VW Chrabąszcz na następne 25 lat?

Środa, 1 sierpnia (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 37 z 13 września 1970 roku - opis wszechstronnej, sezonowej modernizacji Volkswagena Garbusa.

Zdjęcie

Rysunek anatomiczny samochodu VW 1302. Zawieszenie przednie na zwrotnicach kolumnowych zajmuje znacznie mniej miejsca i pozwała powiększyć bagażnik. Koło zapasowe zamocowane jest obecnie w pozycji leżącej. Z tyłu wozu wahacze skośne i półosie o dwóch przegubach.
Rysunek anatomiczny samochodu VW 1302. Zawieszenie przednie na zwrotnicach kolumnowych zajmuje znacznie mniej miejsca i pozwała powiększyć bagażnik. Koło zapasowe zamocowane jest obecnie w pozycji leżącej. Z tyłu wozu wahacze skośne i półosie o dwóch przegubach.

Sierpień to tradycyjnie już okres, w którym fabryka w Weissburgu ma doroczny urlop. A przynajmniej większość załogi, w zakładzie pozostają jedynie ekipy zajmujące się przestawianiem produkcji na nowe modele.

Zdjęcie

"Motor" nr 37 z 13 września 1970 r. /Motor
"Motor" nr 37 z 13 września 1970 r.
/Motor

Określenie "nowe modele" jest w tym przypadku nieco naciągnięte, wiadomo bowiem, że, przynajmniej zewnętrznie, w samochodach Volkswagen zmienia się bardzo niewiele.

Reklama

O ile jednak każdego roku dziennikarze dowiadują się z serwisu prasowego, że w VW-Chrabąszczu zmieniono wielkość popielniczki lub kształt klamki wewnętrznej, tym razem zmiany sięgają głębiej.

Zaryzykowalibyśmy twierdzenie, że są to zmiany bardzo poważne, pozwalające twierdzić, iż VW-Chrabąszcz pozostanie w produkcji jeszcze przez długie lata.

Ostatecznie, nawet przy ogromnych ilościach produkowanych wozów VW, nikt nie będzie wyrzucał pieniędzy na nowe tłoczniki. A cała partia przednia chrabąszcza przed szybą jest całkowicie nowa.

Nowe są błotniki, nowa maska, nowy zbiornik paliwa, nowa podłoga. Dodajmy do tego zmianę wprost rewelacyjną — wprowadzenie nowego zawieszenia przedniego na zwrotnicach teleskopowych McPherson (o zwrotnicach kolumnowych piszemy w niniejszym numerze Motoru) — oraz znane już z poprzednich lat zawieszenie tylne na wahaczach skośnych. Dotychczas jednak zawieszenie to stosowane było tylko w odmianie z przedkładnią półautomatyczną.

Tak więc pomału oś łamana wychodzi zupełnie z użycia. Wprawdzie stosuje ją nadal sam Volkswagen, w dotychczasowym modelu Chrabąszcza, który będzie produkowany równolegle z modelem ulepszonym. Wiadomo jednak, że chodzi tu o produkcję zanikającą, po roku czy najdalej dwóch na placu boju pozostanie tylko model 1302.

Zdjęcie

[1] Zwrotnica kolumnowa w całej okazałości. Hamulce tarczowe tylko w modelu 1302 S, w modelu mniejszym za dopłatą. [2] Chrabąszcze mają obecnie wywietrzniki słupkowe za bocznymi oknami. /Volkswagen
[1] Zwrotnica kolumnowa w całej okazałości. Hamulce tarczowe tylko w modelu 1302 S, w modelu mniejszym za dopłatą. [2] Chrabąszcze mają obecnie wywietrzniki słupkowe za bocznymi oknami.
/Volkswagen

Zawieszenie na wahaczach wleczonych tak popularne przed wojną i w okresie bezpośrednio po wojnie również odchodzi do lamusa. W przypadku Volkswagena oznacza to jednocześnie powiększenie bagażnika przedniego ze 140 do 260 litrów. Sumaryczna pojemność bagażnika (wraz z bagażnikiem tylnym) wynosić więc będzie około 400 litrów. Dzięki zawieszeniu na zwrotnicach kolumnowych zlikwidowano więc jeden z największych niedostatków Chrabąszcza.

Aby to uzyskać nie wystarczyło wszakże ograniczyć się tylko do zmiany zawieszenia przedniego. Jak już powiedzieliśmy cała przednia partia nadwozia jest nowa — linia pokrywy bagażnika przebiega znacznie wyżej, a sam bagażnik jest dłuższy.

Zdjęcie

To wszystko mieści się obecnie w bagażniku przednim Volkswagena 1302. Aż wierzyć się nie chce! Przecież w starej wersji upchnąć można szczotkę do zębów, parasolkę i małą torebkę. /Volkswagen
To wszystko mieści się obecnie w bagażniku przednim Volkswagena 1302. Aż wierzyć się nie chce! Przecież w starej wersji upchnąć można szczotkę do zębów, parasolkę i małą torebkę.
/Volkswagen

Volkswagen 1302/1302 S (ten ostatni z silnikiem 1600 cm3) waży 870 kg w stanie gotowym do drogi, a więc o 50 kg więcej niż model dotychczasowy. Na szczęście ten przyrost masy koncentruje się w okolicy przodu wozu, polepszając rozłożenie obciążenia na osie.

W wyniku zastosowania nowych zawieszeń zmieniły się nieco podstawowe wymiary pojazdu. Rozstaw osi jest obecnie większy o 20 mm, większy jest również nieco rozstaw kół z przodu i z tyłu. Za to promień zawracania udało się obniżyć 5,5 metra do 4,8 m. Obciążenie użyteczne pojazdu podwyższono z 380 do 400 kg.

Zdjęcie

Przekrój podłużny samochodu Volkswagen 1302. Widać wyraźnie zmieniony kształt błotnika. /Volkswagen
Przekrój podłużny samochodu Volkswagen 1302. Widać wyraźnie zmieniony kształt błotnika.
/Volkswagen

Dodajmy, że na specjalne żądanie firma gotowa jest dostarczać samochód VW 1302 również z silnikiem 1200 cm3 o mocy zaledwie 34 K.M. Silnik 1,3 l, jaki uważać można za standardową maszynerię pojazdu ma moc 44 KM, zaś silnik 1600 cm3 — 50 KM.

Ze względu na rozpowszechnienie samochodu na całym świecie silniki mają stosunkowo bardzo niski stopień sprężania — zaledwie 7,5. Pozwała to na eksploatację nawet na nisko oktanowym paliwie.

Szybkość VW 1302 w 1600 cm3 wynosi 134 km/godz., w wersji 1300 ok. 127 km/godz.

"Motor" 37/1970 

Używany Volkswagen Garbus 1200 (1973) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Volkswagen Golf I (1974-1983) – SAMOCHODY UŻYWANE

Volkswagen Beetle 1.4 TSI Sport R-Line - test – TESTY I PORÓWNANIA

Używany Volkswagen New Beetle (1998-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Nowe samochody: Citroen GS

    W "Motorze" nr 38 z 20 września 1970 roku - prezentacja nowego małolitrażowego modelu Citroena z przednim napędem, czyli GS. Interesujący jest szczególnie fragment o "przeciętnych... więcej