Używany Jaguar XJ8 (1994-2003) - rasowy kociak

Środa, 9 maja (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” nr 10 z 5 marca 2007 roku – propozycja dla majętnych koneserów: prezentacja używanego Jaguara XJ8.

Zdjęcie

Klasyczne i ponadczasowe linie zachowują elegancję przez cały okres użytkowania modelu. /Motor
Klasyczne i ponadczasowe linie zachowują elegancję przez cały okres użytkowania modelu.
/Motor

Czy drapieżne samochody z Coventry na starość stają się kapryśne?

Marka Jaguar to synonim luksusu i prestiżu na najwyższym poziomie. Posiadanie angielskiego samochodu z Coventry to nie tylko podkreślenie swojego statusu majątkowego. To także styl życia.

Reklama

Wcześniejsze generacje Jaguarów cieszyły się nieposzlakowaną opinią. W opisywanym modelu znacznie poprawiono jakość wykonania i montażu. Poważne usterki mechaniczne zdarzają się bardzo rzadko. Większość awarii sprowadza się do drobnych problemów z instalacją elektryczną — niesprawną regulacją foteli czy mechanizmem ustawiania kierownicy. Problem korozji praktycznie nie występuje.

Potencjalni nabywcy powinni rozważyć zakup modelu wyprodukowanego po roku 1997. Zaczęto wówczas montować silniki V8 (zamiast tradycyjnych, rzędowych sześciocylindrowych), zmieniono też wnętrze.

Zdjęcie

"Motor" nr 10 z 5 marca 2007 r. /Motor
"Motor" nr 10 z 5 marca 2007 r.
/Motor

Coraz lepsze jest zaopatrzenie w części nawet do tak egzotycznej marki jak Jaguar. Rynek proponuje wiele zamienników oryginalnych części. Oferta na razie dotyczy głównie elementów eksploatacyjnych. Klocki hamulcowe kupimy już od 160 zł za komplet, tarcze hamulcowe po ok. 200 zł za sztukę.

Trudno za to trafić na nowe elementy blacharskie czy oświetlenie. Jednak w tym przypadku z pomocą przychodzą giełdy części używanych i Internet. Tylną lampę kupimy już za 200 zł, reflektor przedni będzie drogi — 1000 zł. Używany przedni zderzak do XJ-ta to wydatek rzędu 250-450 zł, a maska — ok. 700 zł. Błotnik do polakierowania będzie kosztował ok. 280 zł. Łatwo zauważyć, że stłuczka powstała z winy kierowcy Jaguara będzie bardzo droga.

W codziennej eksploatacji może przeszkadzać spalanie, które już w przypadku jednostek sześciocylindrowych przekracza 13 l/100 km w mieście.

Zdjęcie

Zwłaszcza po face liftingu przeprowadzonym w 1997 r. linia kokpitu zyskała na elegancji. Jakość materiałów i spasowanie — wzorowe. /Motor
Zwłaszcza po face liftingu przeprowadzonym w 1997 r. linia kokpitu zyskała na elegancji. Jakość materiałów i spasowanie — wzorowe.
/Motor

Jednak gdy wysokie koszty utrzymania, stosunkowo niewielki bagażnik i trochę nie dość obszerne wnętrze nie przestraszą potencjalnych nabywców, pozostanie im się cieszyć jazdą tym nieprzyzwoicie szybkim i komfortowym, a przy tym bardzo szlachetnym samochodem.

Zdjęcie

Z przodu nie brak miejsca. Długie podróże tym autem to przyjemność. /Motor
Z przodu nie brak miejsca. Długie podróże tym autem to przyjemność.
/Motor

JAGUAR XJ8 (1994-2003): HISTORIA MODELU

1994: Zadebiutował model XJ piątej generacji.

1996: Zaprezentowano wersję XJR z silnikiem R6 wyposażonym w sprężarkę. Moc jednostki to 322 KM.

1997: Przeprowadzono face lifting. Serię oznaczono X308. Przy okazji pojawiła się nowa generacja silników V8, odmłodzono także wnętrze auta.

Zdjęcie

Silnik V8 o mocy 284 KM w 1997 roku  zastąpił rzędową "szóstkę". /Motor
Silnik V8 o mocy 284 KM w 1997 roku zastąpił rzędową "szóstkę".
/Motor

2003: Kolejna generacja modelu.

JAGUAR XJ8 (1994-2003): NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Starsze generacje Jaguarów nie cieszą się zbyt dobrą opinią. Jednak opisywany model okazał się samochodem o wiele trwalszym niż poprzednicy.

Psują się głównie drobiazgi. Użytkownicy sygnalizują szybkie zużycie tulei wahaczy.

Zdjęcie

zawieszenie xj8 /Motor

Ponadto niektóre XJR-y (z silnikami sześciocylindrowymi) wymagały wymiany uszczelki pod głowicą (230 zł).

Zdarzały się pęknięcia kolektora wydechowego.

W modelach XJ8 pojawiały się problemy z napinaczem paska rozrządu.

JAGUAR XJ8 (1994-2003): OFERTA RYNKOWA

Na rynku używanych znajdziemy sporo ofert odsprzedaży Jaguarów. Widniejąca na zdjęciach odmiana Daimler jest oczywiście rzadsza. Za najtańsze egzemplarze, wyprodukowane w 1994 r., sprzedający żądają około 20 tys. zł. Za najmłodsze (czteroletnie) nawet 90 tys. zł.

Zdjęcie

Niski próg ułatwia załadunek bagażnika. Kierowca ma do wykorzystania 410 I przestrzeni. To niezbyt dużo. /Motor
Niski próg ułatwia załadunek bagażnika. Kierowca ma do wykorzystania 410 I przestrzeni. To niezbyt dużo.
/Motor

JAGUAR XJ8 (1994-2003): NASZYM ZDANIEM

Plusy

Bardzo dobre połączenie wręcz sportowych osiągów z komfortem jazdy. Duży prestiż nobliwej marki.

Minusy

Zadbane egzemplarze są zazwyczaj drogie. Podobne są koszty ewentualnych napraw.

JAGUAR XJ8
PRĘDKOŚĆ MAKS.: 240 km/h;
0-100 km/h: 7,3 s;
ZUŻYCIE PALIWA: 13 l/100 km;
MOC: 284 KM/6100;
MOMENT: 375 Nm/4250

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 10/2007

Jaguar XJ 12 - brytyjski okręt flagowy – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Używany Jaguar XJ40 (1986-1994) – OPINIE O SAMOCHODACH

Jaguar XJ X350 (2003-2009) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Jaguar X-Type (2001-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Jaguar XF I (2008-2015) - opinie użytkowników – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Używany Ford Orion (1990-1999) - Escort inaczej

    W "Motorze" nr 24 z 11 czerwca 2007 roku - charakterystyka zapomnianego Forda Oriona, czyli Escorta w wersji sedan. I przodka dzisiejszego Focusa. więcej