Używany Citroen ZX (1991-1998)

Wtorek, 8 stycznia 2019 (19:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 12 z 23 marca 2002 roku - prezentacja sylwetki używanego Citroena ZX, poprzednika modeli Xsara oraz C4.

Zdjęcie

Citroen ZX należał do segmentu C, pojazdów bardzo dobrze sprzedawanych, ale napotykających niezwykle ostrą konkurencję. /Motor
Citroen ZX należał do segmentu C, pojazdów bardzo dobrze sprzedawanych, ale napotykających niezwykle ostrą konkurencję.
/Motor

Gdy zaprezentowano Citroena ZX, na początku 1991 r., obserwatorzy wypatrywali w nim szczególnej oryginalności. Z przyzwyczajenia, gdyż każdy nowy model tej firmy niósł dotąd ze sobą nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne.

A tu ani hydropneumatycznego zawieszenia kół, ani nawet jednoramiennego koła kierownicy.

Reklama

Coś jednak znaleziono; tylną oś skrętną i wzdłużnie przesuwane siedzenie tylne. Rozwiązania te nie świadczyły o szczególnym zaawansowaniu technicznym auta, bo np. tylna oś skręcała, się tylko biernie, na elementach elastycznych mocowania tylnej belki do nadwozia i pod niewielkim kątem 2° w kierunku skrętu kół przednich.

To rozwiązanie miało (na użytek niewprawnych kierowców) korygować efekty przekroczenia granicy przyczepności tylnej osi podczas zbyt aktywnej jazdy w zakręcie, jednak nie zyskało jednoznacznego uznania. Przesuwane siedzenie natomiast występowało tylko w wersjach o wyższym wyposażeniu.

Wprowadzając ZX do sprzedaży od razu oferowano go w kilku wersjach i z różnymi silnikami.

Zdjęcie

"Motor" nr 12 z 23 marca 2002 r. /Motor
"Motor" nr 12 z 23 marca 2002 r.
/Motor

I tak: Reflex i Avantage miały silniki o pojemności skokowej 1360 cm3, Aura — 1580 cm3 i Volcane — 1905 cm3, wszystkie benzynowe. W następnym, 1992 r., przybyły kolejne jednostki; benzynowe — 1124, 1761 i 1998 cm3 oraz wysokoprężne 1768 i 1905 cm3. Tak więc można było dobrać odpowiednią kompletację samochodu; mniej lub nawet bardzo dynamiczną oraz ekonomiczną. Wszystkie miały wielką zaletę, a mianowicie przestronne i funkcjonalne wnętrze. Jego wymiary były większe niż np. wymiary wnętrza zaliczanego do wyższego segmentu i zewnętrznie większego Mercedesa 190.

Patrząc z zewnątrz na ZX zauważymy dużą powierzchnię przeszkloną, ułatwiającą widoczność kierowcy i pasażerom, którzy nie siedzą, jak to bywa w innych samochodach, po uszy zanurzeni w nadwoziu.

Dostrzega się też "citroenowskie" wydłużenie przedniej części karoserii, znane np. z modeli DS i CX oraz duży rozstaw osi i mały zwis tylny. Nadwozie ZX w tylnej części nieco przypomina włoskiego Fiata Tipo. Oba pojazdy świetnie opracowano pod względem aerodynamicznym, współczynnik oporu powietrza ZX wynosił 0,30.

Zdjęcie

Wówczas nowoczesna, kanciasta deska rozdzielcza. /Motor
Wówczas nowoczesna, kanciasta deska rozdzielcza.
/Motor

Samochód ten nie tylko estetycznie wyglądał, ale i dobrze spełniał wymogi bezpieczeństwa, miał mocną płytę podłogową usztywnioną belkami wzdłużnymi i poprzecznymi oraz mocne słupki dachu. Był także skutecznie zabezpieczony przed korozją, gdyż około 70% blach nadwozia obustronnie ocynkowano i w procesie lakierniczym na blachy nałożono aż 6 powłok ochronnych.

Używany Citroen XM (1989-2000)

Samochód tylko dla odważnych. W zamian oferujący niezwykły komfort. czytaj więcej

Citroena ZX chętnie porównywano z Volkswagenem Golfem, nad którym miał on przewagę ze względu na lepiej przemyślane nadwozie. Dynamika i ekonomika obu pojazdów były porównywalne.

Citroenowskie ZX wytwarzano od 1991 do 1997 r. W sumie z fabryk wyjechało 1 581 378 tych samochodów. Zastąpiono go modelem Xsara. Do jej budowy wykorzystano elementy poprzednika, na czele z płytą podłogową, którą jednak nieco poprawiono, a przede wszystkim usztywniono i wyciszono. Podobnie postąpiono z zawieszeniem kół, mającym w Xsarze tę samą koncepcję konstrukcyjną, co w ZX (tylna oś skrętna wykorzystująca jako elementy resorujące drążki skrętne), lecz o zmienionej charakterystyce.

ZX nie jest zbyt licznie reprezentowany na polskim rynku samochodów używanych. Zapewne dlatego, że kilka lat temu auta tej firmy nie cieszyły się jeszcze w naszym kraju szczególnym zaufaniem. Tymczasem jest to całkiem "normalny" samochód segmentu C, bez udziwnień technicznych utrudniających jego obsługę. Dostęp do typowych części zamiennych jest łatwy, gdyż niektórymi z nich posługuje się cała gama popularnych aut koncernu PSA.

Zdjęcie

Silniki w dużym wyborze, wszystkie ustawione poprzecznie z przodu, napędzały koła przednie. Na ilustracji silnik benzynowy 1.1. /Motor
Silniki w dużym wyborze, wszystkie ustawione poprzecznie z przodu, napędzały koła przednie. Na ilustracji silnik benzynowy 1.1.
/Motor

Ceny wywoławcze Citroenów ZX są niskie. Na przykład model 1400 z początku produkcji oferowany bywa nawet za znacznie poniżej 10 000 zł, a z lat 1996-1997 rzadko ponad 15 000 zł. I jest to jeden z argumentów przemawiających za tym, by zainteresować się owym modelem.

Citroen ZX model '97

Dł./szer./wys./rozstaw osi (cm)hatchback 5-drzw.407/170/140/254
hatchback 3-drzw.407/172/138/254
kombi427,5/168,5/145/254
Pojemność bagażnika (dm3)hatchback345-1145
kombi490-1580
Napęd/skrzynia biegówprzedni/5-przekł. mechaniczna lub autom.
Silniki 1.1-60 KM, 1.4-75 KM, 1.6-88 KM, 1.8-101 KM, 1.8 16V-110 KM, 2.0-121 KM, 2.0 16V-163 KM, 1.9-68 KM i 1.9 TD-90 KM 
Osiągiprędkość maks. od 151 do 219 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h od 8,5 do 20,8 s

Tekst i zdjęcia: Zdzisław Podbielski; "Motor" 12/2002

Używany Citroen Xsara VTS (2000-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Citroen C4 (2004-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Citroen C4 II (2010-) - opinie użytkowników – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również