Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - test

Środa, 16 października 2013 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Trudno o bardziej rozsądny wybór auta niż kombi Dacii, z silnikiem 1.2 i fabryczną instalacją LPG. Taki Logan MCV nie daje za to ani trochę przyjemności z jazdy.

Zdjęcie

Spora powierzchnia szyb i duże lusterka zapewniają kierowcy dobrą widoczność. W nadkolach mogłyby pomieścić się opony większe niż seryjne 185/65 R15. /Motor
Spora powierzchnia szyb i duże lusterka zapewniają kierowcy dobrą widoczność. W nadkolach mogłyby pomieścić się opony większe niż seryjne 185/65 R15.
/Motor

Nowy Logan MCV zmienił swój charakter w stosunku do poprzednika. Pierwsza generacja tego auta była swego rodzaju pomostem pomiędzy autami typu kombi a kombivan. Nowy model jest aż o 12,5 cm niższy i prezentuje się jak typowe kombi. Ta metamorfoza jest jak najbardziej słuszna, bo obecnie w gamie Dacii jest już prawdziwy kombivan, czyli Dokker.

Wnętrze Logana robi dobre pierwsze wrażenie i nie wygląda wcale tanio. Materiały i precyzja montażu są przyzwoite, wskaźniki czytelne, sterowanie klimatyzacją i regulacja nawiewów powietrza łatwa, a obsługa opcjonalnego systemu nawigacyjnego - wręcz modelowa.

Reklama

Nie wszystko jest jednak takie, jak można by oczekiwać i zauważa się, że Logan jednak odbiega w wielu miejscach od nowocześniejszych (i droższych) rywali. Na przykład przyciski do obsługi przednich szyb umieszczono na konsoli środkowej, a tylnych na podstawie środkowego podłokietnika (przy okazji utrudniającego zmianę kąta pochylenia oparć siedzeń i zapinanie pasów). Pozycja za kierownicą nie jest najlepsza: kolumnę przestawia się tylko w pionie, a fotel kierowcy trudno wyregulować na wysokość, bo trzeba jednocześnie trzymać dźwignię pod siedziskiem i się z niego unosić.

Dobra, bo duża

Do wszystkich tych rzeczy można jednak przywyknąć. Zdecydowanie ważniejsze jest to, że Logan MCV może spokojnie pełnić rolę pełnoprawnego samochodu rodzinnego. Wnętrze jest bowiem przestronne i bez najmniejszego problemu usiądą w nim wygodnie cztery dorosłe osoby.

Zdjęcie

Materiały wykończeniowe są bardzo przyzwoite. Kierownicy brakuje osiowej regulacji.
/Motor

Na wielkie uznanie zasługuje także bagażnik. Ma nisko położony próg ładunkowy, a klapa unosi się wysoko. Pojemność imponuje: do rolety Logan MCV pomieści 573 litry. Ponadto przestrzeń ładunkowa jest bardzo foremna, roleta - choć kiepsko wykonana - ma prowadnice i nie opada po odsunięciu, a bagażnik można w razie potrzeby oddzielić od kabiny solidną siatką. Oparcia tylnej kanapy składają się bardzo lekko, szkoda tylko, że by uzyskać bardziej płaską powierzchnię trzeba także złożyć jej siedzisko, a to jest niedzielone. Nie da się więc wtedy nikogo z tyłu przewieźć.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate - test

Kurs, który kilka lat temu obrała Dacia, okazuje się słuszny – samochody tej marki są po prostu coraz lepsze. W pełni potwierdza to nowa generacja Logana. czytaj więcej

Samochód rodzinny powinien być - a przynajmniej obecnie jest to jedna z najważniejszych cech - jak najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Teoretycznie najlepszym wyborem jest diesel, ale auto z takim silnikiem jest drogie, a i sam olej napędowy kosztuje obecnie dużo. Najsensowniejszy zatem okazuje się samochód zasilany benzyną i gazem.

Mały koszt, spory zysk

Dacia oferuje fabryczną (tzn. montowaną już na etapie produkcji auta w Rumunii) instalację LPG Landi Renzo do Logana MCV z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 16V o mocy 75 KM. Zbiornik gazu umieszczono we wnęce koła zapasowego, a zamiast niego seryjny jest zestaw naprawczy. Wlew gazu zamontowano pod klapką wlewu paliwa - to znacznie bardziej estetyczne rozwiązanie, niż umieszczenie go na tylnym zderzaku.

A jak Logan MCV z silnikiem 1.2 16V LPG jeździ? Wolno. Jako taką dynamikę ma tylko w mieście (wtedy też pracuje dość cicho i kulturalnie). Jazda na trasie wymaga stoickiego spokoju i zatyczek w uszach, bo powyżej 120 km/h jest już w aucie bardzo głośno. Osiągi - szczególnie elastyczność - są bardzo słabe. I nie ma tu już znaczenia, że na benzynie Logan MCV jest trochę bardziej zrywny - wyniki pomiarów na obu typach paliwa mówią wszystko. Ale tak naprawdę Loganem i tak chce się jeździć spokojnie, bo zaletą układu jezdnego jest raczej komfort resorowania niż wyjątkowo dobre właściwości jezdne.

Średnie zużycie benzyny wyniosło w teście 7,1 l/100 km, a gazu - 9,2 l (do tego trzeba doliczyć ok. 0,4 l benzyny, bo ta też jest spalana podczas rozruchu i do momentu osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury, by przejść na zasilanie gazem). Obecnie litr LPG kosztuje 2,51 zł, a benzyny 5,49 zł więc po około 25,5 tys. km zniwelujemy 3500 zł dopłaty, jaką ponieśliśmy na zakup Logana MCV 1.2 LPG w stosunku do analogicznej wersji zasilanej tylko benzyną. Na każdych stu kilometrach będziemy potem "zarabiać" jakieś 13 zł. Warto? Jak najbardziej.

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate

liczba zdjęć: 14

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - podsumowanie

Zakup Logana MCV z silnikiem 1.2 16V z instalacją LPG ma ekonomiczny sens. Poza tym rumuńsko-francuskie kombi przekonuje przestronną kabiną, a przede wszystkim dużym i ustawnym bagażnikiem. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że Logan MCV jest samochodem bardzo prostym i pod względem komfortu jazdy czy prowadzenia nie dorównuje np. kompaktowym autom sprzed ładnych kilku lat.

Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • dobra przestronność,
  • niezła jakość plastików,
  • duży i ustawny bagażnik


Minusy:

  • niewygodne fotele,
  • nie najlepsza pozycja za kierownicą,
  • mimo prostoty auta przeciętna ergonomia


Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: układ napędowy

Plusy:

  • duży zasięg na obu rodzajach paliwa,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • wystarczająca dynamika w ruchu miejskim


Minusy:

  • bardzo słabe osiągi,
  • głośna praca silnika


Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: właściwości jezdne

Plusy:

  • niezłe tłumienie poprzecznych nierówności,
  • skuteczne hamulce


Minusy:

  • wyraźna podsterowność,
  • nieprecyzyjny układ kierowniczy,
  • mocne bujanie nadwozia na wzdłużnych wybojach


Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: wyposażenie i cena

Plusy:

  • niskie koszty eksploatacji,
  • niewielka dopłata do wersji z zasilaniem LPG,
  • niezłe wyposażenie,
  • niskie ceny opcji,
  • sensowna cena zakupu


Minusy:

  • brak kurtyn powietrznych i komputera pokładowego

Wersja z LPG – jak szybko zwróci się jej zakup

W Loganie MCV z benzynową jednostką napędową 1.2 16V zastosowano instalację sekwencyjnego wtrysku gazu znanej włoskiej firmy Landi Renzo. Montowana jest ona bezpośrednio w rumuńskiej fabryce Dacii w Piteszti. Dzięki temu instalacja, podobnie jak całe auto, objęta jest trzyletnią gwarancją (z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km).

Zdjęcie

Przyciskiem GPL zmienia się źródło zasilania. /Motor
Przyciskiem GPL zmienia się źródło zasilania.
/Motor

Zdjęcie

Toroidalny zbiornik LPG ma niewielką pojemność – 32 litry. /Motor
Toroidalny zbiornik LPG ma niewielką pojemność – 32 litry.
/Motor

Zdjęcie

Wlew gazu umieszczono obok wlewu benzyny. /Motor
Wlew gazu umieszczono obok wlewu benzyny.
/Motor

Zdjęcie

Silnik na gazie uzyskuje 72, a na benzynie 75 KM. /Motor
Silnik na gazie uzyskuje 72, a na benzynie 75 KM.
/Motor

Dacia Logan MCV: benzyna kontra LPG

 Logan MCV 1.2 16VLogan MCV 1.2 16V LPG
Cena (wersja Laureate)41 600 zł45 100 zł
Różnica w cenie3500 zł
Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km)7,1 (Pb 95)9,2 (LPG) + 0,4 (Pb 95)
Koszt przejechania 100 km38,98 zł25,29 zł
Różnica w koszcie przejechania 100 km13,69 zł
Zwrot zakupu wersji LPGpo 25 566 km

Przy obecnej różnicy w cenie benzyny 95 i LPG wynoszącej aż 2,98 zł, auto z LPG jest opłacalne.

Dane techniczne

Dane techniczne: Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate

 Dacia Logan MCV
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1149 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benz./LPG)75/72 KM/5500
Maks. moment obrotowy (benz./LPG)107/105 Nm/4250
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość449/173/155 cm
Rozstaw osi263 cm
Średnica zawracania10,8 m
Masa/ładowność1154/451 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)573/1518 l
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG)50/32 l
Opony185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna162 km/h
Prędkość maksymalna - LPG154 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h14,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG15,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG16,6 s
Elastyczność 60-100 km/h14,7 s (4. bieg)
Elastyczność 60-100 km/h - LPG14,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h26,5 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h - LPG28,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,7 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h70,0 dB
Rzeczywista prędkość*96 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,7/4,9/5,9
Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,8/6,2/7,5
Teoretyczny zasięg (benz.+LPG)1270 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,5/6,1/7,1
Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,8/7,7/9,2
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)1050 km
Cena wersji podstawowej**40 100 zł
Cena45 100 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Chevrolet Aveo, Dacia Sandero - PORÓWNANIE

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również