150 lat firmy Opel

Poniedziałek, 16 stycznia 2012 (20:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kluczowy wpływ na rozwój Opla w pierwszych latach działalności miała... wygrana na loterii.

Zdjęcie

Błyskawica zdobi auta Opla od 1963 r. Obecną wersję logotypu wprowadzono w 2008 r. /Opel
Błyskawica zdobi auta Opla od 1963 r. Obecną wersję logotypu wprowadzono w 2008 r.
/Opel

Zdjęcie

Adam Opel założył wielką firmę, ale produkcji aut już nie doczekał. /Opel
Adam Opel założył wielką firmę, ale produkcji aut już nie doczekał.
/Opel

Młody Adam Opel w warsztacie ojca uczył się zawodu ślusarza. W 1862 r. założył mały zakład, w którym produkowano maszyny do szycia. Nie wiadomo jak potoczyłyby się losy tego biznesu, gdyby nie przypadek. Otóż ojciec żony Adama Opla wygrał na loterii 100 tys. talarów i część z tych pieniędzy przeznaczono na modernizację warsztatu. W samym tylko 1885 r. 300 robotników wyprodukowało aż 18 tys. maszyn do szycia. Mocną ręką warsztat trzymała Sophie, żona Adama Opla, która dbała też o wykształcenie 5 synów.

W 1887 r. Opel rozpoczął wytwarzanie rowerów, szybko stając się ich największym producentem w Niemczech. Adam Opel zmarł w 1895 r. i jego dzielna żona razem z synami musiała kierować już całkiem sporą fabryką. Pierwszy samochód Opla pokazano w 1899 r. Dysponował silnikiem o mocy 3,5 KM i osiągał prędkość 20 km/h. W 1929 r. spółkę Adam Opel AG kupił amerykański GM.

Reklama

Opel mocno związany jest z Polską. Od 1998 r. w Gliwicach istnieje jedna z najlepszych fabryk koncernu GM, w której najnowszym wytwarzanym modelem jest Astra GTC. 

150 lat Opla

liczba zdjęć: 7

Jacek Franek

Artykuł pochodzi z kategorii: Na luzie

Więcej na temat:Opel | samochody niemieckie

Zobacz również

  • Chrysler PT Cruiser 2.0 - test

    W "Motorze" nr 1 z 5 stycznia 2002 r. - test retrokompaktu Chryslera, czyli modelu PT Cruiser w wersji zasilanej 2-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 141 KM. więcej