Używany Citroen Xsara VTS (1998-2005) - sport bez ryzyka

Wtorek, 20 listopada 2018 (21:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 21 z 21 maja 2007 roku - charakterystyka Citroena Xsary w usportowionej wersji VTS.

Zdjęcie

Linia nadwozia Xsary nawet w odmianie VTS bardzo spowszedniała, choć nadal może się podobać. /Motor
Linia nadwozia Xsary nawet w odmianie VTS bardzo spowszedniała, choć nadal może się podobać.
/Motor

Nie ma się co oszukiwać — wnętrze trzydrzwiowego Citroena pomieści wygodnie co najwyżej cztery osoby.

Jednak będą one mogły zabrać ze sobą 440 l bagaży, co nadal jest niezłym wynikiem.

Reklama

Do napędu odmiany VTS posłużyły trzy jednostki. Najpopularniejszymi są silniki 2.0/163 KM oraz 1.8/110 KM. Na niektórych rynkach pojawiły się także odmiany VTS z silnikami 2.0 HDI o mocy 110 KM.

Najwięcej radości z jazdy daje najmocniejsza jednostka 2,0 l. Zapewnia odpowiednią dynamikę i niezłe przyspieszenie (od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 8,7 s) przy akceptowalnym zużyciu paliwa — o ile jeździmy z wyczuciem — ok. 7 l/100 km w trasie. Niestety, kierowcy lubiący zdecydowanie wciskać pedał gazu, muszą się liczyć z zużyciem paliwa przekraczającym 13 l/100 km w ruchu miejskim.

Zdjęcie

"Motor" nr 21 z 21 maja 2007 roku /Motor
"Motor" nr 21 z 21 maja 2007 roku
/Motor

Ciekawostką jest to, że Xsary VTS występowały z dwoma rodzajami manualnych przekładni — pięcio- i sześciobiegowymi. Te drugie są jednak prawdziwym rarytasem.

Silniki w VTS nie są awaryjne, a samochód nie sprawia właścicielowi większych problemów. Newralgicznym punktem jest zawieszenie. Szybkiemu zużyciu ulegają łączniki stabilizatorów i tradycyjnie łożyska tylnej belki (patrz ramka: usterki).

Utrzymanie Xsary VTS nie jest przesadnie kosztowne. Klocki hamulcowe kupimy od 80 zł za komplet, a tarcze od 70 zł/szt. Sprzęgło kompletne to wydatek rzędu 560 zł.

Sporo jest także elementów blacharskich. Błotniki dostępne są od około 100 zł, a zderzaki od 150-200 zł.

Przed zakupem Xsary VTS warto dokładnie obejrzeć auto pod kątem ewentualnych napraw powypadkowych. Spora moc i niska cena zachęcają młodych kierowców do zakupu tego auta i maksymalnego wykorzystywania mocy, co nie zawsze kończy się dobrze.

Zdjęcie

Materiały wykończeniowe Citroena Xsary są gorszej jakości niż u konkurentów. Za to kokpit jest ergonomiczny. /Motor
Materiały wykończeniowe Citroena Xsary są gorszej jakości niż u konkurentów. Za to kokpit jest ergonomiczny.
/Motor

Zdjęcie

Fotel kierowcy zapewnia odpowiedni komfort, tapicerka jest wytrzymała. /Motor
Fotel kierowcy zapewnia odpowiedni komfort, tapicerka jest wytrzymała.
/Motor

Zdjęcie

Silnik o pojemności 2,0 I jest trwały i uzyskuje dobre osiągi. /Motor
Silnik o pojemności 2,0 I jest trwały i uzyskuje dobre osiągi.
/Motor

CITROEN XSARA: HISTORIA MODELU

1997: Debiut Citroena Xsary.

1998: W sprzedaży pojawia się VTS oraz Xsara Break.

2000: Ofertę rozszerzono o nową wysokoprężną jednostkę napędową 2.0 HDI o mocy 90 KM.

2002: Nowa odmiana 2.0 HDI/110 KM.

2003: Przeprowadzono face lifting.

2005: Zakończono produkcję modelu.

UŻYWANY CITROEN XSARA VTS: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Zdarzają się uszkodzenia łączników przedniego stabilizatora (ok. 60 zł/szt., zamiennik).

Zdjęcie

zawieszenie /Motor

Marna jest trwałość łożysk wahaczy w tylnej belce. Gdy dostanie się do nich woda, korodują i w krótkim czasie belka jest do wymiany (ok. 1000 zł).

Pojawiają się drobne problemy z układem elektrycznym w najstarszych autach i wycieki oleju przez uszczelniacz półosi.

UŻYWANY CITROEN XSARA VTS: OFERTA RYNKOWA

Choć Citroen Xsara to samochód bardzo u nas popularny, topowych jego odmian VTS nie odnajdziemy wiele w ogłoszeniach odsprzedaży. Najtańsze Xsary VTS z silnikiem 1.8 dostępne są od około 10 tys. zł. Za najdroższe egzemplarze zapłacić trzeba około 30 tys. zł.

Zdjęcie

Tylna część nadwozia wygląda dynamicznie. Załadunek bagażnika utrudnia dość wysoki próg, natomiast ułatwia go duża pokrywa. /Motor
Tylna część nadwozia wygląda dynamicznie. Załadunek bagażnika utrudnia dość wysoki próg, natomiast ułatwia go duża pokrywa.
/Motor

UŻYWANY CITROEN XSARA VTS: NASZYM ZDANIEM

Citroen Xsara VTS, mimo drobnych wad, jest autem godnym polecenia.

PLUSY

Bardzo dobre osiągi wersji z silnikiem 163-konnym, atrakcyjna cena zakupu, umiarkowane koszty eksploatacji.

MINUSY

Średnia jakość wykończenia, mała podaż samochodów na rynku używanych, sporo drobnych usterek.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 21/2017

Używany Citroen Xsara 2.0 VTS (2000-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Citroen Xsara Picasso (1999-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również