BMW 650i xDrive Gran Coupe - test

Czwartek, 7 kwietnia 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na szczycie gamy serii 6 jest sportowe M6. Ale dla wielu lepszym wyborem będzie plasujący się o szczebel niżej model 650i.

Zdjęcie

Dzięki efektownej linii dachu, dobrym proporcjom i ciekawym przetłoczeniom Gran Coupe jest bodaj najładniejszym sedanem na rynku. /Motor
Dzięki efektownej linii dachu, dobrym proporcjom i ciekawym przetłoczeniom Gran Coupe jest bodaj najładniejszym sedanem na rynku.
/Motor

BMW serii 6 jest oferowane w trzech odmianach nadwoziowych - jako coupe, kabriolet oraz 4-drzwiowy sedan o dynamicznej linii, zwany Gran Coupe. Wypróbowaliśmy tę ostatnią.

Samochód ma ten sam rozstaw osi co BMW serii 5, ale jest o 7 cm niższy (mierzy tylko 139 cm) i o 10 cm dłuższy (501 cm). Przekłada się to na przestronność - "szóstka" w obu rzędach siedzeń zapewnia więcej miejsca na nogi, ale mniej nad głowami. A mimo to nawet w aucie ze szklanym dachem wygodnie usiądzie kierowca o wzroście 190 cm.

Reklama

Z tyłu pojęcie "wygoda" kończy się na 185 cm. I na dwójce podróżnych. Choć między nimi przewidziano trzecie miejsce, należy je traktować czysto symbolicznie. Podróżowanie na wybrzuszeniu kanapy, opieranie się o złożony podłokietnik czy brak zagłówka dałoby się jeszcze przeboleć. Ale zmuszający do siedzenia okrakiem rozbudowany tunel centralny zniechęci każdego.

Bagażnik ma raczej przeciętną pojemność 460 l. To o 60 l mniej niż w "piątce".

Prawie M6

4,4-litrowe V8 testowanego auta to ten sam silnik co w BMW M6, ale tu generuje on "zaledwie" 449 KM mocy (M6 ma 560 KM). Za to moment obrotowy jest tylko o 30 Nm niższy niż w topowej wersji i wynosi imponujące 650 Nm.

Zdjęcie

Kokpit jest zorientowany w stronę prowadzącego. Na uwagę zasługuje świetnie leżąca w dłoniach kierownica i obszycie deski rozdzielczej skórą (elementy pakietu M Sport). /Motor
Kokpit jest zorientowany w stronę prowadzącego. Na uwagę zasługuje świetnie leżąca w dłoniach kierownica i obszycie deski rozdzielczej skórą (elementy pakietu M Sport).
/Motor

Dwie turbosprężarki zapewniają ogromną chęć do pracy już od 1400 aż do 7000 obr./min. Przy niskich prędkościach wału korbowego uszy cieszy łagodny pomruk "V-ósemki". Wraz ze wzrostem obrotów słychać coraz bardziej rasowy pomruk (w sportowych trybach układu jezdnego staje się chrapliwy), ale nigdy nie jest on napastliwy.

Zdjęcie

W trybie „Eco Pro” (po lewej) obrotomierz zmienia się we wskaźnik wykorzystania mocy, ale w ustawieniach „Sport” oraz „Sport+” wygląda zdecydowanie bardziej rasowo. /Motor
W trybie „Eco Pro” (po lewej) obrotomierz zmienia się we wskaźnik wykorzystania mocy, ale w ustawieniach „Sport” oraz „Sport+” wygląda zdecydowanie bardziej rasowo.
/Motor

Auto osiąga 100 km/h w zaledwie 4,4 s - pomiary testowe potwierdziły obietnice producenta. To rewelacyjny wynik - tylko o 0,2 s gorszy niż w mocniejszym o 111 KM M6. Jest on zasługą sprawnego napędu wszystkich kół, pozwalającego wręcz katapultować auto z miejsca. Przy wyższych prędkościach 650i nie ma szans z topową odmianą, ale i tak rozpędza się do 200 km/h w świetne 16,6 s (to wynik na poziomie Porsche 911 Carrera 4S). Podczas spokojnej jazdy auto zużywa rozsądne ilości paliwa - 14,6 l na 100 km w ruchu miejskim i 8,8 l w trasie - ale wciskając gaz mocniej, łatwo podnieść oba wyniki o połowę.

Sport i komfort

Na drodze 650i Gran Coupe skutecznie ukrywa swoją niemal 2-tonową masę. Dużą dawkę frajdy z jazdy zapewniają bardzo "komunikatywny" układ kierowniczy, świetne wyważenie i neutralne zachowanie w łukach ze skłonnością do nadsterowności przy agresywnej jeździe.

Zdjęcie

Przednie siedzenia (na zdjęciu opcjonalne fotele komfortowe) są wręcz idealne. Miejsca też tu nie brakuje. Z tyłu wygodnie usiądą dwie osoby o wzroście do 185 cm. Trzecia z powodu wielkiego tunelu siedzi jak na koniu. /Motor
Przednie siedzenia (na zdjęciu opcjonalne fotele komfortowe) są wręcz idealne. Miejsca też tu nie brakuje. Z tyłu wygodnie usiądą dwie osoby o wzroście do 185 cm. Trzecia z powodu wielkiego tunelu siedzi jak na koniu.
/Motor

Po tak dużym aucie z 3-metrowym rozstawem osi można się też spodziewać sporego komfortu - zwłaszcza jeśli, jak testowane, ma opcjonalne zawieszenie z regulowaną siłą tłumienia. W tej kwestii Gran Coupe nie zawodzi. Zawieszenie perfekcyjnie niweluje wstrząsy i wzdłużne bujanie nadwozia na pofałdowaniach nawierzchni i na większości wybojów.

Jednak większe wyrwy, nierówne jezdnie z płyt, zapadnięte studzienki itp. powodują mocne wstrząsy i donośny huk. Tak przynajmniej zachowuje się testowane auto na kołach 20’’ z oponami o niskim profilu (245/35 z przodu, 275/30 na tylnej osi). Seryjne opony 245/45 R18 na pewno lepiej znoszą podobne przeszkody.

Zdjęcie

Bagażnik o pojemności 460 l ma nieregularny kształt. Składana kanapa nie wymaga dopłaty (co wcale nie jest oczywiste w tej klasie). /Motor
Bagażnik o pojemności 460 l ma nieregularny kształt. Składana kanapa nie wymaga dopłaty (co wcale nie jest oczywiste w tej klasie).
/Motor

O komfort podróżnych dba też bogate wyposażenie, wzbogacone w testowanym aucie pakietem M Sport, który mimo nazwy zawiera sporo luksusowych "gadżetów", takich jak automatyczne domykanie drzwi, skórzane obicie deski rozdzielczej, oświetlenie ambientowe czy wyświetlacz Head-up.

Bez dodatków BMW 650i xDrive Gran Coupe kosztuje 475 500 zł. To o 167,6 tys. zł mniej niż M6 Gran Coupe. Ta kwota niemal wystarczy na zakup BMW 228i Cabrio.

PAKIET SPORTOWY M

Zdjęcie

pakiet /Motor

Pakiet obejmuje m.in. bardziej rozbudowane zderzaki z powiększonymi "wlotami". W tylnym jest też dyfuzor. Trapezowe końcówki wydechu wyróżniają wersję 650i.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: BMW 650i xDrive Gran Coupe

 BMW 650i xDrive Gran Coupe
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa4395 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna450 KM/5500
Maks. moment obrotowy650 Nm/2000
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość501/189/139 cm
Rozstaw osi297 cm
Średnica zawracania12,0 m
Masa/ładowność1940/610 kg
Pojemność bagażnika460 l
Poj. zbiornika paliwa70 l (Pb 95)
Opony245/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*12,9/7,1/9,2
Teoretyczny zasięg760 km
Dane testowe*14,6/8,8/11,7
Rzeczywisty zasięg590 km
Cena475 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

BMW 650i xDrive GRAN COUPE: PLUSY I MINUSY

+ efektowny wygląd
+ spore wnętrze
+ świetne wykończenie
+ rewelacyjne osiągi
+ pewne prowadzenie
+ wysoki komfort
+ relatywnie atrakcyjna cena
+ dzięki 4x4 świetna trakcja

- przeciętnie pakowny bagażnik
- miejsce dla piątego podróżnego czysto teoretyczne

Zdjęcie

BMW serii 6 Gran Coupe /Motor

BMW 650i xDrive GRAN COUPE: PODSUMOWANIE

Rozsądna alternatywa dla M6 - 650i xDrive jest tańsze, a niemal równie szybkie i przydatne przez cały rok.

BMW 650i xDrive Gran Coupe

liczba zdjęć: 45

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 31/2015

BMW serii 5 (F10): poradnik kupującego - SAMOCHODY UŻYWANE

Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również