Mercedes CLA - pierwsza jazda

Czwartek, 18 kwietnia 2013 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Podobnie jak większy CLS, w chwili debiutu Mercedes CLA nie ma rywali. Ma za to wszystko co potrzebne, by stać się kolejnym przebojem.

Zdjęcie

CLA jest o 4 cm dłuższe od klasy C, ale efektowny design skutecznie to maskuje. /Mercedes
CLA jest o 4 cm dłuższe od klasy C, ale efektowny design skutecznie to maskuje.
/Mercedes

Prezentując w 2004 r. model CLS, Mercedes sporo ryzykował. Na tym pułapie cenowym klienci są bowiem wyjątkowo konserwatywni. A jednak oryginalnie stylizowany CLS odniósł nie lada sukces - zanim 2 lata temu doczekał sie następcy, znalazł aż 170 tys. nabywców.

Nic zatem dziwnego, że producent postanowił znów spróbować szczęścia - tym razem na mniej "ryzykownej" półce cenowej - i w kwietniu do jego salonów wjedzie model CLA.

Reklama

Auto bazuje na kompaktowej klasie A (ma zatem przedni napęd), ale przy długości 463 cm przerasta o 4 cm klasę C. Choć jest krótsze np. od VW Jetty.

Dzieło sztuki na kołach

Zdjęcie

Ciekawy kokpit z pięcioma okrągłymi nawiewami pasuje do stylowego nadwozia. Wiele jego elementów wykonano z aluminium. Nawigacja COMMAND z ekranem 7'' i dyskiem twardym 80 GB (fot.) wymaga dopłaty, ale już w standardzie w jej miejscu jest 5,8-calowy ekran.
/Motor

CLA wywodzi się z Concept Style Coupe, które wzbudziło podziw na salonie w Paryżu w 2012 r. Produkcyjny model niemal się od niego nie różni. I wywołuje równie duże zamieszanie, ale już na ulicach.

Wyrazisty przód z wielkim logo Mercedesa pośrodku masywnego grilla, łukowata linia dachu, drzwi bez ramek okiennych oraz krótki tył, a wszystko uformowane tak, że nie sposób przejść obojętnie obok - oto recepta Mercedesa na jedno z najciekawszych aut, jakie w ostatnich latach weszły do seryjnej produkcji.

Ale CLA nie tylko świetnie wygląda, jest też rekordowo aerodynamiczne. W żadnym innym seryjnie produkowanym aucie współczynnik oporu powietrza nie wynosi 0,23 (w wersji CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition nawet 0,22). Efektem jest niesamowita cisza w kabinie - nawet przy prędkościach autostradowych.

Za efektowny design trzeba jednak zapłacić nieco ograniczoną widocznością w przód (mocno nachylone słupki) oraz przeciętną przestronnością.

Mercedes CLA - pierwsza jazda

liczba zdjęć: 10

Z przodu wygodnie usiądą osoby o wzroście 185 cm (o ile nie dokupią "kradnącego" miejsce szklanego dachu), ale za nimi miejsca zabraknie już przeciętnie rosłym pasażerom. Zwłaszcza na głowy.

Zaskoczeniem może za to być spory, 470-litrowy bagażnik.

Na pokuszenie

Szef AMG: hybrydy tak, diesle nie

Ola Källenius, szef AMG, zdradził w wywiadzie dla serwisu Edmunds informacje na temat planów firmy na przyszłość. Wiadomo już, że silniki V12 czeka jeszcze co najmniej 5-6 lat rynkowej kariery. czytaj więcej

Choć CLA, w przeciwieństwie do większości Mercedesów, ma przedni napęd (wersja 4x4 dołączy w drugiej połowie roku), okazuje się jednym z najlepiej prowadzących się aut tej marki.

Nabywcy mogą wybrać zawieszenie komfortowe lub sportowe - nieco sztywniejsze i delikatnie obniżone. Mieliśmy okazje wypróbować oba i nawet z tym pierwszym CLA zaskakuje zwinnością, małymi przechyłami i neutralnym zachowaniem w zakrętach. A przy tym dobrze radzi sobie z nierównościami, choć z pełną oceną komfortu jazdy poczekamy na test na polskich drogach.

Do wyboru jest 5 silników (3 benzynowe i 2 diesle) - wszystkie mają turbodoładowanie i spełniają już normę Euro 6.

Przejechaliśmy kilkaset kilometrów (głównie po autostradach i górskich serpentynach) topową wersją CLA 220 CDI. 170-konny diesel jest cichy, a w połączeniu z seryjną w tej odmianie dwusprzęgłową skrzynią 7G-DCT zapewnia autu świetne osiągi. Okazał się też całkiem oszczędny - zużył śr. 5,8 l na 100 km. Tylko ceną nie zachwyca.

Bardziej kuszące są bazowe wersje. Za CLA 180, z zupełnie wystarczającymi osiągami, trzeba zapłacić 118 900 zł. CLA 200 jest już bardzo szybkie, ale wciąż ma rozsądną cenę (126 900 zł). Wygląda na to, że Mercedes zna receptę na sukces.

Zdjęcie

Mercedes CLA to niemal kopia prototypu Concept Style Coupe. /Mercedes
Mercedes CLA to niemal kopia prototypu Concept Style Coupe.
/Mercedes

Mercedes CLA 45 AMG: niedługo gamę uzupełni 360-konna odmiana z napędem na 4 koła

Zdjęcie

Mercedes CLA 45 AMG /Mercedes
Mercedes CLA 45 AMG
/Mercedes

Silnik najmocniejszej wersji to turbodoładowana jednostka czterocylindrowa. Może się ona pochwalić rekordową wśród silników o pojemności 2,0 l mocą 360 KM i momentem obrotowym równym 450 Nm. Napęd na cztery koła pozwala autu rozpędzić sie do 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Zdjęcie

Nawiewy i dźwignia automatu pochodzą z modelu SLS. /Mercedes
Nawiewy i dźwignia automatu pochodzą z modelu SLS.
/Mercedes

Zdjęcie

Kolejnym sportowym akcentem we wnętrzu tej odmiany są kubełkowe fotele z otworami do montażu pasów szelkowych. /Mercedes
Kolejnym sportowym akcentem we wnętrzu tej odmiany są kubełkowe fotele z otworami do montażu pasów szelkowych.
/Mercedes

Dane techniczne: Mercedes CLA

Wersja180200250200 CDI220 CDI
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbobenzynowy, turboturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1595 cm31595 cm31991 cm31796 cm32143 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna122 KM/5000156 KM/5300211 KM/5500136 KM/3600170 KM/3400
Maksymalny moment obrotowy200 Nm/1250250 Nm/1250350 Nm/1200300 Nm/1600350 Nm/1400
Osiągi
Prędkość maksymalna210 km/h230 km/h240 km/h220 km/h230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s8,6 s6,7 s9,4 s8,2 s
Zużycie paliwa w l/100 km*7,4/4,3/5,47,4/4,3/5,48,4/4,7/6,1brak danych5,3/3,6/4,2
Cena118 900 zł126 900 zł154 900 złnieustalona**154 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany; **sprzedaż w drugiej połowie b.r.

Marcin Laska

Mercedes CLA - narodziny nowej niszy? - WIADOMOŚCI

Mercedes CLA 45 AMG - 360 KM i napęd na obie osie - NOWOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Pierwsze jazdy

Motor

Zobacz również