Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design - test

Sobota, 15 grudnia 2018 (11:24)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Trzeba dużo jeździć, by opłacało się wybrać Fiata Tipo z dieslem 1.6 zamiast z benzynowym silnikiem 1.4 T-Jet.

Zdjęcie

fiat tipo /Motor

Można uznać, że w gamie Tipo silnik 1.6 MultiJet pełni rolę flagowej jednostki napędowej. Mocą dorównuje mu 1.4 T-Jet, ale Tipo SW ze 120-konnym turbodieslem jest najdroższe ze wszystkich odmian - kosztuje od 73 800 zł (wersja Pop) do 89 300 zł w testowanej, najbogatszej odmianie S-Design.

Zdjęcie

Prosta obsługa, czytelne wskaźniki i przeciętne materiały. /Motor
Prosta obsługa, czytelne wskaźniki i przeciętne materiały.
/Motor

Zdjęcie

Kamera cofania to opcja za 3200 zł (pakiet), ale obraz nie jest najlepszej jakości. /Motor
Kamera cofania to opcja za 3200 zł (pakiet), ale obraz nie jest najlepszej jakości.
/Motor

Tipo to w założeniu auto budżetowe, warto więc dokładnie policzyć, czy wybór 1.6 MultiJeta się opłaca.

Reklama

Auto z tym silnikiem jest o osiem tysięcy droższe od wyposażonego w bardzo udany benzynowy 1.4 T-Jet. Różnica w średnim zużyciu paliwa wynosi dwa litry na korzyść turbodiesla (5,5 do 7,5 l/100 km). Przy obecnych cenach benzyny i oleju napędowego trzeba pokonać blisko 80 tys. km, by zacząć "zarabiać" na zakupie auta, które wyjściowo było sporo droższe.

Osoby, które pokonują rocznie mniej niż 20 tys. km i planują rozstać się z Tipo po 3-4 latach, lepiej zrobią, wybierając silnik benzynowy.

Kierowcom jeżdżącym bardzo dużo i takim, którzy chcą mieć samochód znacznie dłużej, bardziej opłaca się diesel.

Zdjęcie

Tipo S-Design ma skórzano-materiałową tapicerkę. Fotele są wygodne, ale warto dokupić regulację lędźwiową. /Motor
Tipo S-Design ma skórzano-materiałową tapicerkę. Fotele są wygodne, ale warto dokupić regulację lędźwiową.
/Motor

Pozostawiając już sprawy czysto ekonomiczne, trzeba powiedzieć, że 1.6 MultiJet to bardzo udana jednostka.

Potężny moment obrotowy (320 Nm) gwarantuje znakomitą elastyczność (60-100 km/h na 4. biegu w 5,7 s, 80-120 km/h na 6. biegu - 10,9 s), ale jednocześnie sprawia, że odczuwa się na kierownicy wpływy napędu. Nie są one wyjątkowo dokuczliwe, ale w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet (215 Nm) w zasadzie nie występują.

Zdjęcie

Turbodiesel 1.6 jest dynamiczny i zużywa niewiele paliwa. /Motor
Turbodiesel 1.6 jest dynamiczny i zużywa niewiele paliwa.
/Motor

Drugą najważniejszą zaletą jest skromny "apetyt". Podczas spokojnej jazdy w trasie z baku ubywa 4,4 l/100 km, a przy 140 km/h - 5,9 l. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem - w zależności od natężenia ruchu - od 5,5 do 7,5 l/100 km. Realny zasięg przekracza 900 kilometrów.

Zdjęcie

Bagażnik ma podwójną podłogę, a po bokach spore schowki. /Motor
Bagażnik ma podwójną podłogę, a po bokach spore schowki.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa: Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design

 Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna120 KM/3750
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.457/179/151 cm
Rozstaw osi264 cm
Masa/ładowność1320/500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)550/1650 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*4,4/3,3/3,7
Zużycie paliwa w teście*6,5/4,4/5,5
Cena89 300 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

FIAT TIPO SW 1.6 MULTIJET S-DESIGN: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze
+ pojemny bagażnik
+ skuteczne tłumienie nierówności
+ wygodne siedzenia
+ dynamiczny silnik
+ niskie spalanie

- wpływy napędu na układ kierowniczy
- niektóre plastiki nie najlepszej jakości
- brak najnowszych systemów bezpieczeństwa

FIAT TIPO SW 1.6 MULTIJET S-DESIGN: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Seryjne 17-calowe koła poprawiają precyzję prowadzenia. /Motor
Seryjne 17-calowe koła poprawiają precyzję prowadzenia.
/Motor

Porządne auto z dobrym silnikiem. Mimo wszystko Tipo ma najwięcej sensu w tańszych odmianach.

Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design

liczba zdjęć: 68

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 35/2018

Fiat Tipo 1.4 Lounge - test – TESTY I PORÓWNANIA

Używany Fiat Tipo (1988-1996) - typ przeciętniaka – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Kia Ceed SW 1.4 T-GDI 7DCT L – test

    Nowy Ceed Kombi to dowód na to, że projektanci Kii śledzą trendy i wyciągają wnioski z błędów – zwłaszcza cudzych. A księgowi ich nie powstrzymują. więcej