Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure - test

Środa, 8 października 2014 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czy 3-cylindrowy silnik bez doładowania wystarczy do napędu modelu 2008?

Zdjęcie

„2008” to miejski crossover. Jego prześwit to 16 cm. /Motor
„2008” to miejski crossover. Jego prześwit to 16 cm.
/Motor

Nie wszyscy producenci ulegli już presji przejścia na silniki z turbodoładowaniem. Peugeot i Citroen wciąż oferują wolnossące jednostki benzynowe, trafiające w gusta tych, którzy nie potrzebują wielkiego momentu obrotowego, a do technicznych nowinek podchodzą ostrożnie.

Najmniejszym silnikiem w "2008" jest 3-cylindrowy 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Czy to nie za mało? Nie, jeśli ktoś nie ma oporów przed "wkręcaniem" silnika na wysokie obroty. Osiągi "2008" są na tyle dobre, że początkowo zastanawialiśmy się, czy do testu nie trafił przypadkiem 1.2 PureTech Turbo (taką wersję znajdziemy w większym "308"). To zasługa krótkich przełożeń - już przy 100 km/h na 5. biegu silnik osiąga ponad 3000 obr./min. Nie lubi za to toczenia się w korku. Trudno jechać płynnie na "dwójce" bez szarpania. Do fabrycznych wartości zużycia paliwa nie udało się zbliżyć mimo pokonania 300-kilometrowej trasy.

Reklama

Zdjęcie

Do obsługi ekranu centralnego nie mamy zastrzeżeń. Do działania dźwigni biegów – znaczące.
/Motor

Nic jednak nie psuje przyjemności z jazdy "2008" tak, jak ciężko pracująca skrzynia biegów. Operowanie drążkiem wymaga i precyzji, i siły. Ruch dźwigni wiąże się z nieprzyjemnym oporem.

"2008" to tzw. miejski crossover, czyli w rzeczywistości typowy hatchback z kilkoma ozdobnikami, wydłużony o 20 cm w stosunku do "208". Dodatkowe centymetry spożytkowano na bagażnik. Rozstaw osi i przestronność nie zmieniły się. 16-centymetrowy prześwit pozwala przejechać po średnio dziurawej drodze gruntowej.

Bazowy silnik do "2008" to dobry wybór. Trudno przy tym pogodzić się z ceną 68 500 zł (testowana wersja Allure) za, jakby nie było, samochód klasy miejskiej. Lepiej kupić zwykłego "208".

Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure

liczba zdjęć: 7
Królowie miasta

Wyróżniają się powiększonym prześwitem, jednak ich naturalny teren to ulice miast. Niewielkie crossovery szturmem zdobywają rynek, przekonując klientów swoją wszechstronnością. W porównaniu – siedmiu „królów miasta”. czytaj więcej

Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure - podsumowanie

Silnik 1.2 całkowicie wystarcza w 2008. Ale jeszcze lepiej (i taniej) sprawdza się w 208.

Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure: plusy

  • estetycznie wykończone wnętrze,
  • duży i ustawny bagażnik,
  • dobre osiągi,
  • umiarkowane zużycie paliwa


Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure: minusy

  • wysoka cena,
  • nieprzyjemnie pracująca skrzynia biegów,
  • szarpanie na niższych obrotach,
  • mało miejsca z tyłu

Dane techniczne, osiągi: Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure

 Peugeot 2008
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1199 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Moc maksymalna82 KM/5750
Maks. moment obrotowy118 Nm/2750
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.416/174/156 cm
Rozstaw osi254 cm
Masa/ładowność1135/447 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)350/1194 l
Poj. zbiornika paliwa50 l
Osiągi
Prędkość maksymalna169 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,0/4,3/4,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,0/6,0/6,7
Cena68 500 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure - TEST

Peugeot 2008, Renault Captur - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris - test

    Minivan przebrany za crossovera, a pod maską silnik z wyczekiwanego od kilku lat auta sportowego. To kryje się pod niepozorną nazwą Espace Energy 225 TCe. więcej