BMW 435d xDrive - test

Czwartek, 25 września 2014 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Choć BMW 435d xDrive jest napędzane przez silnik wysokoprężny, w klasie średniej nie ma lepszego samochodu przeznaczonego do wielkiej turystyki.

Zdjęcie

Tu znaczki mówią wszystko. Ale auto można też zamówić bez oznaczeń. Wtedy tylko podwójna końcówka wydechu zdradza, że nie jest to żadna bazowa odmiana. /Motor
Tu znaczki mówią wszystko. Ale auto można też zamówić bez oznaczeń. Wtedy tylko podwójna końcówka wydechu zdradza, że nie jest to żadna bazowa odmiana.
/Motor

Lektura cennika BMW serii 4 zaskakuje. Jeśli nie brać pod uwagę niemal wyczynowej odmiany M4, pod maską topowej "czwórki" pracuje... diesel. BMW 435d xDrive ma 313-konny silnik i kosztuje 262 900 zł - o 21 tys. więcej niż 435i xDrive ze słabszą o 7 KM jednostką benzynową.

Czy warto tyle dopłacać do diesla? I czy w ogóle warto kupować coupe z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdziliśmy to na przykładzie bogato wyposażonego auta z pakietem M.

Reklama

Z zewnątrz o tym, że jest to mocniejsza wersja informuje tylko podwójna końcówka układu wydechowego (wspomniany pakiet M można dokupić do każdej "czwórki"). To jednak nie zarzut. Wszystkie coupe serii 4 wyglądają świetnie - dynamicznie i elegancko.

Zdjęcie

Kokpit jak w każdym aucie serii 3 i 4. Na uwagę zasługuje panoramiczny ekran o przekątnej 8,8 cala oraz wchodząca w skład pakietu M kierownica z grubym wieńcem, która rewelacyjnie leży w dłoniach.
/Motor

Kokpit jest bardzo starannie wykonany i perfekcyjnie ergonomiczny, a jego obsługa - intuicyjna i łatwa. Z przodu miejsca nie zabraknie nikomu. Nisko zamontowane i świetnie wyprofilowane fotele pozwalają zająć właściwie idealną pozycję za kierownicą. Z tyłu usiądą tylko dwie osoby. A w miarę wygodnie - dwie niskie osoby.

To naprawdę diesel?

To wszystko można jednak napisać także o bazowej "czwórce". Te najdroższe kupuje się dla czegoś innego - dla ich napędu. Trzylitrowy diesel, nawet bardziej niż mocą 313 KM, imponuje swoim momentem obrotowym. Już przy 1500 obr./min do dyspozycji jest 630 Nm. Dzięki temu każdy mocniejszy ruch prawej stopy kierowcy wręcz katapultuje samochód do przodu. 100 km/h pojawia się na liczniku już po 4,8 s, a 160 km/h - 12 s od startu. Wysokoprężne BMW ma osiągi mocniejszego i aż o 300 kg lżejszego Porsche Caymana S. Także w próbach elastyczności - wyprzedzanie tą "czwórką" na trasie jest wręcz błahostką.

Porównanie: BMW M235i, BMW 435i

Dwa coupe z tylnym napędem i ponad 300-konnymi silnikami pod maską. Dwa auta mocno różniące się charakterami. BMW M235i w starciu z 435i. czytaj więcej

Silnik testowanego auta z łatwością wkręca się znacznie powyżej 5000 obr./min i błyskawicznie reaguje na dodanie gazu. W połączeniu z szybkim, 8-biegowym automatem i sprawnym, preferującym tylną oś napędem 4x4 xDrive daje to naprawdę dobry zestaw do dynamicznej jazdy. Auto chętnie podąża za ruchami kierownicy i daje się "układać" w zakrętach przy pomocy gazu. A do tego zaskakująco dobrze brzmi. Czasem trudno uwierzyć, że to silnik Diesla.

Wielka turystyka

Gran turismo, w skrócie GT, to auta stworzone do wielkiej turystyki - takiej, która odbywa się z dużą prędkością i na sporych dystansach. Zwykle oznacza się tak duże, luksusowe i szybkie coupe.

Ale testowana "4" bardziej zasługuje na to miano. A to dlatego, że podczas dalekich wojaży można się w niej skupić na frajdzie z jazdy, a nie na szukaniu najbliższej stacji benzynowej. Średni zasięg na pełnym baku wynosi bowiem aż 900 km, a w trasie można tankować nawet rzadziej niż co 1000 km (uśrednione zużycie paliwa to 6,3 l na 100 km).

BMW 435d xDrive

liczba zdjęć: 9

BMW 435d xDrive - podsumowanie

Ten samochód jest wręcz idealnym gran turismo. I to nie pomimo, lecz właśnie dzięki silnikowi Diesla.

BMW 435d xDrive: plusy

  • świetne prowadzenie,
  • zaskakująco duży komfort jazdy na kołach 19'',
  • atrakcyjne nadwozie,
  • małe zużycie paliwa,
  • duży zasięg na jednym tankowaniu


BMW 435d xDrive: minusy

  • bardzo wysoka cena zakupu,
  • stosunkowo nieduży zakres użytecznych obrotów

Dane techniczne: BMW 435d xDrive

 BMW serii 4
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2993 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna313 KM/4400
Maks. moment obrotowy630 Nm/1500
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość464/183/138 cm
Rozstaw osi281 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1625/520 kg
Poj. bagażnika445 l
Poj. zbiornika paliwa57 l (ON)
Opony225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h12,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h20,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,2 dB →
Rzeczywista prędkość*98 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,4/4,9/5,4
Teoretyczny zasięg1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,2/5,4/6,3
Rzeczywisty zasięg900 km
Cena wersji podstawowej**262 900 zł
Cena262 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

BMW 428i xDrive - TEST

BMW 420d Gran Coupe - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • "Car" 3/2018

    Kolejne wydanie najszybszego magazynu motoryzacyjnego już w kioskach. A w nim m.in.: najlepsze auto w historii Porsche, porównanie Alpine A110 i Forda Fiesty ST, wizyta w fabryce Koenigsegga oraz... więcej