Kia Rio 1.2 XL - test

Poniedziałek, 11 marca 2013 (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W przeszłość odchodzi nudny styl i przeciętne wykończenie – Kia Rio zmieniła się nie do poznania. Konsekwencja, z jaką koreańska marka uatrakcyjnia ofertę zasługuje na uznanie.

Zdjęcie

Typowy dla Kii wlot powietrza i masywna sylwetka – nowe Rio ma charakterystyczny wygląd. Auto wyróżniają też spore gabaryty. /Motor
Typowy dla Kii wlot powietrza i masywna sylwetka – nowe Rio ma charakterystyczny wygląd. Auto wyróżniają też spore gabaryty.
/Motor

W sukcesywnie odświeżanej ofercie Kii poważnym mankamentem był brak konkurencyjnej propozycji w klasie aut miejskich. Rio do niedawna nie było w stanie stawić czoła takim modelom jak Fabia, Yaris czy Punto.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza nowego Rio zrywa ze skromnym stylem poprzedników – wygląda nowocześnie i bogato. Pomimo rozbudowanego wyposażenia, obsługa jest prosta.
/Motor

Kolejna generacja Rio musiała wypełnić tę lukę. Już na pierwszy rzut oka widać, że do tego zadania nadaje się bardziej od nudnawego poprzednika. Masywna, ale elegancka sylwetka przyciąga uwagę, samochód nie prezentuje się już tak anonimowo. Jest także zauważalnie większy, z długością wyraźnie przekraczającą 4 m jest jednym z najbardziej "wyrośniętych" aut klasy miejskiej.

Reklama

Pokaźne gabaryty przełożyły się na obszerne wnętrze. Od auta tej klasy trudno w zasadzie wymagać czegoś więcej - z przodu każdy znajdzie wygodną pozycję, niezależnie od postury, z tyłu miejsca wystarczy dla osób o wzroście 1,8 m.

Znaczny postęp dokonał się także w jakości wykończenia wnętrza. Plastiki są przyjemne w dotyku, wszystko jest solidnie zmontowane,
a dobre wrażenie podbudowuje efektowny styl,
w którym zaprojektowano deskę rozdzielczą.

Na podkreślenie zasługuje przy tym prostota obsługi. Niby sterowanie radiem, podłączanie nośników pamięci przez USB czy korzystanie z Bluetooth (w wersji XL te elementy wliczone są w cenę) nie jest skomplikowaną czynnością, ale w wielu autach bez zaglądania do instrukcji się nie obejdzie. W Rio nie trzeba się nad niczym zastanawiać, wszystko obsługuje się intuicyjnie.

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L - test

W przypadku kompaktowego kombi najważniejsze są walory praktyczne, atrakcyjny wygląd to miły dodatek. Nowa Kia Cee'd SW spełnia oba warunki. czytaj więcej

Cierpliwości uczy za to jednostka napędowa. Silnik 1.2 to podstawowa odmiana benzynowa. Rozwija moc 85 KM - wydać by się mogło, że to wartość wystarczająca w aucie o masie niewiele przekraczającej tonę (pomimo większych rozmiarów nowe Rio nie jest cięższe od poprzednika). Niestety, samochód rozpędza się niechętnie, a próba dynamicznej jazdy kończy się co najwyżej podwyższonym zużyciem paliwa. Trzeba liczyć się z wynikiem rzędu 8-9 l/100 km. Przy spokojnej jeździe potrzeba za to o trzy litry mniej. Zaletą silnika jest jednak cicha praca, nawet całodzienna jazda nie męczy. Na komfort nastawione jest także zawieszenie - Rio miękko pochłania wszystkie nierówności, ale do sportowej jazdy nie zachęca.

O spokojną głowę właściciela "dba" także typowa dla Kii, 7-letnia gwarancja.
Ale już cena zakupu na kolana nie rzuca, zwłaszcza w przypadku droższych wersji. Jednak czasy, gdy koreańska firma musiała rozdawać rabaty, aby przyciągnąć klientów, już minęły.

Kia Rio 1.2 XL

liczba zdjęć: 13

Dane techniczne: Kia Rio 1.2 XL

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1248 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna85 KM/6000
Maks. moment obrotowy121 Nm/4000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Masa/ładowność1029/531 kg
Średnica zawracania10,5 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)288/923 l
Pojemność zbiornika paliwa43 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)405/172/146 cm
Rozstaw osi257 cm
Opony185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)6,0/4,3/5,0
Emisja dwutlenku węgla114 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s
Elastyczność 60-100 km/h13,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h23,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,5/6,5
Cena wersji podstawowej*41 490 zł
Cena52 490 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Kia Optima 1.7 CRDi AT - TEST

Hyundai Santa Fe, Kia Sorento - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris - test

    Minivan przebrany za crossovera, a pod maską silnik z wyczekiwanego od kilku lat auta sportowego. To kryje się pod niepozorną nazwą Espace Energy 225 TCe. więcej