Zmienne kształty

Środa, 10 czerwca 2015 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 7 z 15 lutego 1987 roku - prezentacja Nissana Exa ze zmiennym kształtem nadwozia.

Zdjęcie

Nissan Exa z dachem tworzącym kombi. /Motor
Nissan Exa z dachem tworzącym kombi.
/Motor

Tego jeszcze nie byto! Japończycy wprowadzają do produkcji seryjnej samochód Nissan Exa o zmiennych kształtach nadwozia Wprawdzie rozwiązanie takie proponowano już wcześniej, lecz nigdy nie doczekało się ono realizacji, sprawa kończyła się na jednym czy dwóch prototypach. Tymczasem Nissan zamierza wytwarzać mode! Exa w liczbie kilkunastu tysięcy sztuk rocznie, traktując go jako reklamę firmy. Początkowo pojazd kierowany będzie na rynek amerykański i japoński, później trafi również do Europy.

Zdjęcie

Co tak różni model Exa od innych samochodów? Nadwozie, a raczej jego zmienność! Exa to pojazd mieszczący dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Jego tylna część ma nakładany fragment dachu. Z pojazdu tworzy się wówczas kombi o niemal pionowo przebiegającej ścianie tylnej. Po zdjęciu dachu użytkownik ma do dyspozycji mały pick-up, a przestrzeń ładunkową może zakryć opończą w kolorze takim jak nadwozie. Siedzenie tylne oczywiście rozkłada się i zwiększa powierzchnię bagażową.

Jak by tego było mało, konstruktorzy postanowili również umożliwić zdejmowanie dachu nad siedzeniami przednimi. W sumie więc liczba kombinacji nadwoziowych jest pokaźna.

Na pierwszy rzut oka wszystko to wydawać się może jedynie zabawą. Poważny koncern samochodowy nie robi jednakże niczego bez powodu. Nissan Exa ma wybadać reakcje rynku na tego rodzaju koncepcję samochodu. Jeśli zapotrzebowanie okaże się duże, w przyszłości również samochody czteroosobowe będą otrzymywały nadwozia o zmiennej konfiguracji. Pod względem technicznym Nissan Exa odznacza się typowymi rozwiązaniami - 4-cylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu umieszczony jest poprzecznie z przodu i napędza koła przednie. Nie przewiduje się układu 4x4. Silnik zblokowany jest z 5-biegową przekładnią mechaniczną lub z przekładnią automatyczną o czterech przełożeniach, z których najwyższe ma charakter nadbiegu.

Zdjęcie

W odmianie coupé kształty nadwozia wzbudzają pewne zastrzeżenia.
/Motor

Zawieszenie kół przednich oparte jest na zwrotnicach kolumnowych, kolumny resorujące użyte zostały również z tyłu pojazdu. W obu przypadkach jako element resorujący służą sprężyny śrubowe. Zarówno w kołach przednich jak i tylnych zainstalowane są hamulce tarczowe, z przodu wentylowane. Samochód ma dość małe wymiary - rozstaw osi wynosi 2430 mm, rozstaw kół 1420 mm, a długość całkowita 4230 mm. Masa pojazdu waha się od 1070 do 1120 kg, zależnie od rodzaju nadwozia jakie wybrał nabywca.

Interesujące, że twórcy tej koncepcji nie przejmowali się zbytnio aerodynamiką, a mimo to w swej najkorzystniejszej odmianie kombi, samochód ma Cx zaledwie 0,33. Pozostałe odmiany nadwoziowe są nieco mniej opływowe. Przy mocy 88 kW spodziewać się można prędkości maksymalnej ok. 180 km/h. Zużycie paliwa nie zostało podane.

Nissan Exa

liczba zdjęć: 6

Adam Sierakowski

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również