Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection - test

Środa, 2 maja (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Siła trzech serc – dzięki wsparciu dwóch jednostek elektrycznych hybrydowa „ravka” łączy atuty SUV-ów z silnikami benzynowymi i dieslami.

Zdjęcie

Toyota RAV4 Hybrid /Motor

Pierwszy popularny SUV, pierwsza masowa hybryda - Toyota ma swoje zasługi w kształtowaniu motoryzacyjnych trendów.

Napęd hybrydowy jest dziś pomostem pomiędzy "samotnym" silnikiem spalinowym a napędem elektrycznym, zaś SUV-y stanowią 1/3 europejskiego rynku nowych aut i ciągle rosną w siłę

Reklama

Więcej niż moda

Toyota RAV4 Hybrid łączy oba te trendy - a jednocześnie odpowiada na kolejny, czyli odpływ klientów od diesli. Tylko czy z sensem?

"Na papierze" jej parametry wyglądają bardzo przyzwoicie: moc 197 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 8,3 s oraz zużycie paliwa wynoszące niewiele ponad 5 l/100 km

Hybrydowy napęd korzysta z trzech silników: spalinowego o mocy 155 KM oraz dwóch elektrycznych, z których jeden odpowiada za wprawianie w ruch kół tylnej osi (143 + 68 KM).

I faktycznie, za kierownicą hybrydowej "ravki" przestaje dziwić, dlaczego Toyota nieco po macoszemu traktuje diesle. Auto okazuje się sprawne nie tylko w sprincie, ale i w pomiarach elastyczności, co najbardziej liczy się przy wyprzedzaniu. Płynnie nabiera prędkości, a w szerokim zakresie obrotów silnika benzynowego niemal nie słychać. Jego odgłos pojawia się w kabinie dopiero przy agresywnym przyspieszaniu, nie jest jednak szczególnie natarczywy.

Zdjęcie

Napęd RAV4 generuje 197 KM. Pracuje płynnie i cicho, zapewnia bardzo dobrą elastyczność i w mieście zużywa 7,5-8 l/100 km. /Motor
Napęd RAV4 generuje 197 KM. Pracuje płynnie i cicho, zapewnia bardzo dobrą elastyczność i w mieście zużywa 7,5-8 l/100 km.
/Motor

Jednostki elektryczne wspomagają i odciążają spalinową, ale mogą też napędzać auto samodzielnie. W trybie EV, aktywowanym przyciskiem, Toyota rozpędza się do około 55 km/h i może przejechać ponad 2 km. Przy odpowiednim wyczuciu pedału gazu pozwala to pokonywać korki bez angażowania silnika benzynowego.

Taki charakter napędu sprawia, że Toyota najlepiej czuje się w mieście i na drogach jednojezdniowych - i tam też okazuje się naprawdę oszczędna. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa około 6 l/100 km, a w korkach - 7,5-8 l/100 km. Czyli mniej od porównywalnego diesla.

Hybrydowy napęd RAV4 przegrywa jedynie walkę z oporem powietrza: w trakcie jazdy autostradowej zapotrzebowanie na benzynę rośnie do ok. 10,8 l/100 km.

Zdjęcie

Praktyczna i ergonomiczna deska „ravki”. Dużo schowków, przyzwoite wykonanie, przyjemne dla oka akcenty (np. skórzane wstawki), wygodna lokalizacja instrumentów. /Motor
Praktyczna i ergonomiczna deska „ravki”. Dużo schowków, przyzwoite wykonanie, przyjemne dla oka akcenty (np. skórzane wstawki), wygodna lokalizacja instrumentów.
/Motor

Zdjęcie

Monitor energii pozwala obserwować tryb pracy napędu. Czytelny interfejs, obsługa bazowych funkcji przyciskami i pokrętłami. /Motor
Monitor energii pozwala obserwować tryb pracy napędu. Czytelny interfejs, obsługa bazowych funkcji przyciskami i pokrętłami.
/Motor

Zdjęcie

[1] Wersja Selection ma m.in. podgrzewane kierownicę oraz przednią szybę. [2] Wyposażenie obejmuje liczne systemy wspomagające, w tym rozpoznawanie znaków, układ antykolizyjny z wykrywaniem pieszych oraz aktywne: tempomat i asystent pasa. [3] Można wymusić pracę napędu w trybie elektrycznym. Program Sport aktywniej korzysta z układu 4x4.
[1] Wersja Selection ma m.in. podgrzewane kierownicę oraz przednią szybę. [2] Wyposażenie obejmuje liczne systemy wspomagające, w tym rozpoznawanie znaków, układ antykolizyjny z wykrywaniem pieszych oraz aktywne: tempomat i asystent pasa. [3] Można wymusić pracę napędu w trybie elektrycznym. Program Sport aktywniej korzysta z układu 4x4.

Stara szkoła

Walory napędu Toyoty idą w parze z jej funkcjonalnym nadwoziem. W obu rzędach przestrzeni nie zabraknie nawet wysokim osobom, kabina ma sporą szerokość, a bagażnik - choć nieco mniejszy niż w wersjach spalinowych - wciąż jest bardzo pojemny. Zaakceptować trzeba jedynie zbyt wątłe wyprofilowanie siedzeń oraz próg, jaki powstaje po złożeniu oparcia kanapy.

Z perspektywy kierowcy cieszy uporządkowany i praktyczny kokpit. RAV4 nie pozwala sobie na słabości, jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu multimediów czy systemów wspomagających, a do ich obsługi służą głównie przyciski oraz pokrętła - i całe szczęście.

Zdjęcie

Wygodna pozycja i obszerne, aczkolwiek płaskie fotele ze skokową regulacją oparcia. /Motor
Wygodna pozycja i obszerne, aczkolwiek płaskie fotele ze skokową regulacją oparcia.
/Motor

Zdjęcie

Regulowane oparcia, płaska podłoga, dużo miejsca w każdym kierunku. /Motor
Regulowane oparcia, płaska podłoga, dużo miejsca w każdym kierunku.
/Motor

Na drodze RAV4 stawia na łagodne tłumienie nierówności. Wyjątkiem są głębokie dziury, na których "odzywają się" 18-calowe felgi.

W łukach Toyota okazuje się bezpiecznie podsterowna. Jej układ kierowniczy nie jest angażujący i izoluje sporo informacji od kół, ale pozwala wystarczająco precyzyjnie dobrać tor jazdy. Plus za 1650 kg uciągu przyczepy (wersja 4x4; 4x2: 800 kg).

Niemal kompletnie wyposażona Toyota RAV4 Hybrid 4x4 kosztuje blisko 165 tys. zł. I praktycznie nie ma rywali. Zbliżone diesle z automatami okazują się nawet... droższe.

Zdjęcie

bagażnik /Motor

Zdjęcie

Bezdotykowe otwieranie bagażnika – seryjne. Niski próg, ale pokrywa mogłaby unosić się wyżej. /Motor
Bezdotykowe otwieranie bagażnika – seryjne. Niski próg, ale pokrywa mogłaby unosić się wyżej.
/Motor

Zdjęcie

Duży, 501-litrowy bagażnik z haczykami na torby i kołem dojazdowym. Niestety, po złożeniu oparć powstaje schodek. /Motor
Duży, 501-litrowy bagażnik z haczykami na torby i kołem dojazdowym. Niestety, po złożeniu oparć powstaje schodek.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection

 Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection
Silnikbenzynowy + elektr.
Pojemność skokowa2494 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna197 KM/5700
Maks. moment obrotowyb.d.
Napęd4x4
Skrzynia biegówbezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość461/185/168 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,2 m
Masa/ładowność1735/535 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)501/1633 l
Poj. zbiornika paliwa56 l (Pb 95)
Opony235/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Zużycie paliwa*5,4/5,1/5,2
Zasięg1070 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,5 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h63,6 dB
Zużycie paliwa*7,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg810 km
Cena164 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

TOYOTA RAV4 HYBRID 4X4 SELECTION: PLUSY I MINUSY

+ przestronna kabina
+ ergonomiczny kokpit
+ płynne działanie napędu
+ przyzwoite osiągi i komfort
+ niskie zużycie paliwa w mieście

- zużycie paliwa na autostradzie
- nieco ociężałe prowadzenie
- nie da się zblokować napędu 4x4

TOYOTA RAV4 HYBRID 4X4 SELECTION: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Mimo dodatkowej masy akumulatora RAV4 prowadzi się przewidywalnie i stabilnie. /Motor
Mimo dodatkowej masy akumulatora RAV4 prowadzi się przewidywalnie i stabilnie.
/Motor

Pakowny, wygodny SUV i bezkonkurencyjny napęd. Na drodze gra jednak bardziej na rozsądku niż na emocjach.

Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection

liczba zdjęć: 48

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2017

Toyota RAV4 (1994-2000) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Toyota RAV4 3d (2000-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Toyota RAV4 III (2005-2013) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Toyota RAV4 – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • "Car" 3/2018

    Kolejne wydanie najszybszego magazynu motoryzacyjnego już w kioskach. A w nim m.in.: najlepsze auto w historii Porsche, porównanie Alpine A110 i Forda Fiesty ST, wizyta w fabryce Koenigsegga oraz... więcej