Toyota RAV4 2.0 D-4D - test - praktyczna terenówka

Poniedziałek, 21 stycznia 2019 (22:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 17 z 27 kwietnia 2002 roku - test Toyoty RAV4 2.0 D-4D.

Zdjęcie

Toyota RAV4 /Motor

Pięciodrzwiowa Toyota RAV4 napędzana turbodieslem nie jest w pełni terenowa, lecz raczej uterenowiona.

Zdjęcie

"Motor" nr 17 z 27 kwietnia 2002 r. /Motor
"Motor" nr 17 z 27 kwietnia 2002 r.
/Motor

Główne jej zalety to interesujący, dynamiczny wygląd, podkreślony zwłaszcza umieszczonym na masce wlotem powietrza do intercoolera, praktyczne wnętrze i dobry silnik.

Reklama

W Europie Zachodniej dwie trzecie nabywców wybiera pięciodrzwiową wersję tego modelu. U nas jest inaczej — bardziej popularna jest trzydrzwiowa, mimo że większa z powodzeniem zastąpić może podwyższone kombi na dużych kołach, ma bowiem wiele cech takiego auta.

Samo wnętrze dłuższej odmiany nie jest zbyt obszerne, ale można je powiększyć odsuwając każdą z równych połówek tylnej kanapy. Ogranicza się przez to wprawdzie pojemność bagażnika, lecz nawet po maksymalnym przesunięciu do tyłu całej kanapy jest ona spora.

Gdy pasażerowie zapragną większego komfortu, mogą pochylać oparcia, a gdy zachodzi potrzeba przewiezienia większych przedmiotów, można całkowicie złożyć część lub całą tylną kanapę.

Dodatkowo praktyczność wnętrza podkreślają przeróżne dodatki: miejsca na kubki, schowki, kieszenie itp.

Pod wieloma względami RAV4 przypomina Hondę HR-V (podobny, "sportowy" styl widoczny także we wnętrzu), choć lepiej niż ona spisze się w terenie. Toyota ma nad Hondą także i tę przewagę, że może przewozić do 5 osób (HR-V — tylko 4).

Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć — trzeci pasażer na tylnej kanapie nie ma zagłówka i ledwie statyczny pas, a zajęcie miejsca pośrodku ogranicza wspomnianą już możliwość swobodnej aranżacji wnętrza.

Zdjęcie

Tablica przyrządów wykonana z twardych tworzyw, lecz w atrakcyjnym, sportowym stylu. /Motor
Tablica przyrządów wykonana z twardych tworzyw, lecz w atrakcyjnym, sportowym stylu.
/Motor

Zdjęcie

Schowki i uchwyty - trochę jak w minivanie. /Motor
Schowki i uchwyty - trochę jak w minivanie.
/Motor

Prócz stałego napędu na wszystkie koła (w tej wersji) z cech samochodu terenowego RAV4 ma też przyzwoity prześwit i o wiele lepszy niż w zwykłym aucie osobowym kąt skrzyżowania osi, kąty natarcia i zejścia (31°) oraz rampowy (23°). Te zalety mogą przydać się na nierównościach polnej, a nawet górskiej drogi. Za dopłatą otrzymać można mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, co może przydać się w grząskim terenie.

Zdjęcie

Jazdę poza asfaltowymi drogami ułatwiają: niezależne zawieszenie o sporych skokach, znaczny prześwit i stały napęd wszystkich kół. /Motor
Jazdę poza asfaltowymi drogami ułatwiają: niezależne zawieszenie o sporych skokach, znaczny prześwit i stały napęd wszystkich kół.
/Motor

W pełni niezależne zawieszenie wszystkich kół nie tylko poprawia "wybieranie" nierówności poza utwardzonymi nawierzchniami, ale też dzięki niemu można liczyć na co najmniej dobre zachowanie auta na szosie. Tłumienie jest wprawdzie nie zanadto komfortowe, ale za to precyzja prowadzenia — znacznie wyższa niż w prawdziwych terenówkach.

Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów RAV4 zachowuje się w sposób typowy dla aut 4WD: początkowo jak samochód przednionapędowy, (lekko podsterowny), po chwili zaś jakby napędzana była tylna oś (lekko nadsterowny).

Zdjęcie

Możliwość regulacji miejsc na tylnej kanapie - godna pozazdroszczenia. /Motor
Możliwość regulacji miejsc na tylnej kanapie - godna pozazdroszczenia.
/Motor

Diesel pojawił się w gamie RAV4 dopiero jesienią ub. r., a więc po 7 latach od premiery tego auta. Nie sposób było dłużej lekceważyć rosnącej popularności silników wysokoprężnych. Dotąd RAV4 był oferowany tylko z benzynowymi jednostkami 1.8 i 2.0. A przecież ponad 50% aut tej kategorii sprzedaje się z jednostkami wysokoprężnymi.

Zdjęcie

Nowoczesny silnik D-4D spisuje się znakomicie: wystarczająca dynamika i rozsądne zużycie paliwa to jego atuty. Bywa natomiast trochę głośny. /Motor
Nowoczesny silnik D-4D spisuje się znakomicie: wystarczająca dynamika i rozsądne zużycie paliwa to jego atuty. Bywa natomiast trochę głośny.
/Motor

Nowoczesny diesel D-4D zasilany jest wtryskiem bezpośrednim common rail. Turbina o zmiennej geometrii kierownic i chłodnica powietrza doładowującego pozwalają uzyskać sporą moc i płaski przebieg krzywej momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Efekt — dobre przyspieszenia (jak z benzynowym 1.8) mimo masy większej od pozostałych wersji o 100, czy nawet 200 kg. Przy tym można liczyć na umiarkowane zużycie paliwa. Przeszkodą w jego dalszej redukcji może być spora masa i znaczny (choć jak na tę klasę nie tak wysoki) współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,35.

Zdjęcie

bagażnik /Motor

Zdjęcie

Spory bagażnik łatwo powiększyć składając czy wręcz wyjmując połowę kanapy. Niestety jest dzielona proporcji 50:50 i i taka operacja wyklucza przewiezienie dwóch osób z tyłu. /Motor
Spory bagażnik łatwo powiększyć składając czy wręcz wyjmując połowę kanapy. Niestety jest dzielona proporcji 50:50 i i taka operacja wyklucza przewiezienie dwóch osób z tyłu.
/Motor

RAV4 nie jest samochodem na trudne bezdroża. Niemniej szutrowa, czy nawet polna zabłocona droga nie stanowią dla tego auta przeszkody. Dobra zwrotność przydaje się natomiast podczas parkowania w mieście.

W sumie — interesujące, praktyczne, dość wszechstronne auto. Szkoda tylko, że dosyć drogie. Za tę samą kwotę można mieć dobrze wyposażone, europejskie kombi klasy średniej lub 7-osobowego minivana.

Zdjęcie

Mała wycieczka - ależ tak, nawet z rodziną, byle niezbyt liczną. /Motor
Mała wycieczka - ależ tak, nawet z rodziną, byle niezbyt liczną.
/Motor

TOYOTA RAV4 2.0 D-4D: PLUSY I MINUSY

Plusy

+ praktyczne wnętrze
+ dobre prowadzenie
+ ekonomiczny i dynamiczny

Minusy

- przeciętne tworzywa
- ponadprzeciętna głośność silnika
- niezbyt bogate wyposażenie
- wysoka cena

Toyota RAV4 2.0 D-4D (2002)

SILNIK — wysokoprężny, R4, 4 zawory/cylinder, pojemność 1995 cm3, wtrysk bezpośredni common rail. Moc 85 kW (116 KM) przy 4000 obr./min. Moment 250 Nm przy 1800-3000 obr./min 
UKŁAD NAPĘDOWY I PODWOZIEskrzynia biegów manualna, 5-stopniowa, napęd stały na wszystkie koła, zawieszenie p/t kolumny McPherson, wahacze w kształcie litery L/wielodrążkowe, hamulce p/t tarczowe/bębnowe, opony 215/70R16
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCIdł./szer./wys. 424,5/173,5/171,5 cm, rozstaw osi 249 cm, min. średnica zawracania 10,6 m, masa własna 1370-1485 kg, dopuszczalna całkowita 1925 kg, bagażnik 520/970 l, zbiornik 57 l 
OSIĄGIprędkość maksymalna 170 km/h, 0-100 km/h 12,1 s, zużycie paliwa miasto/trasa/średnie (EU) 8,9/6,1/7,1 l/100 km, w teście max/min./średnie 12,2/7,3/8,3  
WYPOSAŻENIE wersji podstawowej — elektryczne lusterka, ABS + EBD, 2 poduszki powietrzne, sterowany pilotem centralny zamek, wspomaganie kierownicy, el. sterowanie przednich i tylnych szyb oraz lusterek (podgrzewanych), światła przeciwmgłowe, radio dedykowane
 Cena podstawowa (zł) 100 700 

Tekst i zdjęcia: Jacek Pieśniewski; "Motor" 17/2002

Używana Toyota RAV4 (1994-2000) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używana Toyota RAV4 3d (2000-2005) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Toyota RAV4 III (2005-2013) – OPINIE O SAMOCHODACH

Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection - test – TESTY I PORÓWNANIA

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również