Volvo S60 T6 Polestar - test

Wtorek, 13 września 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Choć Volvo słynie z aut statecznych i bezpiecznych, topowa odmiana S60 nie ma nic wspólnego z powściągliwością.

Zdjęcie

Volvo S60 T6 Polestar /Motor

Volvo S60 to od lat stateczny sedan klasy średniej, zapewniający wysoki stopień bezpieczeństwa - ale i niski poziom emocji za kierownicą. Jednak już pierwsza generacja miała wersję przeczącą temu stereotypowi. Model S60 R dzięki mocy 300 KM i napędowi 4x4 rozpędzał się do 100 km/h w 5,7 s.

Zdjęcie

Kierownicę i fotele wersji Polestar obszyto połączeniem skóry i nubuku. Ta pierwsza wydaje się spora, ale ma tę sama średnicę, co kierownice Porsche 911 czy Boxstera. Zamiast zegarów – znany z innych Volvo ekran, którego zawartość można zmieniać. /Motor
Kierownicę i fotele wersji Polestar obszyto połączeniem skóry i nubuku. Ta pierwsza wydaje się spora, ale ma tę sama średnicę, co kierownice Porsche 911 czy Boxstera. Zamiast zegarów – znany z innych Volvo ekran, którego zawartość można zmieniać.
/Motor

Podobnej odmiany doczekała się także druga odsłona S60. Można ją nazwać duchowym następcą S60 R. To limitowana edycja nowego S60, nosząca oznaczenie Polestar.

Reklama

Ukryta przemiana

Auto bazuje na wersji T6, ale przeszło daleko idące zmiany. Jednak z zewnątrz wcale nie różni się zbyt mocno od "zwykłego" S60 - otrzymało przeprojektowane zderzaki (w tylny wbudowano dyfuzor), felgi 20'' oraz spojler na pokrywie bagażnika. Wiele osób prędzej zwróci uwagę na charakterystyczny błękitny kolor nadwozia Rebel Blue niż na w sumie drobne modyfikacje zewnętrzne.

Zdjęcie

[1] Dla spostrzegawczych – na pedałach też jest logo Polestar (4-ramienna gwiazdka). [2] Efektowne łopatki z aluminium mają wycięte symbole i są gumowane od spodu, żeby nie ślizgały się po nich palce kierowcy. /Motor
[1] Dla spostrzegawczych – na pedałach też jest logo Polestar (4-ramienna gwiazdka). [2] Efektowne łopatki z aluminium mają wycięte symbole i są gumowane od spodu, żeby nie ślizgały się po nich palce kierowcy.
/Motor

Ważniejsze są te niewidoczne zmiany - silnik zamiast 306 KM i 400 Nm (jak w T6) rozwija aż 350 KM mocy i okrągłe 500 Nm momentu obrotowego. To zasługa m.in. większej turbosprężarki i wydajniejszego intercoolera.

Zmodyfikowano skrzynię biegów oraz napęd 4x4 (wykorzystujący przeprogramowany układ Haldex V) i od nowa wykonano układ wydechowy.

Przeprojektowano też zawieszenie S60, usztywniając sprężyny (aż o 80 proc.), montując amortyzatory renomowanej szwedzkiej firmy Ohlins i spinając kielichy tych przednich rozpórką wzmacnianą włóknem węglowym.

Na 20-calowych felgach pojawiły się seryjne opony Michelin Pilot Super Sport w rozmiarze 245/35 - to jeden z najlepszych modeli na rynku. Oczywiście testowany samochód ma założone ogumienie zimowe - Michelin Pilot Alpin.

Zdjęcie

Fotele należą do najwygodniejszych na rynku. Zapewniają też dobre podparcie. /Motor
Fotele należą do najwygodniejszych na rynku. Zapewniają też dobre podparcie.
/Motor

Zdjęcie

Z tyłu jest dość ciasno – podobną ilość miejsca zapewniają auta kompaktowe. /Motor
Z tyłu jest dość ciasno – podobną ilość miejsca zapewniają auta kompaktowe.
/Motor

Szybki w każdej sytuacji

To wszystko można jednak wyczytać w folderze - o wiele ważniejsze jest, jak te zmiany przekładają się na jazdę. A ich wpływ jest ogromny. Już po pierwszych kilometrach czuć, że Polestar pozostawia hen za sobą nawet najmocniejsze S60 - T6 AWD.

Dzięki funkcji Launch Control samochód rozpędza się do 100 km/h poniżej 5 s (pomiary testowe potwierdziły obietnice producenta w tym zakresie), a do 200 km/h w niezłym czasie 20 s. Uczucie wgniatania w fotel ustaje dopiero w okolicach 160 km/h.

Zdjęcie

Z boku w oczy rzucają się wielkie, 20-calowe felgi z oponami 245/35. /Motor
Z boku w oczy rzucają się wielkie, 20-calowe felgi z oponami 245/35.
/Motor

Ale od świetnych osiągów jeszcze większe wrażenie robi łatwość ich wykorzystania niezależnie od warunków drogowych. Sprawny napęd kieruje sporo momentu na tylne koła, dając autu nieco nadsterowną naturę. Jednak dodanie gazu w łuku nie powoduje zamaszystego "zamiatania" tyłem, lecz wywołuje łatwy do opanowania czterokołowy poślizg.

Świetny automat z najlepszej strony pokazuje się w trybie S - zmiany biegów stają się wtedy wręcz brutalnie szybkie. Co więcej, w trybie manualnym skrzynia sama nie włącza wyższego biegu (pozwala trzymać silnik "na odcince"), nie działa też funkcja kickdown. Właśnie tak to powinno działać.

Na uwagę zasługuje także ogromna zwinność testowanego auta i jego naprawdę niezły układ kierowniczy. Jakieś wady? Owszem, ale żadna z nich nie powinna nikogo zaskoczyć. Zawieszenia nie da się nazwać komfortowym (ale przecież nie tego oczekuje się od takich samochodów), a cena jest bardzo wysoka. Choć w pełni uzasadniona.

CZYM WYRÓŻNIA SIĘ NAJMOCNIEJSZE VOLVO S60?

Zdjęcie

polestar detale /Motor

Zdjęcie

polestar /Motor

[1] Potężny silnik Polestara. U góry zdjęcia - rozpórka z karbonu. [2] Z przodu - tarcze 371 mm oraz 6-tłoczkowe zaciski Brembo. [3] Pięknie brzmiący układ wydechowy zbudowano z 2,5-calowych rur ze stali nierdzewnej (końcówki maja 3,5 cala). [4] Amortyzatory Ohlins oraz twardsze o 80% sprężyny.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Volvo S60 T6 Polestar

 Volvo S60 T6 Polestar
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa2953 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna350 KM/5250
Maks. moment obrotowy500 Nm/3000
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość464/187/148 cm
Rozstaw osi278 cm
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1667/553 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)380 l
Poj. zbiornika paliwa67,5 l (Pb 95)
Opony245/35 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**14,8/7,5/10,2
Teoretyczny zasięg660 km
Dane testowe**16,0/8,4/12,2
Rzeczywisty zasięg550 km
Cena285 000 zł
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 6 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

VOLVO S60 T6 POLESTAR: PLUSY I MINUSY

+ fenomenalne prowadzenie
+ świetna trakcja
+ rewelacyjne osiągi
+ bardzo głośny, wręcz wyczynowy dźwięk silnika w trybie S
+ bogate wyposażenie seryjne

- bardzo wysoka cena
- ciasna tylna część kabiny
- ograniczony komfort jazdy

VOLVO S60 T6 POLESTAR: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Z tyłu Volvo S60 Polestar uwagę zwracają spojler oraz dyfuzor. /Motor
Z tyłu Volvo S60 Polestar uwagę zwracają spojler oraz dyfuzor.
/Motor

Volvo S60 Polestar to idealne auto dla kierowcy chcącego czerpać przyjemność z jazdy - i to przez cały rok.

Volvo S60 T6 Polestar

liczba zdjęć: 88

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 4/2016

Volvo S60/V60 (2010-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Volvo S80 (2006-2016) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI A8 Elite – test

    Bagażnik nowej Insigni w wersji kombi jest niewiele pojemniejszy niż w aucie poprzedniej generacji, ale stał się funkcjonalniejszy i wygodniej się go pakuje. więcej