Używany Dodge Caravan (2000-2007)

Środa, 24 kwietnia 2019 (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 46 z 13 listopada 2006 roku - prezentacja Dodge'a Caravana, swego czasu dość popularnego w Polsce amerykańskiego auta typu minivan.

Zdjęcie

Spoglądając na Dodge'a, nie można nie dostrzec podobieństwa do Chryslera Voyagera. /Motor
Spoglądając na Dodge'a, nie można nie dostrzec podobieństwa do Chryslera Voyagera.
/Motor

Dodge'a Caravan można kupić całkiem niedrogo, ale ma pewne wady. O popularności tego modelu w naszym kraju zdecydowały stosunkowo niska cena zakupu używanych importowanych aut oraz praktyczne nadwozie.

Trzecia generacja Caravana dostępna jest w trzech wersjach silnikowych oraz dwóch nadwoziowych (dłuższa ośmioosobowa nosi nazwę Grand).

Reklama

Podstawową jednostką napędową zastosowaną w Dodge'u jest benzynowy silnik o pojemności 2,4 l i mocy 151 KM. Caravan z tym silnikiem rozpędza się do "setki" w około 14 s, a w ruchu miejskim zużywa blisko 12,5 l benzyny na 100 km.

Najczęściej spotyka się jednak wersje napędzane sześciocylindrową jednostką napędową o pojemności 3,3 l i mocy 174 KM. Średnie spalanie w ruchu miejskim rośnie w tym przypadku do mniej więcej 13,5 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi blisko 12 s.

Caravan dostępny jest także w wersji z napędem na obie osie. Warto wtedy sięgnąć po najmocniejszą odmianę z silnikiem o mocy 218 KM i pojemności 3,8 l.

Zdjęcie

"Motor" nr 46 z 13 listopada 2006 r. /Motor
"Motor" nr 46 z 13 listopada 2006 r.
/Motor

Użytkownicy zgodnie twierdzą, że jedynym mankamentem jednostek napędowych jest wysokie zużycie paliwa. Sześciocylindrowe silniki bez większych problemów wytrzymują przebiegi rzędu 200-300 tys. km.

Na polskich drogach przedwcześnie zużywają się elementy zawieszenia. Szybko wymiany wymagać mogą końcówki drążków kierowniczych (ok. 100 zł) oraz łączniki stabilizatorów (69 zł). Serwis Dodge'a do najtańszych nie należy, a zamienników oryginalnych części nie jest zbyt dużo, ale gdy się dokładnie poszuka, można znaleźć w zasadzie wszystko. Najłatwiej jest kupić potrzebne elementy (głównie typowe, eksploatacyjne) w sklepach internetowych.

Dla przykładu, klocki hamulcowe kosztują od 130 zł, tarcze od 140 zł/szt., tylny amortyzator to wydatek rzędu 170 zł (ceny ze sklepów internetowych). Trudno jest znaleźć jedynie elementy blacharskie.

Czteroletniego Caravana w wersji krótszej możemy kupić w cenie 35 tys. zł. Zważywszy na dobrą trwałość samochodu i bardzo praktyczne nadwozie, jest to atrakcyjna oferta. Oczywiście, jeżeli przymkniemy oko na wyższe od przeciętnych koszty eksploatacji.

Zdjęcie

Mimo że kokpit wykończono drewnopodobną okleiną, w USA Caravan to auto ze średniej półki. /Motor
Mimo że kokpit wykończono drewnopodobną okleiną, w USA Caravan to auto ze średniej półki.
/Motor

Zdjęcie

Wzrok nie myli — te fotele naprawdę są bardzo duże i bardzo wygodne. /Motor
Wzrok nie myli — te fotele naprawdę są bardzo duże i bardzo wygodne.
/Motor

Zdjęcie

Ustawienie foteli można modyfikować. Bagażnik ma pojemność do 4080 l. /Motor
Ustawienie foteli można modyfikować. Bagażnik ma pojemność do 4080 l.
/Motor

Dodge Caravan 3.3

PRĘDKOŚC MAKS.170 km/h
0-100 km/h12,5 s
ZUŻYCIE PALIWA11 l/100 km
MOC174 KM/5100
MOMENT278 Nm/4000
CENA35 000-90 000 zł

DODGE CARAVAN: HISTORIA MODELU

1983: Wprowadzono do sprzedaży model Dodge Caravan.

1995: W sprzedaży pojawiła się druga, najpopularniejsza na naszym rynku generacja auta.

2000: Zaprezentowano Dodge'a Caravana trzeciej generacji. W sprzedaży pojawił się rok później.

UŻYWANY DODGE CARAVAN (2000-2007): USTERKI

Bolączką Caravana jest stosunkowo delikatne zawieszenie. Użytkownicy powinni zwrócić szczególną uwagę na regularną (co 20 tys. km) wymianę oleju w automatycznej przekładni (koszt około 200-250 zł).

Zdjęcie

dodge caravan zawieszenie /Motor

Ponadto automatyczna przekładnia i duża masa auta przyspieszają zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Poza tym zdarzają się drobne usterki układu elektrycznego.

UŻYWANY DODGE CARAVAN (2000-2007): OFERTA RYNKOWA

Na rynku używanych znajdziemy całkiem dużo ofert odsprzedaży Caravanów. Naturalnie wszystkie egzemplarze pochodzą z prywatnego importu. Istnieje zatem spore ryzyko zakupu auta powypadkowego. Nie należy się jednak przedwcześnie zrażać, ponieważ można trafić na naprawdę interesujące oferty.

Dodge'a Caravana z roku 2001-2002 możemy kupić za około 30-35 tys. zł. Za samochody najmłodsze, wyprodukowane w 2005 i 2006 roku, sprzedający żądają około 80-90 tys. zł.

UŻYWANY DODGE CARAVAN (2000-2007): NASZYM ZDANIEM

Zdjęcie

Dostęp do obszernego wnętrza Dodge'a ułatwiają przesuwane szerokie drzwi. Ułatwia to wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach. /Motor
Dostęp do obszernego wnętrza Dodge'a ułatwiają przesuwane szerokie drzwi. Ułatwia to wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach.
/Motor

PLUSY

Atrakcyjna cena zakupu, bardzo wysoki komfort jazdy, bogate wyposażenie, praktyczne nadwozie.

MINUSY

Spore koszty eksploatacji, mała podaż zamienników oryginalnych części, mała podaż aut na rynku.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 46/2006

Samochody używane z USA - które modele warto kupić? – PORADY

Kupujemy używany samochód z USA – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Chrysler Voyager III (2001-2008) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor

Zobacz również