Fiat Multipla po liftingu - pierwsza jazda - powrót do normalności

Poniedziałek, 24 grudnia 2018 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 26 z 22 czerwca 2004 roku - pierwsza jazda odnowionym Fiatem Multiplą o "złagodzonej" stylizacji.

Zdjęcie

Wyjątkowo odważny i kontrowersyjny styl Multipli to już przeszłość. Fiat zaczyna „poważną" rywalizację w segmencie kompaktowych minivanów. /Motor
Wyjątkowo odważny i kontrowersyjny styl Multipli to już przeszłość. Fiat zaczyna „poważną" rywalizację w segmencie kompaktowych minivanów.
/Motor

Multipla zawsze miała wiele zalet, ale jej oryginalny styl często odstraszał potencjalnych klientów. Kontrowersyjny wygląd to ostatni argument dla nabywców statecznego vana.

Mimo to, ów samochód znalazł ponad 200 tys. odbiorców, którzy postawili na oryginalność, wzorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, które uznało Multiplę przykładem innowacyjnego projektowania.

Reklama

Od czasu premiery pierwszej wersji minęło prawie sześć lat, podczas których klasa kompaktowych minivanów stała się polem bitwy wszystkich liczących się na rynku producentów.

Teraz do tej rywalizacji przystępuje nowa wersja Multipli.

Zmieniony przód nadwozia upodabnia ją do pozostałych modeli Fiata i mimo zdecydowanie spokojniejszego charakteru, trudno pomylić ją z innym autem.

Bryła nadwozia nie uległa praktycznie większym zmianom i odpowiada filozofii "budowania samochodu od wewnątrz".

Zdjęcie

"Motor" nr 26 z 22 czerwca 2004 r. /Motor
"Motor" nr 26 z 22 czerwca 2004 r.
/Motor

W pierwszej kolejności projektowane jest wnętrze auta, dopiero później całość obudowywana jest blachą i szkłem, którego w przypadku Multipli jest wyjątkowo dużo. Efekt widoczny jest od razu — całkowicie płaska podłoga, ciągle nowatorskie rozmieszczenie foteli (3+3), doskonała widoczność i funkcjonalność. To cechy kluczowe w przypadku vana.

Pod nową maską Multipli znalazło się miejsce dla jednej z trzech jednostek napędowych: benzynowej 1.6 16V (103 KM), wysokoprężnej 1.9 JTD (115 KM) względnie silnika 1.6 Natural Power (92 KM) zasilanego metanem (czyli gazem ziemnym) lub benzyną.

Mimo innowacyjności tego ostatniego motoru, najciekawszym rozwiązaniem w przypadku polskiego rynku będzie oszczędny i elastyczny silnik Diesla.

Jednostka JTD to sprawdzona konstrukcja, która doskonale radzi sobie z masywnym Fiatem i najbardziej pasuje do charakteru minivana.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza nie przeszła radykalnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji. Mimo wrażenia chaosu, tablica przyrządów jest czytelna i funkcjonalna. /Motor
Deska rozdzielcza nie przeszła radykalnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji. Mimo wrażenia chaosu, tablica przyrządów jest czytelna i funkcjonalna.
/Motor

Szerokie nadwozie, precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie sprawiają, że auto prowadzi się pewnie i stabilnie. Ponadto w wersji z silnikiem JTD dostępny jest system stabilizacji toru jazdy (ESP).

Zdjęcie

Duże, dzielone lusterka ułatwiają manewrowanie szeroką Multiplą. /Motor
Duże, dzielone lusterka ułatwiają manewrowanie szeroką Multiplą.
/Motor

W Polsce nowa Multipla zadebiutuje dopiero po wakacjach, a szkoda, bo dalekie wakacyjne podróże to doskonałe zastosowanie rodzinnego Fiata.

Zdjęcie

Fiat Multipla /Motor

Fiat Multipla 1.9 JTD

CENAb.d.
w sprzedaży odpaździernika 2004 r.
DANE TECHNICZNE
prędkość maksymalna176 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s
zużycie paliwa*6,4
silnikturbodiesel, R4, 1910 cm3
moc makysmalna115 KM/4000
długość/rozstaw osi409/266,5 cm
pojemność bagażnika420/1300 l
* średnie (l/100 km)
RYWALE
Opel Zafira 2.0 DTIod 82 650 zł
Renault Scenic 1.9 dCi od 82 600 zł
NASZYM ZDANIEM
Multipla złagodniała, ale nie straciła swoich licznych, użytkowych zalet.

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: autor, Fiat; "Motor" 26/2004

Fiat Multipla - test – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Używany Fiat Multipla (1998-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Fiata Multipla - cudowna przemiana – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Rozrywka

Motor

Zobacz również