kilku miesięcy jestem posiadaczem samochodu Polski FIAT 125 P z większym, półtoralitrowym silnikiem.

Zdjęcie

"Motor" nr 30 z 26 lipca 1970 r. /Motor
"Motor" nr 30 z 26 lipca 1970 r.
/Motor

Samochód ten poza silnikiem jest identyczny jak FIAT 125 P z silnikiem 1300 cm3. Przypominamy, że silnik samochodu 125 P — 1500 ma średnicę tłoków 77 mm (1300 — 72 mm), pojemność 1481 cm3, (1300 — 1295 cm3), moc silnika 75 KM wg DIN i 83 KM wg SAE (odpowiednio 1300 — 60 KM, 70 KM).

Reklama

Poza tym w układzie chłodzenia wentylator posiada sprzęgło elektromagnetyczne, sterowane przełącznikiem termostatycznym umieszczonym w chłodnicy. Pozwala to na utrzymanie optymalnej temperatury w układzie chłodzenia. Podczas uruchamiania, gdy silnik ma niską temperaturę — napęd wentylatora zostaje, odłączony. W przypadku przekroczenia określonej temperatury napęd samoczynnie zostaje włączony i wentylator zaczyna pracować. Umożliwia to szybkie nagrzanie i zmniejszenie zużycia silnika. Silnik pracuje w warunkach równowagi cieplnej, jest odpowiednio nagrzany, co poważnie przedłuża jego trwałość i niezawodność.

Zwiększenie mocy silnika o 15 KM w porównaniu do jednostki o pojemności 3300 bardzo poważnie poprawia walory dynamiczne samochodu. Można to odczuć podczas jazdy w mieście lub na autostradzie.

Znacznie lepsze przyspieszenia pojazdu poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Szczególnie podczas wyprzedzania można zauważyć poważne zalety Polskiego FIATa 125 P — 1500.

Piszą o Polskim Fiacie...

W "Motorze" nr 39 z 26 września 1971 roku - opinie zagranicznych mediów na temat Polskiego Fiata 125 P. czytaj więcej

Dalsza zaleta tego wozu to znacznie większe szybkości jazdy. Mogłem się o tym przekonać podczas jazdy na trasie Wrocław—Warszawa, trasę tę można bez wysiłku przejechać w 3 godz. 45 minut, trasę Wrocław—Radom przejechałem moim FIATem w czasie 3 godz. 20 minut.

Jazda z prędkością podróżną 130—140 km/godz. jest dla tego samochodu osiągalna bez większego wysiłku. Przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika podczas jazdy autostradą na trasie Wrocław—Legnica (62 km) osiągnąłem czas przejazdu 32 minuty.

Poważną zaletą Polskiego FIATa 125 P z silnikiem 1500 jest stosunkowo niskie zużycie paliwa w granicach 9,5—10 l/100 km.

Szczególnie podczas jazdy na długich trasach z prędkością 120—130 km/godz. zużycie paliwa spada poniżej 10 l/100 km. Podczas jazdy w mieście na II i III biegu zużycie paliwa waha się w granicach 12—13 l/100 km.

Zdjęcie

Fiat 125p /Fiat

Obiektywnie stwierdzając, Polski FIAT 125 P z silnikiem 1500 jest bardzo udanym samochodem, o wysokich walorach dynamicznych i ekonomicznych. Nic dziwnego, iż eksportujemy go nie tylko do Czechosłowacji, Węgier, NRD, ale i do Austrii, Finlandii, Holandii i wielu innych krajów.

Uważam, że największym osiągnięciem polskiego przemysłu motoryzacyjnego w okresie 25-lecia PRL jest uruchomienie produkcji samochodu Polski FIAT 125 P.

Tekst: inż. Stefan Gołąbek; zdjęcia: Fiat; "Motor" 30/1970

Polski Fiat 125p rok modelowy 1976 – PREZENTACJA

Zubożone, ale nie dla ubogich - Polski Fiat 125p i Polonez w nowych wersjach – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Fiat 125p 1.6 D - do trzech razy sztuka – PREZENTACJA

Polski Fiat 125p pick-up (1975-1991) - bagażówka z PRL-u – YOUNGTIMERY I ZABYTKI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Citroen Xsara 2.0 HDI SX kontra Fiat Brava 105 JTD SX

    W "Motorze" nr 30 z 28 lipca 2001 r. - porównanie kompaktów Citroena i Fiata z silnikami wysokoprężnymi. Kompaktów, które - przypomnijmy - nie mają już swoich bezpośrednich następców w... więcej