Porsche Cayenne Turbo S – test

Czwartek, 7 lipca 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Porsche Cayenne Turbo S jest zdecydowanie najszybszym SUV-em na Nurburgringu. Ale rekordy bije także jego astronomiczna cena.

Zdjęcie

Turbo S prowadzi się rewelacyjnie – na Nurburgringu uzyskało czas 7:59,79 min (507-konny Aston Martin DBS potrzebował 8:02, a drugi najszybszy SUV, Range Rover Sport SVR, 8:14 min). /Motor
Turbo S prowadzi się rewelacyjnie – na Nurburgringu uzyskało czas 7:59,79 min (507-konny Aston Martin DBS potrzebował 8:02, a drugi najszybszy SUV, Range Rover Sport SVR, 8:14 min).
/Motor

Na pytanie czy SUV może być sportowy, większość osób odpowie, że nie. Powód jest prosty - większość nie miała okazji przejechać się Porsche Cayenne, a zwłaszcza jego topową wersją Turbo S.

Ten samochód momentalnie rozwiałby ich wątpliwości.

Reklama

Wszystkie atrybuty

Pod maską Turbo S po ostatnim liftingu pracuje 4,8-litrowe V8 o mocy 570 KM, które z pomocą dwóch turbosprężarek wytwarza aż 800 Nm momentu obrotowego, kierując je na tylne koła, a w razie ich uślizgu - także na przednie (zmiana rozkładu napędu pomiędzy osie odbywa się płynnie i zupełnie niezauważalnie).

Zdjęcie

Kokpit Cayenne Turbo S jest standardowo wykończony włóknem węglowym. Gąszcz przycisków wbrew pozorom ułatwia obsługę – są one bardzo dobrze pogrupowane i czytelnie opisane. /Motor
Kokpit Cayenne Turbo S jest standardowo wykończony włóknem węglowym. Gąszcz przycisków wbrew pozorom ułatwia obsługę – są one bardzo dobrze pogrupowane i czytelnie opisane.
/Motor

Turbo S seryjnie ma wszystkie sportowe atrybuty, które w słabszych wersjach są opcjonalne albo niedostępne. Pneumatyczne zawieszenie samo dostosowuje prześwit do aktualnej prędkości, układ PASM aktywnie reguluje siłę tłumienia dla każdego z kół, system PDCC do minimum ogranicza przechyły nadwozia, a PTV+ rozdziela moc pomiędzy koła tylnej osi. Z kolei skrót PCCB oznacza ceramiczne hamulce.

Zdjęcie

[1] Panel ustawień układu jezdnego i wydechu (w głośniejszym trybie włącza alarmy w mijanych autach). [2] Ceramiczne hamulce szczelnie wypełniają 20-calowe felgi testowanego auta. Przednie tarcze mają 420 mm i aż 10-tłoczkowe zaciski. [3] Za dopłatą można też mieć czterostrefową klimatyzację. /Motor
[1] Panel ustawień układu jezdnego i wydechu (w głośniejszym trybie włącza alarmy w mijanych autach). [2] Ceramiczne hamulce szczelnie wypełniają 20-calowe felgi testowanego auta. Przednie tarcze mają 420 mm i aż 10-tłoczkowe zaciski. [3] Za dopłatą można też mieć czterostrefową klimatyzację.
/Motor

Jest też wyostrzający charakter auta pakiet Sport Chrono oraz felgi o średnicy aż 21 cali (ale testowane auto porusza się na 20-calowych "zimówkach").

Jak nie SUV

Po ruszeniu z miejsca jedyną słabą stroną auta jest ograniczony w stosunku do słabszych wersji komfort (nawet gdy zawieszenie jest w "miękkim" trybie). Do niewygody jeszcze daleko, ale po dużym SUV-ie można się spodziewać lepszego tłumienia nierówności.

Zdjęcie

[1] Elektrycznie sterowane sportowe fotele z pamięcią ustawień są seryjne w Turbo S (dwukolorowa skóra także). Są wygodne i świetnie trzymają w łukach. [2] Miejsca w obu rzędach nie brak – nawet gdy zamówi się szklany dach. Dwa dotykowe ekrany 10'' z tyłu kosztują dodatkowo niemal 16 tys. zł. /Motor
[1] Elektrycznie sterowane sportowe fotele z pamięcią ustawień są seryjne w Turbo S (dwukolorowa skóra także). Są wygodne i świetnie trzymają w łukach. [2] Miejsca w obu rzędach nie brak – nawet gdy zamówi się szklany dach. Dwa dotykowe ekrany 10'' z tyłu kosztują dodatkowo niemal 16 tys. zł.
/Motor

Ale Turbo S wynagradza to z nawiązką na krętej trasie. Przede wszystkim, prawie zupełnie nie zna zjawiska podsterowności - każdy ruch kierownicy precyzyjnie przekłada się na zmianę kierunku jazdy. Auto niemal idealnie neutralnie pokonuje zakręty, a gdy kierowca uśpi elektronikę, może się cieszyć nadsterownymi poślizgami. W 2,2-tonowym SUV-ie!

Zdjęcie

Elektrycznie unoszona pokrywa kryje szlachetnie wykończony bagażnik o pojemności 670 l i bardzo regularnym kształcie. /Motor
Elektrycznie unoszona pokrywa kryje szlachetnie wykończony bagażnik o pojemności 670 l i bardzo regularnym kształcie.
/Motor

W najbardziej radykalnym ustawieniu ten samochód bije wiele aut sportowych twardością zawieszenia, zwinnością i brutalnością reakcji na gaz. A przede wszystkim - osiągami, lepszymi niż np. w BMW i8 czy Porsche 911 Carrera 4 GTS.

A do tego na zimowych oponach wystarczy mu mniej niż 39 m, by wyhamować ze 100 km/h. Tego nie potrafią nawet najlepsi konkurenci.

Zdjęcie

Przy spokojnej jeździe silnik zużywa 10-17 l/100 km, przy dynamicznej - nawet dwa razy więcej. /Motor
Przy spokojnej jeździe silnik zużywa 10-17 l/100 km, przy dynamicznej - nawet dwa razy więcej.
/Motor

W cenie domu

Turbo S to nie tylko najszybsza, ale też najbogatsza wersja Cayenne. Dlatego kosztuje 823 631 zł - przeszło dwa razy więcej niż bazowa odmiana. Dla tych, którzy prowadzenie stawiają ponad wyposażeniem, lepszym wyborem będzie lżejsza i wyceniona na "zaledwie" 488,4 tys. zł wersja GTS.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Porsche Cayenne Turbo S

 Porsche Cayenne Turbo S
Silnikbenzynowy, biturbo
Pojemność skokowa4806 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna570 KM/6000
Maks. moment obrotowy800 Nm/2500
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość486/195/170 cm
Rozstaw osi290 cm
Średnica zawracania11,9 m
Masa/ładowność2235/665 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)670/1705 l
Poj. zbiornika paliwa100 l (Pb 98)
Opony295/35 R21
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna284 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**15,9/8,9/11,5
Teoretyczny zasięg860 km
Dane testowe**16,6/9,8/13,2
Rzeczywisty zasięg750 km
Cena823 631 zł
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 9 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

PORSCHE CAYENNE TURBO S: PLUSY I MINUSY

+ fenomenalne osiągi
+ rewelacyjne prowadzenie
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik
+ bogate wyposażenie
+ wyjątkowo skuteczne hamulce
+ możliwość ciągnięcia 3,5-tonowej przyczepy

- astronomiczna cena
- drogie dodatki
- ograniczony komfort jazdy

Zdjęcie

Porsche Cayenne Turbo S /Motor

PORSCHE CAYENNE TURBO S: PODSUMOWANIE

Cayenne Turbo S przekona do siebie nawet największego przeciwnika SUV-ów. O ile stać go na auto w cenie domu.

Porsche Cayenne Turbo S

liczba zdjęć: 51

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 9/2016

Porsche 911 (964, 993, 996) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Mazda CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion - test

    Nowa Mazda CX-5 wyraźnie nawiązuje do poprzednika, ale jest praktycznie pod każdym względem od niego lepsza – ładniejsza, wygodniejsza i lepiej wykonana. więcej