Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – test

Piątek, 4 grudnia 2015 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wśród wariantów Mazdy 6 przed liftingiem nie było takiego z napędem 4x4. Teraz już jest.

Zdjęcie

Mazda 6 Sport Kombi z napędem 4x4 przekonuje doskonałą przyczepnością i dobrymi właściwościami jezdnymi. /Motor
Mazda 6 Sport Kombi z napędem 4x4 przekonuje doskonałą przyczepnością i dobrymi właściwościami jezdnymi.
/Motor

Coraz więcej samochodów klasy średniej popularnych marek jest dostępnych w wersjach 4x4. Do tego grona dołączyły niedawno Ford Mondeo i testowana Mazda 6 po face liftingu. W japońskim samochodzie napęd na wszystkie koła jest oferowany jedynie w połączeniu z nadwoziem kombi i turbodieslami 2.2 (150 i 175 KM).

Sprawdzone rozwiązania

Reklama

Mazda w "6" sięgnęła po rozwiązania, które wcześniej opracowała dla kompaktowego SUV-a CX-5. W układzie napędowym zastosowano zatem umieszczone z tyłu, elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe. Dołącza się ono automatycznie, gdy zostanie wykryty uślizg kół przedniej osi. Warto podkreślić, że układ działa bardzo płynnie oraz szybko. I w zasadzie niezauważalnie dla kierowcy.

Dzięki skutecznemu napędowi 4x4 potężny moment obrotowy (420 Nm) generowany przez 2,2-litrowego turbodiesla nie jest marnotrawiony na bezproduktywne szarpanie przednimi kołami (i układem kierowniczym), tylko przekłada się na płynne i dynamiczne przyspieszenie.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza – ładna, czytelna i dobrze wykonana. Multimedia obsługuje się wygodnie, ale funkcja dotykowa ekranu jest aktywna tylko na postoju. To utrudnia np. wprowadzanie adresu w nawigacji. /Motor
Deska rozdzielcza – ładna, czytelna i dobrze wykonana. Multimedia obsługuje się wygodnie, ale funkcja dotykowa ekranu jest aktywna tylko na postoju. To utrudnia np. wprowadzanie adresu w nawigacji.
/Motor

Także do właściwości jezdnych Mazdy 6 trudno mieć większe zastrzeżenia. Zachowuje stoicki spokój nawet podczas bardziej agresywnej jazdy i trzeba się mocno postarać, by wymusić podsterowność. Szkoda jedynie, że elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie daje jednak większego wyczucia drogi. Komfort jazdy stoi na wysokim poziomie. Zawieszenie skutecznie tłumi większość nierówności, mimo zastosowania opon 225/45 R19.

Zdjęcie

Fotele są bardzo wygodne. Seryjna jest czarna skórzana tapicerka. Jasna to opcja wymagająca dopłaty 600 zł. /Motor
Fotele są bardzo wygodne. Seryjna jest czarna skórzana tapicerka. Jasna to opcja wymagająca dopłaty 600 zł.
/Motor

Z dobrymi manierami

Najmocniejszy silnik Diesla w gamie znakomicie pasuje do Mazdy 6. Jednostka ta bez zwłoki reaguje na dodanie gazu i płynnie rozpędza auto nawet z niskich obrotów. Przy tym lubi pracę także na tych wysokich. Dźwięk nie jest męczący, a przy 140 km/h silnik pracuje z prędkością 2700 obr./min i nie wybija się na pierwszy plan (bardziej słychać szumy wiatru i opon).

Zdjęcie

Kombi ma rozstaw osi o 8 cm krótszy od sedana. Z tyłu miejsca na nogi jest o 4 cm mniej. /Motor
Kombi ma rozstaw osi o 8 cm krótszy od sedana. Z tyłu miejsca na nogi jest o 4 cm mniej.
/Motor

W dobie wyścigu na liczbę przełożeń w skrzyni biegów, Mazda ma dość konserwatywne podejście - jej automat (seryjny z 175-konnym Dieslem) ma "tylko" sześć biegów. I można śmiało powiedzieć, że to w zupełności wystarcza. Skrzynia bardzo sprawnie współpracuje z silnikiem, jej zestopniowanie dobrze pasuje do charakteru jednostki. Poszczególne biegi zmienia szybko i bez szarpania. Kto chce, może także samemu je zmieniać, ale tylko łopatkami pod kierownicą, a nie dźwignią automatu.

Zdjęcie

Bagażnik "szóstki" Sport Kombi ma pojemność od 522 do 1648 l. Dzięki siatce do kabiny nie wieje po otwarciu klapy. /Motor
Bagażnik "szóstki" Sport Kombi ma pojemność od 522 do 1648 l. Dzięki siatce do kabiny nie wieje po otwarciu klapy.
/Motor

Turbodiesel 2.2 nie jest paliwożerny. W trasie (jazda z prędkością do 100 km/h) potrzebuje 5,8 l na 100 km, a podczas podróży z maksymalną dozwoloną prędkością na autostradzie - 7,4 litra. W jeździe miejskiej zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi od 8,5 do 10,5 l na 100 km - w zależności od tego, w jak dużych korkach trzeba się poruszać.

Zdjęcie

Napęd 4x4 jest oferowany w Maździe 6 z nadwoziem kombi i silnikiem Diesla 2.2 o mocy 150 lub 175 KM. Słabsza jednostka łączona jest ze skrzynią manualną, a mocniejsza - z automatyczną. Moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła płytkowego, zamontowanego z tyłu. /Motor
Napęd 4x4 jest oferowany w Maździe 6 z nadwoziem kombi i silnikiem Diesla 2.2 o mocy 150 lub 175 KM. Słabsza jednostka łączona jest ze skrzynią manualną, a mocniejsza - z automatyczną. Moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła płytkowego, zamontowanego z tyłu.
/Motor

Dane tech., osiągi, dane test., zuż. paliwa: Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4

 Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2191 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna175 KM/4500
Maks. moment obrotowy420 Nm/2000
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość480/184/148 cm
Rozstaw osi275 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1485/665 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)522/1648 l
Poj. zbiornika paliwa52 l (ON)
Opony225/45 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,5 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,0 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*6,4/4,9/5,4
Teoretyczny zasięg960 km
Dane testowe*9,5/5,8/7,7
Rzeczywisty zasięg670 km
Cena164 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MAZDA 6 SPORT KOMBI 2.2 SKYACTIV-D 4X4: PLUSY I MINUSY

+ spora przestronność
+ duży, funkcjonalny bagażnik
+ sprawny napęd 4x4
+ bardzo dobre właściwości jezdne
+ dynamiczny silnik

- praktycznie brak wyposażenia opcjonalnego
- niewielki zbiornik paliwa
- wysoka cena
- mało miejsca nad głową (w wersji z oknem dachowym)

MAZDA 6 SPORT KOMBI 2.2 SKYACTIV-D 4X4: PODSUMOWANIE

Kombi z mocnym dieslem, automatem i napędem 4x4 to najlepsza Mazda 6. Szkoda tylko, że jest taka droga.

Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4

liczba zdjęć: 39

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 25/2015

Używana Mazda 6 2.0 CD (2008) - OPINIE

Mazda 6 (2002-2007) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Mazda 626 GF (1997-2002) - OPINIE O SAMOCHODACH


Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Motor

Zobacz również

  • Subaru Outback 2.5i Exclusive - test

    Outback to skromne, ale bardzo wszechstronne i dopracowane auto. Testujemy wersję 2.5 po niedawnej modernizacji. więcej