Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro - test

Poniedziałek, 1 lutego 2010 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Są samochody o których marzy wielu kierowców i takie, które leżą poza strefą marzeń większości. Tak jak Audi R8, czyli bolid o wartości luksusowej willi.

Zdjęcie

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro /Motor

Do samochodów, które wykraczają poza marzenia większości osób zalicza się właśnie ten model. Najnowsza, mocniejsza wersja Audi R8 wyposażona w silnik V10. Dzięki niemu Audi wkroczyło do ligi supersportowych bolidów o mocy ok. 500 KM, mogąc konkurować z takimi modelami jak Aston Martin V12 Vantage, Jaguar XKR czy Porsche 911 Turbo.

Pomysł

Reklama

Niemieckie Ferrari - tak w skrócie można powiedzieć o R8 V10. Rzeczywiście, model ten porównywalny jest z najsłabszymi modelami Ferrari czy Lamborghini. Nie jest to przypadek, bowiem w dużej części bazuje właśnie na Lamborghini Gallardo (Lamborghini należy do Audi). R8 powstało według następującej recepty: agresywne dwuosobowe nadwozie, duży, wysokoobrotowy silnik bez turbosprężarki umieszczony po środku i napęd na cztery koła.

Efekt

Trudno w to uwierzyć dopóki nie przejedzie się R8 po polskich drogach, ale jest to jeden z najbardziej komfortowych samochodów w tej klasie. Wyższy komfort oferuje tylko Jaguar XKR. Jest to zaskakujące nie tylko dlatego, że sylwetka nadwozia zupełnie nie zapowiada takich odczuć, ale również dlatego, że osiągi R8 dorównują najlepszym w tej klasie.

Mocne strony

Zdjęcie

Rozkład elementów podobny jak w Lamborghini Gallardo. Nic w tym dziwnego, ponieważ w dużej części Audi R8 bazuje na tym właśnie modelu. Do spłaszczonej kierownicy można się dość szybko przyzwyczaić.
/Audi

Najmocniejszą stroną R8 nie jest wcale silnik, ale zawieszenie. Równocześnie komfortowe i gwarantujące najwyższe osiągi. Zapewne duża w tym zasługa amortyzatorów magnetic ride. Najlepszym dowodem są lepsze czasy uzyskiwane w slalomie przez R8 niż Porsche 911 Turbo. Fenomenalny jest także układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.

Cel

Nie sposób zadać sobie pytania w jakim celu powstał ten model. Sprawa jest prosta. Jest to samochód stworzony na niemieckie autostrady. Bardzo duży zbiornik paliwa (90 l), niewygórowane zużycie paliwa w trasie oznacza, że R8 jest w stanie pokonać większy dystans bez tankowania niż rywale. Jeśli dodać do tego, że jest cichszy od nich i wygodniejszy, to oczywiste staje się, że właśnie długie podróże autostradowe to żywioł R8.

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro

liczba zdjęć: 12

Bez cudów

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic - test

Ten SUV Audi jest jak szwajcarski scyzoryk – łączy w sobie wiele cech i funkcji. Z pozoru w jednym modelu są one nie do pogodzenia. Ale tylko z pozoru... czytaj więcej

Cudów jednak nie ma. Mimo że wiele układów R8 reprezentuje najwyższy możliwy poziom, w praktyce Audi nie jest szybsze od Porsche. Testy na torach wyścigowych pokazały, że pomimo tego, że R8 pod kilkoma względami jest lepsze od 911, szybsze okazuje się właśnie Porsche. Szansą na większą popularność dla Audi mogłaby być wyraźnie niższa cena. Tymczasem R8 ma cenę zbliżoną. Nie ma natomiast legendy 911.

Koszty

Jeśli ktoś ma wątpliwości dlaczego Audi R8 V10 leży poza strefą marzeń, to uzasadnienie znajdzie w cenniku. Cena podstawowa to 708 tys. zł. Doliczając do tego kilka elementów wyposażenia dodatkowego zbliżenie się do 1 miliona złotych nie jest wielką sztuką. Zwłaszcza, że dodatków w cenie kilkudziesięciu tysięcy złotych nie brakuje.

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro

liczba zdjęć: 22

Dane techniczne: Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa5204 cm3
Układ cylindrów/zaworyV10/40
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna525 KM/8000
Maks. moment obr.530 Nm/6500
Napęd4x4
Skrzynia biegówR tronic/6-bieg.
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Średnica zawracania11,7 m
Masa/ładowność1625/300 kg
Poj. bagażnika100 l
Poj. zbiornika paliwa90 l (Pb 98)
Opony (przód/tył)235/35; 305/30 ZR 19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna316 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h3,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)22,7/9,6/14,4
Emisja dwutlenku węgla327 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s
Hamowanie* 100-0 km/h (zimne)41,3 m
Hamowanie* 100-0 km/h (ciepłe)41,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)18,4/11,0
Cena wersji podstawowej**708 000 zł
Cena742 500 zł
*opony zimowe Dunlop SP Winter Sport 3D; **z tym samym silnikiem

Tekst: Krzysztof Burmajster, zdjęcia: Robert Brykała

600 KM w Audi R8 V10 od ABT - TUNING

Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • "Car" 1/2019

    Znakomity brytyjski magazyn „Car” w polskim wydaniu. Od 11 grudnia w kioskach dostępny jest kolejny numer tego ociekającego emocjami kwartalnika. więcej