Range Rover Sport - pierwsza jazda

Czwartek, 29 sierpnia 2013 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jest szybszy, lepszy w prowadzeniu, większy, przestronniejszy i o niebo sprawniejszy w terenie. Oto nowy Range Rover Sport. Auto idealne?

Zdjęcie

Z opcjonalnym pakietem „Off Road” (obejmuje skrzynię redukcyjną) auto doskonale radzi sobie nawet w bardzo trudnym terenie. /Land Rover
Z opcjonalnym pakietem „Off Road” (obejmuje skrzynię redukcyjną) auto doskonale radzi sobie nawet w bardzo trudnym terenie.
/Land Rover

Zdjęcie

Range Rover Sport
/Land Rover

Ci, którzy wciąż jeszcze kojarzą nazwę "Range Rover" z kołyszącymi się okrętami pustyni, powinni byli zmienić poglądy już przy okazji modelu Evoque, a najdalej nowego Range Rovera. Jeśli mimo wszystko nadal trwają w błędzie, teraz już nie zdążą się poprawić: model Sport wywoła w nich po prostu szok kulturowy.

Bo w przeciwieństwie do swego spokojnego, dostojnie jeżdżącego poprzednika, nowy "Sport" ma być naprawdę sportowy. Ma stanowić nie tyle konkurencję, co postrach dla BMW X5, Mercedesa ML czy Porsche Cayenne.

Reklama

Znacznie lżejszy

Zdjęcie

Znakomicie wykończony kokpit. Zegary w postaci wirtualnej (wielki ekran TFT) są opcjonalne, natomiast skórzana tapicerka jest seryjna dla silnika SDV6. Kierownica grubsza niż w Range Roverze.
/Land Rover

Punktem wyjścia do tych przechwałek jest obniżenie masy własnej auta o... 420 kg! Aż tyle bowiem dała aluminiowa kuracja odchudzająca. Nie uczyniła ona z Range'a zawodnika wagi piórkowej - z turbodieslem auto wciąż waży 2120 kg. Ale to o 1/5 mniej niż dotąd.

Ponadto nowy Sport otrzymał wiele komponentów jako przeszczepy od większego "brata": niezależne zawieszenie obu osi seryjnie wyposażono w aktywne pneumatyczne resorowanie i adaptacyjne amortyzatory, a jako opcję można dokupić pakiet "Dynamic". Ten, poza podniesieniem prędkości maksymalnej z 210 do 222 km/h, pozwala kierowcy na szaleństwa choćby na torze wyścigowym: system przeciwdziałania wychyleniom karoserii i aktywne stabilizatory oraz układ rozdziału momentu obrotowego z aktywnym sportowym mechanizmem różnicowym tylnej osi zmieniają Sporta w bolid.

Testowe auto miało właśnie taką specyfikację i zrobiło na nas ogromne wrażenie. Nie, nikt nie próbuje twierdzić, że stało się lekkonogie jak baletnica, masę czuć. Ale faktycznie podąża za każdym ruchem kierownicy i skręca jak po szynach. System kasowania pod- i nadsterowności sprawdza się znakomicie.

Range Rover Sport

liczba zdjęć: 54

Jak czołg - wyścigowy

Range Rover TDV6 Vogue - test

Nowy Range Rover w niezwykły sposób łączy znakomite właściwości terenowe z bardzo wysokim komfortem jazdy po zwykłych drogach. To luksusowa limuzyna ukryta w nadwoziu SUV-a. czytaj więcej

Seryjnie mamy tu inteligentny napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, ale za dopłatą można mieć w pełni terenowy układ z przekładnią redukcyjną. Wówczas niewiele jest miejsc, przez które Range Rover Sport się nie przedrze.

Doskonale pasuje do tego biturbodiesel o mocy 292 KM i momencie obrotowym wynoszącym 600 Nm. Jego zdolności do gwałtownego przyspieszania od najniższych obrotów są równie imponujące, jak umiejętności wkręcania się nawet do 5000/min. No i oszczędnego obchodzenia się z paliwem. Podczas pierwszych jazd zużył nam 9,8 l/100 km. To o wiele więcej niż obiecywane 7,5, ale jeździliśmy specjalnie brutalnie. Świetne auto!

Zdjęcie

Nowy Sport prowadzi się znakomicie, a elektroniczne systemy i aktywne zawieszenie pilnują, by był szybki i komfortowy. /Land Rover
Nowy Sport prowadzi się znakomicie, a elektroniczne systemy i aktywne zawieszenie pilnują, by był szybki i komfortowy.
/Land Rover

Range Rover – trzy modele w gamie

Dla swoich wymagających klientów producent z Wielkiej Brytanii ma w ofercie trzy różne auta: klasycznego SUV-a Range Rover i modele Sport oraz Evoque.

Zdjęcie

Range Rover – trzy modele w gamie /Motor
Range Rover – trzy modele w gamie
/Motor

Dane techniczne: Range Rover Sport

WersjaV6 S/CV8 S/CTDV6SDV6
Silnikbenz., kompresorbenz., kompresorbiturbodieselbiturbodiesel
Pojemność skokowa2993 cm35000 cm32993 cm32993 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24V8/32V6/24V6/24
Moc maksymalna340 KM/6500510 KM/6000258 KM/4000292 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy450 Nm/3500625 Nm/2500600 Nm/2000600 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalnab.d.210 (250*) km/h210 km/h210 (222*) km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s5,3 s7,6 s7,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,912,87,37,5
Cena319 900 zł472 900 zł321 900 zł373 900 zł
*Prędkość podniesiona, pakiet „Dynamic”

Martin Urbanke

Używany Range Rover II P38A (1994-2002) - OPINIE

Range Rover Sport - najszybszy w historii - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Pierwsze jazdy

Motor

Zobacz również

  • "Car" 1/2019

    Znakomity brytyjski magazyn „Car” w polskim wydaniu. Od 11 grudnia w kioskach dostępny jest kolejny numer tego ociekającego emocjami kwartalnika. więcej