Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - test

Środa, 23 kwietnia 2014 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Odświeżone Audi A8 nawet w podstawowej odmianie imponuje nie tylko luksusowym, ale także sportowym charakterem.

Zdjęcie

Poza nowymi światłami, z przodu A8 po liftingu ma nowe przetłoczenia maski, przeprojektowany zderzak oraz bardziej kanciasty grill. /Motor
Poza nowymi światłami, z przodu A8 po liftingu ma nowe przetłoczenia maski, przeprojektowany zderzak oraz bardziej kanciasty grill.
/Motor

Modernizując swoją flagową limuzynę, Audi nie ograniczyło się do odświeżenia wyglądu. Owszem, to też miało miejsce - przód A8 otrzymał bardziej zdecydowany design, tylne światła połączyła chromowana listwa, a w zderzaku zagościły szerokie końcówki wydechu - ale inne zmiany są dużo ważniejsze.

Ukryte atuty

Reklama

Przy okazji liftingu wzmocniono też silniki. Podstawowy diesel, napędzający testowane auto, zamiast 250 ma teraz 258 KM mocy, a jego moment obrotowy wzrósł o 30 Nm i wynosi 580 Nm. Pozwoliło to skrócić czas rozpędzania się do 100 km/h z 6,1 do 5,9 s - potwierdziły to nasze pomiary. Jak na najsłabszy silnik to rewelacyjny wynik.

Najwięksi rywale - BMW serii 7 oraz Mercedes klasy S - też mają 258-konne odmiany. Pierwszy z nich jest tylko nieco wolniejszy, drugi zostaje daleko z tyłu (w wersjach 4x4 na sprint do 100 km/h potrzebują odpowiednio 6,0 i 6,8 s).

Audi jako jedyne ma stały napęd obu osi - i to jest jego wielki atut. Niezależnie od pogody i stanu nawierzchni zapewnia on start jak z katapulty oraz doskonałą wręcz trakcję.

Przy takich osiągach zaskakuje nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie wystarcza 6,2 l/100 km, w miejskich korkach zużycie rośnie do 9,5 l na 100 km. Mocniejsze wciskanie gazu podnosi oba wyniki o 20-30%. Dzięki 82-litrowemu zbiornikowi auto można tankować rzadziej niż co 1000 km.

Dynamiczny typ

Zdjęcie

Kokpit A8 jest perfekcyjnie uporządkowany i rewelacyjnie wykończony. Tu – w ciemnej tonacji, ale do wyboru jest wiele kombinacji tworzyw, skór i okładzin. Wysuwany ekran nawigacji ma przekątną 8 cali.
/Motor

Seryjne pneumatyczne zawieszenie ma trzy tryby pracy. Po włączeniu programu Dynamic A8 zmienia się w rasowego sportowca. Mimo swojej masy (niemal 1,9 t to dużo, nawet jeśli Opel Insignia potrafi ważyć więcej) Audi niesamowicie żwawo reaguje na każdy ruch kierownicy, nie przechyla się zbytnio w zakrętach i właściwie nie zna takich zjawisk, jak pod- czy nadsterowność. Z kolei w ustawieniu Comfort Audi zmienia się w bardzo komfortowy samochód, który cicho, szybko i skutecznie łagodzi wszelkie nierówności nawierzchni, pozwalając zrelaksować się nie tylko na gładkiej jak stół autostradzie.

Co prawda klasa S trochę lepiej tłumi wyboje, ale A8 wyróżnia się tym, że po przestawieniu w tryb Comfort nie traci swojej zwartej natury - nadal świetnie się prowadzi i nie wykazuje skłonności do nadmiernych przechyłów czy bujania na pofałdowanej drodze.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

liczba zdjęć: 17

Tak naprawdę jedynym, czego brakuje zawieszeniu Audi A8 jest osobny przycisk na konsoli do zmiany jego trybów, dzięki któremu nie trzeba by było szukać ustawień w menu systemu MMI (mimo że jego obsługa jest intuicyjna i nie sprawia żadnych problemów).

Polubić jazdę nocą

Audi RS 7 - test

Osiągami niemal nie odstaje od supersportowego modelu R8, ale potrafi komfortowo przewieźć cztery osoby – Audi RS 7 to nowy wzór na połączenie stylu, sportu i luksusu. czytaj więcej

Aby z możliwości układu jezdnego A8 można było korzystać także w nocy, warto dokupić diodowe światła Matrix. To nowość - 50 diod automatycznie steruje strumieniem światła, dostosowując go do prędkości i skręcając wraz ze skrętem kierownicy. Ale najważniejsze są automatyczne długie światła z systemem selektywnego wyłączania konkretnych diod - gdy z przeciwka albo przed A8 jedzie inny samochód, światła nadal oświetlają drogę i pobocza, "wycinając" ze snopa jedynie ten fragment, który oślepiłby innego kierowcę.

System ten działa rewelacyjnie - podczas kilkuset kilometrów pokonanych nocą żaden kierowca jadący z przeciwka nie "poskarżył się" długimi światłami, że został oślepiony. W tym samochodzie jazda nocą niemal nie różni się od podróżowania za dnia.

Bazowe Audi A8 jest bogato wyposażone - seryjnie oferuje nawet takie elementy, jak nawigacja czy pneumatyczne zawieszenie. Cena ok. 361 tys. zł nie wydaje się zatem przesadzona.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

liczba zdjęć: 24

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - podsumowanie

Przy okazji odświeżenia największe Audi pod każdym względem zyskało. Otrzymało bardziej zdecydowany design, jest też nieznacznie szybsze i lepiej wyposażone od odmiany sprzed liftingu. A co najważniejsze - pozwala w pełni cieszyć się perfekcyjnym zachowaniem na drodze i czerpać przyjemność z jazdy nie tylko podczas niepogody, ale także w nocy. To kwintesencja "technicznej" filozofii Audi.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • efektowny, ale nie rzucający się w oczy design,
  • przestronne wnętrze,
  • doskonałe wykończenie,
  • świetne fotele,
  • nawet odgłos zamykania drzwi jest tu szlachetny


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: układ napędowy

Plusy

  • świetne osiągi,
  • szybka i dobrze odczytująca intencje kierowcy skrzynia automatyczna,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • precyzyjny układ kierowniczy


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: właściwości jezdne

Plusy:

  • doskonała trakcja,
  • pewne prowadzenie w zakrętach,
  • skuteczne i odporne na fading hamulce,
  • wysoki komfort jazdy


Minusy:

  • wyczuwalna przy nagłych manewrach masa auta


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: wyposażenie i cena

Plusy:

  • konkurencyjna cena zakupu (porównywalne BMW serii 7 kosztuje niemal tyle samo, Mercedes klasy S jest o 20 tys. zł droższy),
  • bardzo bogata lista dodatków


Minusy:

  • wysokie ceny wyposażenia opcjonalnego

Światła LED Audi Matrix

Diodowe światła typu Matrix kosztują 4470 zł i są warte każdej wydanej na nie złotówki. Dzięki nim A8 jest obecnie najbezpieczniejszym samochodem do podróżowania nocą.

Zdjęcie

Światła LED Audi Matrix /Motor

Dane techniczne: Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

 Audi A8
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2967 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna258 KM/4000
Maks. moment obrotowy580 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość514/195/146 cm
Rozstaw osi299 cm
Średnica zawracania12,3 m
Masa/ładowność1880/690 kg
Pojemność bagażnika490 l
Poj. zbiornika paliwa82 l (ON)
Opony235/60 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h13,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,6 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,0 dB
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,3/5,1/5,9
Teoretyczny zasięg1390 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,5/6,2/7,8
Rzeczywisty zasięg1050 km
Cena wersji podstawowej**361 140 zł
Cena361 140 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Audi

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy właścicielowi Pałacu Zdunowo

Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro - TEST

Odnowione Audi S8 od 552,5 tys. zł - MOTORYNEK

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Porsche Cayenne S - test

    W nowym, trzecim już wcieleniu Cayenne zachowało swoje sportowe kompetencje, ale nieco „zmiękło” – i tylko na tym zyskało. więcej