BMW 320d Touring - test

Piątek, 30 listopada 2012 (12:05)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowe BMW serii 3 w wersji kombi to auto niezwykle dopracowane i funkcjonalne. Nie utraciło jednak charakteru typowego dla samochodów bawarskiej marki.

Zdjęcie

„Trójka” Touring wygląda efektownie. Sylwetka jest nawet bardziej dynamiczna niż w odmianie sedan. /Motor
„Trójka” Touring wygląda efektownie. Sylwetka jest nawet bardziej dynamiczna niż w odmianie sedan.
/Motor

Samochody typu kombi dawno temu straciły użytkowy charakter. Patrząc na BMW serii 3 w wersji Touring (zachowano tradycyjną dla firmy nazwę tej wersji nadwozia) trudno w ogóle odgadnąć, że kiedykolwiek taki miały. Duża w tym zasługa wyglądu auta.

Zdjęcie

Styl typowy dla BMW, ale... Ekran nawigacji wygląda jakby został dołączony do projektu w ostatniej chwili.
/Motor

To nie jest przerobiony na szybko sedan, tutaj wszystko do siebie pasuje. Niska, szeroka, z długą maską, unoszącą się linią okien i pochyloną pokrywą bagażnika - nawet na postoju "trójka" kombi wygląda na szybkie auto.

Reklama

Typowe BMW

Zresztą nie tylko wygląda. To jest szybkie auto. Wersja 320d napędzana jest najmocniejszą odmianą czterocylindrowego diesla o pojemności dwóch litrów. Moc maksymalna wynosi 184 KM. Silnik doskonale współpracuje z opcjonalnym, 8-biegowym automatem - szkoda, że dopłata za niego wynosi ponad 11 000 zł. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 7,8 s, znakomicie reaguje też na dodanie gazu przy jeździe z większymi prędkościami. Wyprzedzanie to czysta przyjemność.

Prędkość maksymalna wynosi blisko 230 km/h, zatem jazda w tempie autostradowym w niewielkim stopniu wykorzystuje możliwości auta. Jeszcze większe wrażenie robi zachowanie auta na krętych drogach. Niewyczuwalne przechyły nadwozia, niezwykle precyzyjny, czuły układ kierowniczy, zredukowana praktycznie do zera podsterowność - w kategorii przyjemność z jazdy "trójka" Touring może służyć za wzór. I to nie tylko w swojej klasie.

Dopracowane detale

Wybór wersji kombi nie będzie więc okupiony żadnymi wyrzeczeniami. A korzyści jest wiele. Bagażnik, przy normalnym ustawieniu foteli, ma 495 l. Kanapa jest standardowo składana i dzielona na trzy części w proporcjach 40:20:40. Seryjnie oferowana jest siatka oddzielająca bagażnik od części pasażerskiej. Po złożeniu kanapy można ją bardzo łatwo zamontować tuż za przednimi fotelami.

BMW 320d Touring

liczba zdjęć: 8

Dostęp do bagażnika jest znakomity. Standardem jest system elektrycznego podnoszenia pokrywy. Po dokupieniu dostępu bezkluczykowego (za 2490 zł) można ją otworzyć stopą, wystarczy na krótko wsunąć nogę pod zderzak w środkowej części. Idealne rozwiązanie, gdy trzeba włożyć coś do środka, a ma się zajęte ręce. Jeśli do bagażnika trzeba włożyć coś mniejszego, wystarczy unieść tylko tylną szybę. To również standard. Nie trzeba też szarpać się z roletą, lekkie naciśnięcie na jej brzeg powoduje, że unosi się do góry, niewielki ruch ręki wystarczy by wróciła na miejsce. A gdy roleta jest niepotrzebna, można ją schować w zrobionym na miarę schowku pod podłogą bagażnika. Gumowe zaczepy sprawią, że nie będzie podskakiwać na wybojach i hałasować.

Trzeba rozbić skarbonkę

Jest jeden problem - pieniądze. Standardowo wyposażone BMW 320d Touring kosztuje ponad 155 000 zł, do tego trzeba doliczyć ponad 11 000 zł za automat z manetkami przy kierownicy. A gdy zacznie się dodawać następne pozycje z cennika, bez problemów można przekroczyć... 250 000 zł. Wskazana jest więc pewna powściągliwość.

Praktyczny bagażnik

Rozwiązania wykorzystane w BMW serii 3 Touring nie są niczym nowym, ale zastosowane razem znacznie podnoszą walory praktyczne auta. Od razu widać, że wszystko zostało przemyślane w najdrobniejszych szczegółach.

Zdjęcie

Mniejsze ładunki można włożyć do bagażnika przez unoszoną szybę. /Motor
Mniejsze ładunki można włożyć do bagażnika przez unoszoną szybę.
/Motor

Zdjęcie

Elektrycznie unoszoną klapę można aktywować także stopą. /Motor
Elektrycznie unoszoną klapę można aktywować także stopą.
/Motor

Zdjęcie

Siatka oddzielająca bagaże może być zapięta za przednimi fotelami. /Motor
Siatka oddzielająca bagaże może być zapięta za przednimi fotelami.
/Motor

Zdjęcie

Opcjonalna szyna z regulowanymi pasami zabezpiecza ładunek. /Motor
Opcjonalna szyna z regulowanymi pasami zabezpiecza ładunek.
/Motor

Zdjęcie

Jeden ze schowków w podłodze idealnie mieści roletę bagażnika. /Motor
Jeden ze schowków w podłodze idealnie mieści roletę bagażnika.
/Motor

Dane techniczne: BMW 320d Touring

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1995 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna184 KM/4000
Maks. moment obrotowy380 Nm/1750
Napędtylny
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1500/550 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)495/1500 l
Pojemność zbiornika paliwa57 l (ON)
Opony205/60 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)462/181/143 cm
Rozstaw osi281 cm
Teoretyczny zasięg1240 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,9/3,9/4,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,7 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,5/6,5
Rzeczywisty zasięg760 km
Cena wersji podstawowej*155 300 zł
Cena166 392 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również