Używana Skoda Forman (1990-1995) - pożegnanie epoki

Wtorek, 6 listopada 2018 (20:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 15 z 10 kwietnia 2007 roku - charakterystyka Skody Forman, czyli "Favoritki" w wersji kombi.

Zdjęcie

Zawieszenie jest proste w konstrukcji i tanie w naprawach. Atutem Formana jest wyraźnie większy bagażnik niż w wersji Favorit. /Motor
Zawieszenie jest proste w konstrukcji i tanie w naprawach. Atutem Formana jest wyraźnie większy bagażnik niż w wersji Favorit.
/Motor

Forman to pierwsze, przyzwoite, przednionapędowe kombi z KDL-ów.

Skoda Forman zadebiutowała w 1990 roku i produkowano ją do 1995 roku.

Reklama

Na zakup używanego kombi z Mlada Boleslav wystarczy 3-3,5 tys. zł. Za tę kwotę jest szansa "upolowania" zadbanego, garażowanego egzemplarza.

Dla kogoś, kto patrzy na używane auto z czysto praktycznego punktu widzenia, Forman nie jest złą propozycją. W tej cenie trudno bowiem kupić równie praktyczny i ekonomiczny pojazd.

Przed zakupem trzeba dokładnie sprawdzić stan karoserii. Najlepiej, żeby towarzyszył nam przy tym blacharz. Podłoga Skody lubi pękać w okolicy przedniego zawieszenia i trzeba ocenić, czy jest to stadium początkowe, które da się naprawić łatwo i tanio, czy raczej końcowe, noszące ślady wielokrotnych poprawek.

Zdjęcie

"Motor" nr 15 z 10 kwietnia 2007 r. /Motor
"Motor" nr 15 z 10 kwietnia 2007 r.
/Motor

Normą są pękające w wyniku naprężeń nadwozia szyby przednie.

Zawieszenie Formana opracowano w prosty sposób zapewniający tanie serwisowanie. Z przodu mamy kolumny resorujące i wahacze trójkątne z wymiennymi sworzniami oraz elementami metalowo-gumowymi, z tyłu zaś belkę podatną na skręcanie, sprężyny spiralne i proste amortyzatory. Trwałość poszczególnych elementów budzi zastrzeżenia. Niskie ceny — na szczęście — nie.

Pod maską Formana znajdziemy aluminiowy silnik Skody wyposażony w tzw. mokre tuleje cylindrowe, umieszczony w kadłubie wałek rozrządu i mechaniczną regulację luzów zaworowych.

W zależności od wersji jednostki miały 54-62 KM.

W egzemplarzach używanych spotkamy zarówno proste gaźniki, jak i gaźniki sterowane elektronicznie, a nawet jednopunktowy wtrysk (Bosch). Przy większych przebiegach tę jednostkę dość łatwo się remontuje. Zakup zestawu naprawczego z kompletem uszczelek, tulei i tłoków z pierścieniami za ok. 1000 zł to prawdziwa gratka.

Zdjęcie

Tablica przyrządów wykonana z tanich tworzyw. Łatwo ulegają one zarysowaniu, a całość wydaje nieprzyjemne dźwięki. /Motor
Tablica przyrządów wykonana z tanich tworzyw. Łatwo ulegają one zarysowaniu, a całość wydaje nieprzyjemne dźwięki.
/Motor

SKODA FORMAN 1.3

PRĘDKOŚC MAKS.140 km/h
0-100 km/h18 s
ZUŻYCIE PALIWA9,5 l/100 km
MOC60 KM/5000
MOMENT94 Nm/3000
CENA1000-5000 zł

SKODA FORMAN (1990-1995): HISTORIA MODELU

1988: Debiut Skody Favorit

1990: Debiut Skody Forman

1991: Pierwsza modernizacja modelu

1991: Skoda dołącza do grupy VW

1992: Skoda Pick-up

1993: Druga modernizacja modelu

1994: Zakończenie produkcji Favorit

1995: Zakończenie produkcji Formana

Zdjęcie

Tapicerka jest niezbyt trwała. Często trzeba „ratować się" pokrowcami. /Motor
Tapicerka jest niezbyt trwała. Często trzeba „ratować się" pokrowcami.
/Motor

SKODA FORMAN (1990-1995): NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdjęcie

skoda forman /Motor

Największym utrapieniem Formana i Favorit jest spora podatność na korozję. Zdarza się, że pękają elementy wyposażenia wnętrza, które trudno dokupić. Czasami pękają także klamki.

Mankamentem jednostek napędowych Formana i Favorit jest podatność na uszkodzenia układu chłodzenia, stąd łatwo je przegrzać.


SKODA FORMAN (1990-1995): OFERTA RYNKOWA

Jedno z najtańszych kombi na rynku. Dostępne są także inne wersje — np. Praktik — pozbawiony okien i foteli w tylnej części czy Pick-up. O tym, że nadal znajdują się klienci zainteresowani Formanem, świadczy fakt, że takie auta przyjeżdżają do Polski w ramach prywatnego importu. Cena auta "do rejestracji" oscyluje wokół 1000 zł.

Zdjęcie

Kombi powstało przez wydłużenie tylnej części Skody Favorit. Przody obu aut są identyczne. /Motor
Kombi powstało przez wydłużenie tylnej części Skody Favorit. Przody obu aut są identyczne.
/Motor

SKODA FORMAN (1990-1995): NASZYM ZDANIEM

PLUSY

Ekonomika eksploatacji, praktyczne nadwozie, łatwe naprawy, świetne zaplecze serwisowe, spory bagażnik.

MINUSY

Korozja, kurczący się powoli rynek niektórych części zamiennych. Mały wybór wersji silnikowych.

Zdjęcie

Silnik wykonany ze stopów lekkich ma dolny wałek rozrządu i „mokre tuleje”.  Kombi powstało przez wydłużenie tylnej części Skody Favorit. Przody obu aut są identyczne. /Motor
Silnik wykonany ze stopów lekkich ma dolny wałek rozrządu i „mokre tuleje”. Kombi powstało przez wydłużenie tylnej części Skody Favorit. Przody obu aut są identyczne.
/Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 15/2007

Nowe oblicze Skody - Skoda Favorit – PREZENTACJA, WRAŻENIA Z JAZDY

Używana Skoda Favorit (1988-1994) – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Używana Skoda Rapid (2012-) - opinie użytkowników – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również