40 lat Volkswagena Golfa

Poniedziałek, 31 marca 2014 (15:30)

29 marca 1974 roku ruszyła produkcja pierwszej generacji Volkswagena Golfa. Kolejne wcielenia modelu znalazły na świecie ponad 30 mln nabywców.

Zdjęcie

Volkswagen Golf /Volkswagen

Cytat

Pionierski od urodzenia, konserwatysta z wyboru. Przykład Golfa pokazuje, jak przez ostatnie cztery dekady zmieniały się samochody - nie tylko kompaktowe.

Zdjęcie

Produkcję Golfa I rozpoczęto w marcu 1974 roku, a oficjalna sprzedaż ruszyła kilka miesięcy później. Podstawowa, 50-konna wersja 1.1 kosztowała 7995 marek. Imię modelu nie pochodzi od nazwy dyscypliny sportowej, ale od prądu zatokowego (Golfstrom). /Volkswagen
Produkcję Golfa I rozpoczęto w marcu 1974 roku, a oficjalna sprzedaż ruszyła kilka miesięcy później. Podstawowa, 50-konna wersja 1.1 kosztowała 7995 marek. Imię modelu nie pochodzi od nazwy dyscypliny sportowej, ale od prądu zatokowego (Golfstrom).
/Volkswagen

Zdjęcie

Do USA pierwszy Golf trafił w 1975 roku jako Rabbit. Trzy lata później produkcja modelu ruszyła w Pensylwanii. /Volkswagen
Do USA pierwszy Golf trafił w 1975 roku jako Rabbit. Trzy lata później produkcja modelu ruszyła w Pensylwanii.
/Volkswagen

Zdjęcie

Rok 1979 - premiera Golfa I Cabriolet. Otwarta odmiana „jedynki” powstawała w zakładach Karmanna. Była produkowana rekordowo długo – do 1993 roku. /Volkswagen
Rok 1979 - premiera Golfa I Cabriolet. Otwarta odmiana „jedynki” powstawała w zakładach Karmanna. Była produkowana rekordowo długo – do 1993 roku.
/Volkswagen

Zdjęcie

Rok 1983 - Golf GTI Pirelli. Limitowana do 40 tys. sztuk edycja z podwójnymi lampami i specjalnymi alufelgami. Pod maską – 1,8-litrowy silnik o mocy 112 KM. /Volkswagen
Rok 1983 - Golf GTI Pirelli. Limitowana do 40 tys. sztuk edycja z podwójnymi lampami i specjalnymi alufelgami. Pod maską – 1,8-litrowy silnik o mocy 112 KM.
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf Rallye z 1988 roku - sportowa odmiana z napędem na obie osie Syncro (sprzęgło wiskotyczne) i wspomaganym kompresorowo silnikiem 1.8 (160 KM). /Volkswagen
Golf Rallye z 1988 roku - sportowa odmiana z napędem na obie osie Syncro (sprzęgło wiskotyczne) i wspomaganym kompresorowo silnikiem 1.8 (160 KM).
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf Country z 1990 roku - przodek dzisiejszego Tiguana - miał wyższy o 6 cm prześwit, napęd na cztery koła Syncro i wolnossącą jednostkę 1.8 o mocy 92 KM. /Volkswagen
Golf Country z 1990 roku - przodek dzisiejszego Tiguana - miał wyższy o 6 cm prześwit, napęd na cztery koła Syncro i wolnossącą jednostkę 1.8 o mocy 92 KM.
/Volkswagen

Zdjęcie

W 1993 roku, równolegle do wersji TDI, zadebiutował pierwszy Golf w wersji kombi, tradycyjnie dla VW nazwany Variant. Bagażnik o poj. 465-1425 l. /Volkswagen
W 1993 roku, równolegle do wersji TDI, zadebiutował pierwszy Golf w wersji kombi, tradycyjnie dla VW nazwany Variant. Bagażnik o poj. 465-1425 l.
/Volkswagen

Zdjęcie

Najmocniejszy Golf czwartej generacji - R32, zaprezentowany w 2002 roku - miał silnik 3.2 VR6 o mocy 241 KM i – po raz pierwszy w historii modelu – przekładnię DSG. /Volkswagen
Najmocniejszy Golf czwartej generacji - R32, zaprezentowany w 2002 roku - miał silnik 3.2 VR6 o mocy 241 KM i – po raz pierwszy w historii modelu – przekładnię DSG.
/Volkswagen

Zdjęcie

23 marca 2007 r. z taśmy montażowej fabryki w Wolfsburgu zjechał 25-milionowy egzemplarz VW Golfa. /Volkswagen
23 marca 2007 r. z taśmy montażowej fabryki w Wolfsburgu zjechał 25-milionowy egzemplarz VW Golfa.
/Volkswagen

Zdjęcie

W 2009 r. w RPA ostatecznie dobiegła końca produkcja Citi Golfa, czyli Golfa I. Łącznie, przez 35 lat powstało 6,8 mln egzemplarzy tej generacji. /Volkswagen
W 2009 r. w RPA ostatecznie dobiegła końca produkcja Citi Golfa, czyli Golfa I. Łącznie, przez 35 lat powstało 6,8 mln egzemplarzy tej generacji.
/Volkswagen

Niemcy, druga połowa lat 60. Wysłużony "Garbus" nadal jest najpopularniejszym modelem Volkswagena, jednak jego sprzedaż gwałtownie topnieje, a kierownictwo firmy wciąż nie ma przekonania co do wyboru następcy. Powstają kolejne prototypy, w tym przednionapędowy, z silnikiem umieszczonym z przodu, oraz tylnonapędowy, z silnikiem umieszczonym centralnie. Ten drugi został opracowany przez zespół techniczny Porsche pod okiem utalentowanego inżyniera, Ferdinanda Piëcha. Tego samego, który obecnie jest prezesem rady nadzorczej koncernu VW.

Wielkie oczekiwanie...
W międzyczasie trwają już przygotowania do produkcji pierwszych Volkswagenów z przednim napędem - K70 i Passata. Szefostwo firmy długo nie mogło się do tej idei przekonać, mimo że montowane z tyłu, chłodzone powietrzem jednostki hałasowały i nie sprzyjały bezpiecznemu prowadzeniu. Zmiana kursu nadeszła dopiero w połowie lat 60., wraz z przejęciem firm Audi oraz NSU. Ich przednionapędowe modele zdawały się mieć same atuty. Były łatwe w obsłudze, przestronne, a do tego - tańsze w produkcji.

Reklama

Wypadkowa tych zalet zaważyła na dalszych losach następcy "Garbusa". Czas naglił - na początku 1972 roku Opel sprzedawał w Niemczech więcej aut od Volkswagena. Gdy szefem VW został zdolny menedżer Rudolf Leiding, jedną z pierwszych jego decyzji było zaprzestanie prac nad koncepcją inżyniera Piëcha i dalszy rozwój samochodu z zamontowanym z przodu, chłodzonym cieczą silnikiem, napędzającym koła przedniej osi. Co dzisiaj wydaje się oczywiste, wtedy wywołało w kierownictwie VW liczne zgrzyty. Jedni potraktowali to jako pogwałcenie tradycji firmy, inni byli wściekli z powodu 16 mln marek zainwestowanych już w rozwój odrzuconego projektu.

...i wielki sukces
Giorgietto Giugiaro, który nadał nowemu modelowi zewnętrzne kształty, zerwał z obłą stylizacją Garbusa. Wspólne dla obu modeli były jedynie okrągłe przednie reflektory - wymóg niskich kosztów produkcji. Zmieniła się także nazwa. Imiona nowych, przednionapędowych aut nie pochodziły już ze świata liczb, ale ze świata geografii. Po Passacie (1972) i Scirocco (1973) narodził się Golf (1974).

I powtórzył sukces swojego przodka. Nowoczesny układ napędowy, funkcjonalne nadwozie i atrakcyjna cena z dnia na dzień przyciągnęły rzesze klientów. W ciągu zaledwie 31 miesięcy produkcja auta pokonała barierę miliona sztuk. Po krytycznym 1974 roku, gdy odnotowano rekordowe straty, firma błyskawicznie wyszła na prostą.

Nie tylko z punktu A do B
Ale kariera Golfa nie opierała się tylko na białych, czerwonych i czarnych egzemplarzach z podstawowymi silnikami. Jego konserwatywny charakter Niemcy umiejętnie połączyli z bogactwem wersji napędowych i nadwoziowych. Już dwa lata po debiucie w ofercie pojawiła się 110-konna odmiana GTI oraz wolnossący diesel. Rok 1979 to premiera wersji Cabriolet, a 1982 - turbodiesla GTD. Chwilę wcześniej, w 1980 roku, zadebiutowała pierwsza generacja Jetty, jednego z najpopularniejszych kompaktowych sedanów.

Kolejne generacje rosły, tak jak rosły ich aspiracje. Wraz z "dwójką" do oferty trafił katalizator, system ABS, wspomaganie kierownicy oraz napęd 4x4. Ten ostatni, realizowany jeszcze za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego, posłużył do stworzenia sportowych wersji, np. Rallye, oraz odmiany Country - czegoś na kształt dzisiejszych SUV-ów. W dobie systemów start-stop i filtrów cząstek stałych wypada wspomnieć, że już w latach 80. VW opracował prototypy Golfa z napędem hybrydowym i elektrycznym.

Czasy krągłości
Wraz z premierą Golfa III w 1991 roku nastąpił rozbrat ze stylizacją za pomocą ekierki. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model był bezpieczniejszy (po raz pierwszy z poduszkami powietrznymi), bardziej oszczędny (debiut silników TDI), a na życzenie - bardziej funkcjonalny (kombi Variant). Do oferty dołączył też potężny jak na kompakt, acz zwartej budowy silnik VR6 o pojemności 2,8 lub 2,9 litra.

"Czwórka" poszła o krok dalej. Poza układem stabilizacji toru jazdy ESP czy napędem na cztery koła ze sprzęgłem Haldex Niemcy zaoferowali wersję R32 z 3,2-litrowym silnikiem VR6 o mocy 241 KM. W duecie z nim wystąpiła zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa DSG, która z czasem zawitała też do słabszych odmian.

Liczne rodzeństwo
W międzyczasie rozrasta się wielka rodzina koncernu Volkswagena. Na płycie podłogowej Golfa powstają kompaktowe modele Skody, Seata i Audi. I choć jednym ze zmartwień władz firmy jest znalezienie na rynku miejsca dla każdego z nich, to Golf wciąż pozostaje w centrum uwagi. W piątej generacji pojawiły się nowoczesne silniki benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką, a w odmianie GT - jednostka Twincharger, wspomagana zarówno turbosprężarką, jak i kompresorem (podobne rozwiązanie wcześniej stosował Nissan). Wszystkie "piątki" zyskały z kolei wielowahaczowe tylne zawieszenie, w "czwórce" montowane jedynie w wersjach z napędem na obie osie.

Golf V trafił na emeryturę nieco przedwcześnie. "Szóstka" powstawała na tej samej płycie, była za to - co ważne w tych trudnych czasach - tańsza w produkcji. Jako pierwsza w historii modelu, zdobyła komplet pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i jako pierwsza, osiągnęła deklarowane średnie zużycie paliwa poniżej 4 l/100 km. Wersja BlueMotion z silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM potrzebował według VW zaledwie 3,8 l/100 km.

Dokręcanie śruby
U schyłku produkcji Golf VI wciąż jest najpopularniejszym nowym autem na Starym Kontynencie. Czy w tej konstrukcji jest jeszcze miejsce na poprawki? Jak najbardziej, czego żywym dowodem jest najnowsze, siódme wcielenie modelu. Zbudowane na modułowej platformie MQB, ma względem poprzednika o 6 cm większy rozstaw osi (obecnie 264 cm) i przednie koła przesunięte o 4,3 cm w kierunku zderzaka. Pasażerowie mają teraz więcej miejsca na nogi, ramiona i bagaże. Pojemność bagażnika wzrosła z 350 do 380 l.

Pod stalowym płaszczem Golf skrywa lżejszą konstrukcję i bardziej oszczędne silniki. Podstawowa jednostka benzynowa 1.2 TSI (85 KM) ma zużywać średnio 4,9 l/100 km, a mocniejsza 1.4 TSI (140 KM) - o 0,1 l/100 km mniej. Tytuł mistrza oszczędności należy do diesla 1.6 TDI (105 KM), który według producenta potrzebuje w cyklu mieszanym 3,8 l/100 km, lub 3,2 l/100 km, gdy mowa o wersji BlueMotion. W tym roku w ofercie pojawił się wariant elektryczny, a niedługo do sprzedaży trafi hybryda GTE.

Dziś Golf jest najpopularniejszym Volkswagenem w historii. Latem 2013 roku siódma generacja przekroczyła granicę 30 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Aktualny model budowany jest w zakładach w Wolfsburgu, Zwickau, Foshan (Chiny) i Puebla (Meksyk). 

Siedem pokoleń Volkswagena Golfa

Zdjęcie

Golf I (1974-1984): silniki benzynowe 1,1-1,8 l (50-112 KM), silniki Diesla 1,5-1,6 l (50-70 KM) /Volkswagen
Golf I (1974-1984): silniki benzynowe 1,1-1,8 l (50-112 KM), silniki Diesla 1,5-1,6 l (50-70 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf II (1983-1992): silniki benzynowe 1,1-2,0 l (45-210 KM), silniki Diesla 1,6 l (54-80 KM) /Volkswagen
Golf II (1983-1992): silniki benzynowe 1,1-2,0 l (45-210 KM), silniki Diesla 1,6 l (54-80 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf III (1991-1999): silniki benzynowe 1,4-2,9 l (54-190 KM), silniki Diesla 1,9 l (64-110 KM) /Volkswagen
Golf III (1991-1999): silniki benzynowe 1,4-2,9 l (54-190 KM), silniki Diesla 1,9 l (64-110 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf IV (1997-2003): silniki benzynowe 1,4-3,2 l (75-241 KM), silniki Diesla 1,9 l (68-150 KM) /Volkswagen
Golf IV (1997-2003): silniki benzynowe 1,4-3,2 l (75-241 KM), silniki Diesla 1,9 l (68-150 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf V (2003-2009): silniki benzynowe 1,4-3,2 l (75-250 KM), silniki Diesla 1,9-2,0 l (90-170 KM) /Volkswagen
Golf V (2003-2009): silniki benzynowe 1,4-3,2 l (75-250 KM), silniki Diesla 1,9-2,0 l (90-170 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf VI (2008-2012): silniki benzynowe 1,2-2,5 l (80-270 KM), silniki Diesla 1,6-2,0 l (105-170 KM) /Volkswagen
Golf VI (2008-2012): silniki benzynowe 1,2-2,5 l (80-270 KM), silniki Diesla 1,6-2,0 l (105-170 KM)
/Volkswagen

Zdjęcie

Golf VII (2012-): silniki benzynowe 1,2-2,0 l (85-300 KM), silniki Diesla 1,6-2,0 l (90-184 KM) /Volkswagen
Golf VII (2012-): silniki benzynowe 1,2-2,0 l (85-300 KM), silniki Diesla 1,6-2,0 l (90-184 KM)
/Volkswagen

msob

Artykuł pochodzi z kategorii: Na luzie

Auto Moto