Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist – test

Niedziela, 8 kwietnia (19:58)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Model Scenic jest oferowany w wersji mikrohybrydowej, czyli z niewielkim agregatem elektrycznym.

Zdjęcie

Renault Grand Scenic /Motor

We współpracy z Nissanem, który ma wieloletnie doświadczenie w produkcji napędów elektrycznych, Renault opracował mikrohybrydową wersję Grand Scenica.

Niewielki agregat elektryczny o mocy zaledwie 10 kW (14 KM) służy do odzysku energii podczas hamowania oraz wspomagania podczas rozpędzania z niskich obrotów. Urządzenie zastępuje też tradycyjny alternator i rozrusznik. Dzięki dużej mocy bardzo sprawnie uruchamia silnik Diesla w trybie Start-Stop. Jednak w praktyce większa masa wydaje się pożerać cały zysk z dodatkowego źródła napędu i nawet producent w oficjalnych danych technicznych przyznaje, że wersja ta do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy wolniej niż zwykła.

Reklama

Silnik 1.5 dCi znany jest powszechnie z niskiego zapotrzebowania na paliwo. Przynajmniej jeżeli napędza samochód nie większy niż kompaktowy i nie jest zmuszany do jazdy z wysokimi prędkościami.

Test jazdy autostradowej wykazał, że Grand Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist nie przepada za wysokim tempem jazdy. Do prędkości 120 km/h pozostaje w miarę oszczędny, a potem zaczyna palić tyle, co w mieście. Oczywiście winę ponosi tu duża powierzchnia czołowa, ale można domniemywać, że mocniejsza jednostka sprawdziłaby się tu lepiej (przy wysokich prędkościach).

W jeździe miejskiej, na zakorkowanych drogach samochód spalał 6,5-7,4 l/100 km, w zależności od płynności ruchu.

Zdjęcie

Stylistyka wnętrza jest ciekawa, dobre jest też wygłuszenie od strony silnika. Nawigacja z dużym kolorowym ekranem wymaga dopłaty 3450 zł. /Motor
Stylistyka wnętrza jest ciekawa, dobre jest też wygłuszenie od strony silnika. Nawigacja z dużym kolorowym ekranem wymaga dopłaty 3450 zł.
/Motor

Zdjęcie

Przesuwna centralna konsola z ogromnym schowkiem, rolety i czujniki parkowania są w pakiecie za 2500 zł. /Motor
Przesuwna centralna konsola z ogromnym schowkiem, rolety i czujniki parkowania są w pakiecie za 2500 zł.
/Motor

Zdjęcie

Doskonały pomysł: składaniem oparć foteli można sterować także za pomocą panelu umieszczonego w bagażniku. /Motor
Doskonały pomysł: składaniem oparć foteli można sterować także za pomocą panelu umieszczonego w bagażniku.
/Motor

Trzeba przyznać, że dopłata do wersji mikrohybrydowej jest naprawdę niewielka (4500 zł), ale trudno dostrzec zyski w postaci zauważalnie niższego zużycia paliwa. Tę kwotę można spokojnie przeznaczyć na dodatkowe wyposażenie (np. schowek w centralnej konsoli, ogrzewane fotele, system parkowania itp).

Grand Scenic jest wystarczająco ciekawym autem bez techniki hybrydowej.

Zdjęcie

[1] Wszystkie Sceniki mają koła 20-calowe. Komplet zimówek kosztuje więc niemal 3000 zł. [2] Hybrydowe wspomaganie to mały silnik elektryczny z funkcją odzysku energii. /Motor
[1] Wszystkie Sceniki mają koła 20-calowe. Komplet zimówek kosztuje więc niemal 3000 zł. [2] Hybrydowe wspomaganie to mały silnik elektryczny z funkcją odzysku energii.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist

 Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist
Silnikturbodiesel + elektryczny
Pojemność skokowa1461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Moc maksymalna110 KM/4000 + 14 KM
Maks. moment obrotowy260 Nm/1750
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.463/187/166 cm
Rozstaw osi280 cm
Masa/ładowność1538/702 kg
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.)189/533/1737 l
Poj. zbiornika paliwa53 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*4,0/3,4/3,6
Zużycie paliwa w teście*7,4/6,0/6,7
Cena99 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

RENAULT GRAND SCENIC dCi 110 HYBRID ASSIST: PLUSY I MINUSY

+ obszerne wnętrze
+ bogate wyposażenie nawet w niemal podstawowej wersji
+ ciekawa stylistyka wnętrza i nadwozia

- umiarkowane osiągi
- dość wysokie zużycie paliwa - mimo technologii hybrydowej
- przechyły nadwozia na zakrętach

Zdjęcie

Renault Grand Scenic /Motor

RENAULT GRAND SCENIC dCi 110 HYBRID ASSIST: PODSUMOWANIE

Technika hybrydowa, z racji podniesienia masy auta, powoduje nawet lekkie pogorszenie osiągów.

Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist

liczba zdjęć: 66

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2017

Używane Renault Scenic I (1996-2003) – OPINIE O SAMOCHODACH

Renault Scenic II (2003-2009) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection - test

    Siła trzech serc – dzięki wsparciu dwóch jednostek elektrycznych hybrydowa „ravka” łączy atuty SUV-ów z silnikami benzynowymi i dieslami. więcej