Wrażenia z jazdy nowoczesnymi samochodami: DAF 750

Wtorek, 11 września 2018 (20:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 16 z kwietnia 1963 roku – wrażenia z jazdy DAF-em 750.

Zdjęcie

DAF 750 /Motor

Holenderska fabryka Van Doorne’s Automobilfabriek N. V. znany producent samochodów ciężarowych, wypuściła w 1958 r. całkowicie oryginalny konstrukcyjnie samochód małolitrażowy o pojemności 600 cm3.

Była to rewelacja na skalę światową, gdyż po raz pierwszy samochód tak niskiej klasy został wyposażony w całkowicie automatyczną przekładnię bezstopniowa. Rozwiązanie tej przekładni było możliwe dzięki opanowaniu technologii wykonania pasków klinowych wysokiej wytrzymałości i trwałości. Pomijając bardzo ciekawe rozwiązanie tej przekładni, dla przeciętnego użytkownika ważne jest to, że samochód wyposażony jest tylko w dwa pedały: przyspieszania i hamowania oraz dźwignie sterowania jazdy w przód i do tyłu.

Reklama

Interesujące są wrażenia z jazd tym samochodem przeprowadzone przez FSO na Żeraniu.

W czasie badań ciężar samochodu z obciążeniem wynosił 810 kG. Średnica zawracania DAF 750 wynosi 7 m.

Średnia maksymalna szybkość pojazdu 102 km/godz. (wg danych fabrycznych 105 km/godz.). Średnie zużycie paliwa przy przebiegu 1500 wynosiło 8,4 l/100 km (wg danych fabrycznych 6,5-9 l/100 km). Czas rozpędzania pojazdu z szybkości zerowej do 80 km/godz., wynosi 21,8 sek. (wg danych fabrycznych 23 sek.).

Zdjęcie

"Motor" nr 16 z kwietnia 1963 r. /Motor
"Motor" nr 16 z kwietnia 1963 r.
/Motor

Przy hamowaniu pojazdu obciążonego j/w przy użyciu hamulca nożnego ze stałej szybkości 43 km/godz. i nacisku nogi na pedał 27,6 kG droga hamowania wynosi 24,1 m, co odpowiada opóźnieniu 0,38 g. Przy nacisku 56,5 kG z tej samej szybkości droga hamowania wynosi 12,8 m (0,72 g.). Hamulec ręczny zapewnia opóźnienie przy tej szybkości 0,26 g czyli pozwala uzyskać drogę hamowania 35,3 m.

Rozruch silnika w warunkach letnich łatwy, natomiast przy obniżeniu temperatury otoczenia bliżej zera, rozruch dłuższy, przy czym użycie cięgna ssania raczej mniej skuteczne niż kilkakrotne szybkie naciśnięcie pedału gaźnika. Przy użyciu cięgna ssania dźwignię sterowania przekładni Variomatic należy przełączyć w położenie środkowe neutralne, gdyż silnik ma tendencje przy zwiększonych obrotach pociągać cały układ napędowy.

Silnik, jak zwykle przy chłodzeniu powietrzem, głośny, bardziej wewnątrz pojazdu niż na zewnątrz.

Obroty silnika na biegu luzem stosunkowo niskie. Przy włączaniu dźwigni do jazdy w przód lub do tyłu w przypadku lekko podwyższonych obrotów słychać zgrzyty, gdyż w mechaniźmie włączenia przekładni nie przewidziano synchronizacji. Ruszanie z miejsca na terenie płaskim, z górki lub pod przeciętne wzniesienie odbywa się płynnie nawet przy małej wprawie.

Zdjęcie

DAF 750 /Motor
DAF 750
/Motor

Przyspieszanie pojazdu jest w miarę szybkie, płynne, bez skoków i stopniowości. Zwłaszcza na pierwszych metrach przejechanej drogi przyspieszenia są znaczne; rozpędzanie od 0-40 km/godz., trwa 7 sek., a przejechanie, pierwszych 400 m —25,4 sek. Ruszenie z miejsca pod górę na wzniesieniu 25% okazało się niemożliwe, gdyż paski klinowe ślizgały się na kołach pasowych.

DAF 750 prowadzi się bardzo lekko, sterowanie kołem kierownicy nie wymaga wysiłku i nawet przy długotrwałej jeździe nie sprawi kłopotów. Samochód jest stateczny i bezpieczny, dobrze trzyma się drogi. Na uwagę zasługują przednie bardzo wygodne siedzenia i wyjątkowo dobrze usytuowane koło kierownicy. Przy pełnym obciążeniu czterema osobami samochód nie wykazuje kołysania podłużnego, jak również na wirażach nie wyczuwa się nadmiernych przechyłów, natomiast przy obciążeniu pojazdu tylko kierowcą występują kołysania wzdłużne i zawieszenie nie zapewnia komfortu jazdy.

Zdjęcie

DAF 750 deska rozdzielcza /Motor

W czasie jazdy w następstwie działania automatycznego sterowania przekładni przystosowującej przełożenie do warunków drogowych (oporów jazdy) szybkość samochodu i obroty silnika stale zmieniają się, co słyszy się jako zmienne odgłosy pracy silnika, a zwłaszcza dmuchawy.

Przy chwilowym zamykaniu przepustnicy gaźnika, co czyni się odruchowo przy chwilowych przeszkodach na drodze (zdejmowanie nogi z pedału) samochód ma tendencje do utrzymania szybkości, gdyż wzrastające podciśnienie w rurze ssącej powoduje tendencje do zmniejszenia stosunku przełożenia w granicach na jakie pozwalają opory toczenia.

Zdjęcie

Przekładnia Variomatic ma dwa zębate koła talerzowe. Umożliwia to zmianę kierunku napędu. /Motor
Przekładnia Variomatic ma dwa zębate koła talerzowe. Umożliwia to zmianę kierunku napędu.
/Motor

Dlatego też w takich przypadkach zachodzi konieczność używania pedału hamulca, gdyż hamowanie silnikiem jest mało skuteczne.

Istnieje specjalne urządzenie do hamowania silnikiem, potrzebne zwłaszcza przy jeździe na długich spadkach, przy szybkościach niższych od ok. 60 km/godz.

Wkrótce sześć biegów?

W "Motorze" z 30 stycznia 1983 r. artykuł o dziejach skrzyń biegów. czytaj więcej

Urządzenie to polega na ręcznym sterowaniu cięgnem umieszczonym na desce rozdzielczej cylindra podciśnieniowego, który powoduje zwiększenie przełożenia automatycznej przekładni. Urządzenie to działa skutecznie, szybko i płynnie. Wynika z tego możliwość oszczędzania paliwa na dłuższych przebiegach.

Rzeczywiście sprawdzono, że w przypadku rozpędzania pojazdu przez stopniowe naciskanie pedału gaźnika i utrzymywanie nogi w czasie jazdy w położeniu odpowiadającym danej szybkości, otrzymuje się pewne charakterystyczne zużycie paliwa. Jeśli jednak po stopniowym rozpędzeniu pojazdu zwolni się lekko pedał gaźnika, układ Variomatic na skutek działania zwiększonego podciśnienia zmniejszy przełożenie (jakby włączył szybki bieg) do najmniejszego odpowiadającego danym oporom jazdy. Zużycie paliwa przy takim sposobie jazdy jest mniejsze.

Ogólnie należy stwierdzić, że jazda samochodem DAF-751 jest przyjemna, nie męcząca, zwłaszcza w mieście, i może zadowolić nawet smakosza motoryzacji.

mgr. inż. ROMAN SKWAREK FSO; "Motor" 16/1963

VW Chrabąszcz na następne 25 lat? – PREZENTACJA

Saab-Scania - samochody 1971 – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor
Więcej na temat:daf | DAF 750 | samochody holenderskie

Zobacz również