Wielki kot

Niedziela, 25 listopada 2012 (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 42 z 7 grudnia 1991 roku prezentacja prototypowego Jaguara XJ 220.

Zdjęcie

Efekt trzyletniej działalności projektantów Jaguara - XJ 220. /Jaguar
Efekt trzyletniej działalności projektantów Jaguara - XJ 220.
/Jaguar

Ma przeszło 5 m długości i waży ponad półtorej tony. Mowa o Jaguarze XJ 220 przedstawionym na ostatniej wystawie samochodowej w Birmingham.

Patrząc na skomplikowaną technikę ukrytą pod aluminiowym oblachowaniem tego bolidu można by pomyśleć, iż znów jesteśmy świadkami wysiłku tysięcy inżynierów, że do opracowania tego superpojazdu sportowego potrzebne były wielkie laboratoria i milionowe nakłady, oczywiście w twardej walucie. Tymczasem cały projekt to dzieło kilkudziesięciu entuzjastów, którzy potrafili zachęcić do współpracy inne firmy.

Reklama

Samochód opracowywany był w soboty, jak byśmy to u nas określili — w ramach "czynu społecznego". Początkowo bowiem nie mieścił się w planach rozwojowych dość małej przecież wytwórni. Dopiero gdy w ubiegłym roku Jaguar odniósł, po trzydziestoletniej przerwie, zwycięstwo w 24-godzmnym wyścigu w Le Mans, sprawa nabrała tempa. Chodziło o to, aby wykorzystać w pełni reklamowe atuty sportowego sukcesu, co było możliwe jedynie wówczas, jeśli projekt "w metalu" będzie eksponowany na brytyjskim salonie. Pracując dniami i nocami osiągnięto wreszcie cel. Nie od rzeczy będzie powiedzieć, że w ostatnich dniach przed finiszem główny konstruktor projektu nie tylko podejmował decyzje stojąc przy montowanym przez blacharzy i mechaników samochodzie, ale i parzył dla nich herbatę.

Zdążyli, wklejając w ostatniej chwili trzy główne powierzchnie szklane — szybę przednia, tylną i szklany dach. Inaczej nie byłoby dostępu dla kilkunastu ludzi pracujących jednocześnie przy samochodzie!

Liczba 220 w nazwie modelu to oczywiście prędkość maksymalna w milach na godzinę. 220 x 1,609 - 354 km/h. Nieźle, bo przecież Cx zależnie od prześwitu ma wartość 0,35-0,38. Rekompensatą za to są małe siły aerodynamiczne usiłujące podnosić auto przy wysokich prędkościach jazdy.

Zdjęcie

Wentylowane hamulce Jaguara wyposażono w układ zapobiegający blokowaniu 17-calowych kół. /Jaguar
Wentylowane hamulce Jaguara wyposażono w układ zapobiegający blokowaniu 17-calowych kół.
/Jaguar

Silnik pojazdu jest potężną jednostką V12 o pojemności 6,22 l i mocy 373 kW, umieszczoną podłużnie za plecami kierowcy i pasażera. Przekazuje ona napęd poprzez dwu tarczowe sprzęgło na pięciobiegową skrzynię. Tu też następuje rozdział momentu na oś przednią (30%). i tylną. Rolę centralnego mechanizmu różnicowego spełnia sprzęgło lepkościowe; tego typu blokadę zastosowano również w obu przekładniach głównych. Ciekawostka: napęd na koła przednie przekazywany jest wałkiem przebiegającym nie obok silnika lecz między rzędami jego cylindrów. Ruchy silnika na poduszkach jego zawieszenia zadania przepuszczenia wałka raczej nie ułatwiają, ale Jaguar pokonał te trudności.

Oblachowanie zewnętrzne pojazdu to elementy przykręcane do ramy utworzonej z nitowanych i... klejonych arkuszy blachy duraluminiowej. Do wykonania takiej ramy potrzebna jest jedynie giętarka do blach i piec do wygrzewania klejonych elementów.

Typowe dla tego rodzaju pojazdu są zawieszenia kół - układ podwójnych wahaczy poprzecznych, o szeroko rozstawionych punktach ich obrotu. Jako element resorujący służą sprężyny śrubowe ustawione niemal poziomo. Na razie użyto amortyzatorów konwencjonalnego rodzaju, w serii (obliczonej na 200 egzemplarzy) pojawić się mają amortyzatory o elektronicznie nadzorowanych siłach tłumienia.

XJ 220 nawiązać ma walkę z innymi przedstawicielami gatunku, jak choćby Porsche 959 czy Ferrari F40 i oczywiście wyjść z tej walki zwycięsko. Jego projektanci podkreślają, iż ma to być samochód supersportowy zapewniający wysoki komfort. Stąd właśnie klimatyzacja wnętrza i skórzana tapicerka. Za dwa-trzy lata do wyścigu o pierwsze miejsce włączy się odrodzone Bugatti. Świat dużych samochodów powoli staje się coraz ciekawszy.

Tomasz Sobiecki, "Motor" 42/1991

Używany Jaguar XJ - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również

  • Ford Taunus - ta sama nazwa, inna treść

    W "Motorze" nr 44 z 1 listopada 1970 roku - prezentacja nowego Forda Taunusa (tzw. TC - Taunus Cortina), następcy modelu 12 M Taunus.  więcej