Citroen Xsara 2.0 HDI SX kontra Fiat Brava 105 JTD SX

Środa, 27 czerwca (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 30 z 28 lipca 2001 r. - porównanie kompaktów Citroena i Fiata z silnikami wysokoprężnymi. Kompaktów, które - przypomnijmy - nie mają już swoich bezpośrednich następców w gamach obu producentów. Citroen póki co zakończył produkcję C4, a Fiat zrezygnował z oferowania modelu Brava.

Zdjęcie

Xsara i Brava /Motor

Samochody kompaktowe cieszą się w naszym kraju dużym powodzeniem. Stanowią udany kompromis miedzy niedrogimi, niewielkimi autami miejskimi i dużymi pojazdami klasy średniej.

Zdjęcie

"Motor" nr 30 z 28 lipca 2001 r. /Motor
"Motor" nr 30 z 28 lipca 2001 r.
/Motor

Jeżeli na dodatek są oszczędne, stają się wręcz idealnymi kandydatami na rodzinny pojazd.

Reklama

Fiat Brava JTD oraz Citroen Xsara HDI są samochodami, które z pewnością nie przysparzają swoim właścicielom zbyt wielu zmartwień na stacjach benzynowych. Oba napędzane są bowiem nowoczesnymi i oszczędnymi turbodieslami o bezpośrednim wtrysku paliwa w systemie common rail. Silnik Fiata — przy nieco mniejszej pojemności skokowej — jest trochę mocniejszy, ale jednocześnie ma minimalnie niższy moment obrotowy.

Do "setki" o wiele sprawniej przyspiesza Fiat: zaledwie 10,6 s to czas, którego nie powstydziłoby się niejedno auto uchodzące za sportowe. Citroen na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 2,5 s więcej.

Dużo mniejsze są natomiast różnice w elastyczności obu samochodów czy raczej ich silników.

Ponieważ jednak jednostka napędowa Bravy nieco wcześniej osiąga maksymalny moment obrotowy, włoskie auto na wyższych biegach szybciej, niemal natychmiast reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. W "trasie" można więc prawie zapomnieć o zmianie przełożeń, gdyż Fiat bez trudu przyspiesza na 5. biegu, nawet i od 40 km/h.

W Xsarze jest niby podobnie, lecz jeśli prawy pedał wciśniemy w momencie, gdy silnik pracuje poniżej 2000 obr/min, trzeba chwilkę poczekać aż uaktywni się sprężarka. Jest to oczywiście minimalne opóźnienie.

Dobre osiągi — jak przystało na samochody z nowoczesnymi jednostkami wysokoprężnymi — nie są okupione dużym zużyciem i tak tańszego paliwa.

W ruchu miejskim, przy umiarkowanie spokojnej jeździe, w obu autach można bez trudu uzyskać około 6,5 l/100 km. Jeżeli zechcemy w pełni skorzystać z osiągów silników, apetyt na paliwo oczywiście wzrośnie, ale i tak niezmiernie trudno będzie osiągnąć spalanie większe niż 8 l/100 km. Poza miastem można liczyć na jeszcze większe oszczędności. Jeżeli nie będziemy zbytnio wysilać silników, na jednym zbiorniku paliwa na pewno da się przejechać blisko 1000 km, co oznacza, że zużyjemy około 5,5 l/100 km. Częste wyprzedzanie i utrzymywanie dużej prędkości spowoduje jednak wzrost tej wielkości o około litr na 100 km.

Zdjęcie

[1] Restyling Citroena dodał Xsarze sporo uroku. Szczególnie przypada do gustu „uśmiechnięty” grill oraz duże reflektory w stylu Xsary Picasso. 
[2] Bardzo klasyczny tył liftbacka Citroena to pewien zawód wobec nietuzinkowo zaprojektowanej przedniej części. /Motor
[1] Restyling Citroena dodał Xsarze sporo uroku. Szczególnie przypada do gustu „uśmiechnięty” grill oraz duże reflektory w stylu Xsary Picasso. [2] Bardzo klasyczny tył liftbacka Citroena to pewien zawód wobec nietuzinkowo zaprojektowanej przedniej części.
/Motor

Zdjęcie

[1] Mimo upływu lat sylwetka Bravy nadal wygląda nowocześnie i — co tu ukrywać — bardzo ładnie. [2] Potrójne tylne światła, to najbardziej kontrowersyjny element stylizacyjny kompaktowego Fiata. Ładniej wygląda 3-drzwiowe Bravo. /Motor
[1] Mimo upływu lat sylwetka Bravy nadal wygląda nowocześnie i — co tu ukrywać — bardzo ładnie. [2] Potrójne tylne światła, to najbardziej kontrowersyjny element stylizacyjny kompaktowego Fiata. Ładniej wygląda 3-drzwiowe Bravo.
/Motor

Mimo wielu podobieństw, gdy idzie o jednostki napędowe, więcej jest jednak różnic między oboma samochodami.

Bez wątpienia zauważymy, że Francuzi postarali się, by w kabinie auta napędzanego głośnym z natury silnikiem wysokoprężnym było niemal tak cicho, jak w podobnych samochodach z jednostkami benzynowymi. W Bravie i na biegu jałowym, i przy jeździe z dużą prędkością będziemy wyraźnie słyszeć, iż mamy do czynienia z dieslem.

Wydaje się, że projektanci Citroena i Fiata nadali swym autom zupełnie inny styl.

Xsara to pojazd typowo familijny - przytulny i komfortowy. Świadczy o tym choćby wnętrze z mnóstwem schowków i kieszeni na drobiazgi oraz dość miękkie, wygodne siedzenia z przodu i z tyłu.

Brava zaś raczej przeznaczona jest dla osób poszukujących samochodu o sportowym charakterze. Przekonuje o tym m.in. dynamiczna sylwetka nadwozia oraz twardsze i lepiej ukształtowane fotele.

Zdjęcie

Kokpit Bravy to mnóstwo obłości i zaokrągleń poukładanych w bardzo efektowną całość. Dobre wrażenie psuje jednak nie nadzwyczajnej jakości plastik. /Motor
Kokpit Bravy to mnóstwo obłości i zaokrągleń poukładanych w bardzo efektowną całość. Dobre wrażenie psuje jednak nie nadzwyczajnej jakości plastik.
/Motor

Zdjęcie

Francuska klasyka: troszkę zaokrągleń, ale bez rewelacyjnych pomysłów, materiały średniej jakości, a ergonomia prawie bez zarzutu. Gdyby nie ten klakson w dźwigni kierunkowskazów... /Motor
Francuska klasyka: troszkę zaokrągleń, ale bez rewelacyjnych pomysłów, materiały średniej jakości, a ergonomia prawie bez zarzutu. Gdyby nie ten klakson w dźwigni kierunkowskazów...
/Motor

Różnicę tę jeszcze wyraźniej widać po zawieszeniu Xsary i Bravy. Pierwszy z "kompaktów" ma je dość miękkie, które przede wszystkim ma pozwalać "przepływać" mu po nierównościach. Nieduży rozstaw osi sprawia jednak, że w polskich warunkach Citroen nie zawsze jeździ tak jak powinien — na powtarzających się poprzecznych nierównościach wpada po prostu w nieprzyjemne kołysanie.

Fiat jest zdecydowanie "twardszy", na czym siłą rzeczy ucierpiał komfort podróżowania. Włoskie auto prowadzi się jednak pewniej, zwłaszcza gdy zamierzamy w pełni skorzystać z możliwości, jakie daje mocny diesel.

Jedyna istotna wada Bravy to za mocne wspomaganie kierownicy. Na parkingu oczywiście sprawdza się ono doskonale, ale podczas jazdy utrudnia precyzyjne manewry.

W Xsarze zastosowano układ o zmiennej sile wspomagania, która maleje wraz ze wzrostem prędkości. Szkoda, że Włosi nie zdecydowali się na podobne rozwiązanie.

Wybór, który z dwóch kompaktowych diesli jest lepszy, zależy przede wszystkim od potrzeb nabywcy. Dla rodziny, która potrzebuje wygodnego auta do miasta i na wakacje, a nie przywiązuje wagi do osiągów — lepsza będzie Xsara. Osoby młode, oczekujące szybkiego (ale bardzo oszczędnego) auta, pozwalającego — gdy przyjdzie ochota — szybciej pokonać kręty odcinek drogi, na pewno zdecydują się na Bravę.

Zdjęcie

Spore nadkola ograniczają pojemność bagażnika Bravy. Inna wada to brak dzielonego oparcia kanapy. Można je mieć tylko za dopłatą. /Motor
Spore nadkola ograniczają pojemność bagażnika Bravy. Inna wada to brak dzielonego oparcia kanapy. Można je mieć tylko za dopłatą.
/Motor

Zdjęcie

Kufer Xsary ma pojemność 408 dm3 — to wartość rekordowa w tej klasie aut. Dzięki niemu nieduży przecież „kompakt" może spokojnie służyć za rodzinną limuzynę. /Motor
Kufer Xsary ma pojemność 408 dm3 — to wartość rekordowa w tej klasie aut. Dzięki niemu nieduży przecież „kompakt" może spokojnie służyć za rodzinną limuzynę.
/Motor

Citroen Xsara 2.0 HDI SX (2001) i Fiat Brava 105 JTD SX (2001): podstawowe dane techniczne

 Citroen Xsara 2.0 HDI SXFiat Brava 105 JTD SX
Silnik
silnik/liczba zaworów na cylinderR4/4R4/2
Pojemność skokowa (cm3)19971910
Moc/moment obrotowy
Moc (kW/KM) przy obr/min66/90 przy 400077/105 przy 4000
Moment (Nm) przy obr/min205 przy 1900200 przy 1500
Wymiary, masy, pojemności
Długość/szerokość/wysokość (mm)4188/1705/14054020/1750/1470
Rozstaw osi (mm)25402540
Masa własna (kg)12001165
Pojemność bagażnika (dm3)408/1190380/1165
Pojemność zbiornika paliwa (dm3)5460
Osiągi
Prędkość max (km/h)180180
0-100 km/h (s)13,110,6
Zużycie paliwa
Wg UE 93 (dm3/100 km)
miasto/poza miastem/średnio
7,3/4,2/5,47,3/4,5/5,5

Citroen Xsara 2.0 HDI SX (2001) i Fiat Brava 105 JTD SX (2001): wyposażenie

 Citroen Xsara 2.0 HDI SXFiat Brava 105 JTD SX
Cena (zł)58 79055 800
Boczne poduszki gazoweS1300
Elektrycznie sterowane szyby tył670N
Elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterkaSN
Tylna kanapa składana i dzielonaS750
Światła przeciwmgłoweSN
Autoalarm17341600
Komputer pokładowy600N
Radio firmowe1200*S**
Klimatyzacja3900***S
Elektrycznie otwierany dach2470N
Przednie siedzenia ogrzewane1200****N
Obręcze kół z lekkich stopów 15"20801670
Przystosowanie do montażu telefonuN360
Lakier metalizowany14101500
Wyposażenie standardowe obu aut: wspomaganie kierownicy, poduszki gazowe kierowcy i pasażera, ABS, centralny zamek, regulacja wysokości siedzenia kierowcy, regulacja wysokości kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przód, * odtwarzacz kasetowy, 6 głośników, sterowanie przy kierownicy; odtwarzacz CD — 1800 zł, ** standard: odtwarzacz kasetowy, 4 głośniki; opcja: sterowanie zmieniarką CD, 6 głośników — 1600 zł; zmieniarka CD — 2510 zł, *** klimatyzacja manualna; 5100 zł — klimatyzacja z elektronicznym sterowaniem, **** wraz ze wskaźnikiem temperatury zewnętrznej, spryskiwaczem reflektorów i powiększonym pojemnikiem na płyn spryskiwacza.

Tekst i zdjęcia: Jarosław Horodecki; "Motor" 30/2001

Porównanie samochodów używanych: Citroen C4 II, Fiat Bravo, Opel Astra IV – OPINIE O SAMOCHODACH

Fiat Bravo/Brava (1995-2001) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Citroen Xsara VTS (2000-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Rozrywka

Zobacz również

  • Nowe samochody: Citroen GS

    W "Motorze" nr 38 z 20 września 1970 roku - prezentacja nowego małolitrażowego modelu Citroena z przednim napędem, czyli GS. Interesujący jest szczególnie fragment o "przeciętnych... więcej