Chevrolet Aveo 1.3d - test

Poniedziałek, 11 lutego 2013 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowy silnik wysokoprężny zdecydowanie odmienił spokojną naturę Chevroleta Aveo.

Zdjęcie

Aveo z 1,3-litrowym turbodieslem dostępne jest tylko w najdroższej odmianie LTZ. /Motor
Aveo z 1,3-litrowym turbodieslem dostępne jest tylko w najdroższej odmianie LTZ.
/Motor

Auto amerykańskiego koncernu doceniane jest za swoje obszerne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niewygórowaną cenę. Niestety, w odmianach z benzynowymi jednostkami rozczarowuje nie najlepszą dynamiką.

Zdjęcie

Największymi zaletami kokpitu Aveo są dobra ergonomia oraz wiele półek i dwa zamykane schowki. Zegary w stylu motocyklowym nie dają powodów do narzekań.
/Motor

1,3-litrowy turbodiesel o mocy 95 KM także nie jest mistrzem sprintu, ale do dość ospałego świata Aveo wnosi ożywczy powiew. Oczywiście, pod warunkiem, że przekroczy się 1750 obr./min, kiedy łapie swój maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Wcześniej przyspiesza niechętnie, a na postoju daje wyraźnie "po uszach".

Reklama

Wraz ze wzrostem tempa jest jeszcze gorzej. O ile przy niewielkich prędkościach hałas specjalnie nie doskwiera, o tyle przy jeździe autostradą - zaczyna już mocno przeszkadzać. Drugim winowajcą, obok silnika, są szumy opon.

Podczas jazdy Aveo wykazuje się niezłą dynamiką, całkiem chętnie nabierając obrotów. To po części zasługa 6-biegowej skrzyni ręcznej (w odmianie z 75-konnym turbodieslem jest 5 biegów) o krótko zestopniowanych przełożeniach.
Oznacza to, że do drążka zmiany biegów trzeba
sięgać dość często. I nie byłoby w tym nic złego,
gdy nie jego przeciętna precyzja.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT

liczba zdjęć: 7

Największą zaletą 1,3-litrowego turbodiesla Chevroleta jest skromne zapotrzebowanie na paliwo, w czym pomaga seryjny system start/stop. Nawet zimą, w zatłoczonym mieście trzeba się mocno postarać, by przekroczyć barierę 6,0 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym bez problemu można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km. Szkoda tylko, że Aveo z 95-konnym silnikiem 1.3d dostępne jest jedynie w najbogatszej odmianie LTZ. Fakt, że znalazły się w niej m.in. 16-calowe obręcze aluminiowe, klimatyzacja manualna czy czujniki cofania, jednak 57 490 zł to sporo kasy. Dla porównania, 95-konny Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend kosztuje od 55 040 zł, ale oszczędza na wyposażeniu.

Plusy:

  • dobra pozycja za kierownicą,
  • bogate wyposażenie,
  • niezłe komfort resorowania i właściwości jezdne,
  • niskie zużycie paliwa.


Minusy

  • głośna praca silnika,
  • spore szumy toczenia,
  • przeciętna precyzja przekładni,
  • zbyt lekko pracujący układ kierowniczy.

Dane techniczne: Chevrolet Aveo 1.3d 6MT

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1248 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna95 KM/4000
Maks. moment obrotowy210 Nm/1750
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Napędprzedni
Pojemność bagażnika290/653 l
Długość/szerokość/wysokość404/174/152 cm
Rozstaw osi253 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 4,8/3,6/4,1
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)5,9/4,5
Cena57 490 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Chevrolet Aveo 1.4 LTZ - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • "Car" 1/2019

    Znakomity brytyjski magazyn „Car” w polskim wydaniu. Od 11 grudnia w kioskach dostępny jest kolejny numer tego ociekającego emocjami kwartalnika. więcej