Z krainy Cariny

Poniedziałek, 22 czerwca 2015 (13:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Z okazji debiutu odnowionego Avensisa przypominamy wrażenia z jazdy pierwszą generacją modelu, opublikowane w "Motorze" nr 24 z 13 czerwca 1998 roku.

Zdjęcie

Ukształtowanie wlotu powietrza i reflektorów sprawia, że milej jest patrzeć na Avensis niż na smutniej wyglądającą Carinę. Współczynnik oporu powietrza udało się ograniczyć do 0,28. /Motor
Ukształtowanie wlotu powietrza i reflektorów sprawia, że milej jest patrzeć na Avensis niż na smutniej wyglądającą Carinę. Współczynnik oporu powietrza udało się ograniczyć do 0,28.
/Motor

Wszystko wskazuje, że w nadchodzący wiek Toyota wjedzie nie tylko nowymi modelami, ale i z nowymi ich nazwami. O ile dotychczas większość aut zaczynała się na literę C i kończyła na A, teraz najprawdopodobniej w kolejnych samochodach będziemy mieli nazwę z końcówką IS. Nie jest bowiem raczej dziełem przypadku, że po Avensis kolejnym autem japońskiego koncernu będzie mały Yaris.

Zdjęcie

"Motor" nr 24 z 13 czerwca 1998 r.
/Motor

Avensis jest samochodem segmentu D, zgodnie z tradycją Toyoty, a zarazem ogólną tendencją, wytwarzanym w trzech odmianach nadwoziowych (limuzyna, kombilimuzyna, kombi). Do tego dochodzi kilka wersji wyposażeniowych i silnikowych. Z gamy jednostek benzynowych (1.6, 1.8, 2.0) optymalna wydaje się środkowa. Ma już dobre osiągi i jednocześnie zużywa nie tak dużo paliwa, a na pewno mniej niż większość samochodów innych marek (w tym limuzyn). Konstruktorom Toyoty udało się bowiem pokaźnie rozszerzyć zakres pracy tego silnika na zubożonej mieszance. O tym, że pracuje on w reżimie oszczędnościowym, informuje kierowcę umieszczona na tablicy wskaźników, zielona kontrolka z napisem Econo. Posługując się pedałem gazu tak, by jak najrzadziej gasła, co wcale nie oznacza rezygnacji z dynamicznego stylu jazdy, uzyskamy naprawdę zadowalające efekty. Na trasie możemy liczyć wówczas na zużycie ok. 6 dm3/100 km, w mieście nawet poniżej 9 dm3.

Reklama

16-zaworowa jednostka dobrze radzi sobie z niskimi obrotami i z dużą łatwością rozkręca się aż do 6250 obr./min. Czekając na zadziałanie ogranicznika obrotów, na poszczególnych biegach dojdziemy do prędkości 52, 95, 140, 180 i 200 km/h. Najwyższe przełożenie ma charakter typowo autostradowy, umożliwiając szybką, a zarazem dość oszczędną jazdę. Przy 100 km/h silnik pracuje na nim z 2800 obr./min i jest ledwie słyszalny. Zresztą nawet przy wysokich obrotach na głośność nie ma co narzekać. Do ideału - przynajmniej w egzemplarzu, którym jeździłem - brakowało tylko nieco krótszych skoków dźwigni.

Tuż obok lewarka zmiany biegów mocno wystaje dźwignia hamulca ręcznego. To pośredni dowód, że w Avensis wykorzystano zmodernizowaną płytę podłogową Cariny. Zmiany polegały na wzmocnieniu i wydłużeniu. Dzięki temu drugiemu pociągnięciu wnętrze stało się większe. Jego długość wynosi teraz 215 cm, szerokość pozostała praktycznie ta sama - 145 cm. Miejsca przybyło przede wszystkim z tyłu. Dwie osoby mogą tam podróżować bardzo wygodnie, nie opierając nawet kolan o oparcia przednich foteli. Gdy trzeba, tylna kanapa mieści trzy osoby, dla każdej z nich przewidziano pas bezpieczeństwa i zagłówek.

Z przodu jest jeszcze wygodniej. Zastrzeżenia wzbudzają tylko zagłówki odchylające się pod wpływem nacisku głowy. Nie zaszkodziłyby też nieco dłuższe siedziska. Kierowca może dopasować do swojego wzrostu zarówno wysokość tylnej części fotela, jak i kierownicy (średnica 37,5 cm, od oporu do oporu 3,1 obrotu), której siła wspomagania została trafnie dobrana. W ogóle wszystko, z czym styka się kierowca, umieszczone jest ergonomiczne i działa lekko.

Zdjęcie

Wnętrze pod każdym względem jest poprawne. To nie zmienia jednak faktu, że konsola środkowa mogłaby być ciekawiej urządzona. /Motor
Wnętrze pod każdym względem jest poprawne. To nie zmienia jednak faktu, że konsola środkowa mogłaby być ciekawiej urządzona.
/Motor

Zdjęcie

Wysoka krawędź "kufra", zagłębione w słupek trzecie boczne okienko (lewe niewidoczne z miejsca kierowcy) i zagłówki tylnych siedzeń znacznie utrudniają cofanie. /Motor
Wysoka krawędź "kufra", zagłębione w słupek trzecie boczne okienko (lewe niewidoczne z miejsca kierowcy) i zagłówki tylnych siedzeń znacznie utrudniają cofanie.
/Motor

Bez wątpienia ocenę samochodu podnosi układ jezdny, z jednej strony zapewniający wysoki komfort, z drugiej dobre prowadzenie się auta. Kierujący praktycznie nie czuje, że ma do czynienia z napędem kół przednich. Na śliskiej nawierzchni występuje jedynie nieznaczna i łatwa do opanowania podsterowność, a reakcja na nagłe puszczenie gazu w zakręcie jest łagodna.

Poczucie pewności zwiększa ABS najnowszej generacji i świadomość, że w sytuacjach ekstremalnych można liczyć na zdolność pochłaniania energii przez strefy otaczające twardą "klatkę" nadwozia, jak też na poduszki gazowe (60 i 110 dm3), napinacze pasów z ogranicznikami siły docisku, a nawet na specjalną konstrukcję pedaliery minimalizującą obrażenia stóp podczas kolizji.

Reasumując, na naszym rynku pojawiło się kolejne i pod każdym względem atrakcyjne auto segmentu D. Tylko czy cena Toyoty Avensis nie jest zbyt wysoka?

Zdjęcie

Wybór między sedanem, liftbackiem a modelem Wagon jest trudny. Naszym zdaniem dobre wypośrodkowanie cech tych trzech segmentów nadwozi stanowi właśnie liftback odznaczający się ładną sylwetką i dużą funkcjonalnością wnętrza. /Motor
Wybór między sedanem, liftbackiem a modelem Wagon jest trudny. Naszym zdaniem dobre wypośrodkowanie cech tych trzech segmentów nadwozi stanowi właśnie liftback odznaczający się ładną sylwetką i dużą funkcjonalnością wnętrza.
/Motor

Dane techniczne: Toyota Avensis 1.8
Silnik/liczba zaworów na cylinder: R4/4
Pojemność skokowa (cm3): 1762
Moc (kW/KM) przy obr/min: 81/110-560081/110-5600
Moment (Nm) przy obr/min: 155-2800
Długość/szerokość/wysokość (cm): 449/171/143
Rozstaw osi (cm): 263
Masa własna (kg): ok. 1250
Pojemność bagażnika (dm3): 510
0-100 km/h (s): 11
V max (km/h): 195
Zużycie paliwa EU (dm3/100 km): 6,2/9,6
Cena (tys. zł): 65,7

Wojciech Sierpowski

Używana Toyota Avensis (1997-2002)

Ważny krok - prezentacja Toyoty Camry (1987)

CallSend SMSCall from mobileAdd to SkypeYou'll need Skype CreditFree via Skype

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Motor
Więcej na temat:Toyota | Toyota Avensis

Zobacz również

  • Polskim Fiatem 125p do Paryża

    W "Motorze" nr 49 z 7 grudnia 1969 roku - ciekawa laurka dla Polskiego Fiata 125p od użytkownika, który pojechał nim z Polski do Paryża i z powrotem. Podróż przebiegła bezproblemowo. więcej