Porównanie: Audi A7 Sportback, Mercedes CLS

Środa, 26 listopada 2014 (12:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Walczą o tych samych klientów, powstają niedaleko siebie, a nawet jednocześnie przeszły liftingi. A mimo to tak się różnią. A7 i CLS – sprawdziliśmy, który lepszy.

Zdjęcie

Porównanie: Audi A7 Sportback, Mercedes CLS /Motor

Mercedes CLS zadebiutował w 2004 r. i przez pierwsze kilka lat sprzedaży cieszył się dużym zainteresowaniem oraz... brakiem rywali. Dopiero w 2010 r. Audi odpowiedziało modelem A7 Sportback. Rok później, gdy Mercedes zaprezentował drugą generację CLS-a, sprawdziliśmy, który z nich jest lepszy.

Tamto porównanie wygrało Audi, ale teraz postanowiliśmy zweryfikować ten wynik. Dlaczego? Ponieważ oba modele właśnie przeszły face lifting i otrzymały nowe silniki.

Reklama

A7 dotknęły mniejsze zmiany - z zewnątrz najłatwiej dostrzec inny kształt grilla i płaskie końcówki wydechu. Mercedes przeszedł bardziej gruntowną modernizację. Objęła ona cały przód nadwozia, teraz bardziej pasujący do nowej gamy tej marki, a także wnętrze - tu pojawiły się m.in. inna kierownica i duży ekran u szczytu deski rozdzielczej.

Jasny cel

Zdjęcie

W 2011 r. porównaliśmy ze sobą A7 i CLS-a w odmianach sprzed niedawnego liftingu. Wtedy wygrało Audi, ale oba miały pod maskami inne silniki niż dzisiaj. /Motor
W 2011 r. porównaliśmy ze sobą A7 i CLS-a w odmianach sprzed niedawnego liftingu. Wtedy wygrało Audi, ale oba miały pod maskami inne silniki niż dzisiaj.
/Motor

Zdjęcie

Audi A7 Sportback 3.0 TDI S tronic quattro: A7 to ideał pod względem ergonomii. Wnętrze nie zmieniło się przy okazji liftingu – efektowna kierownica to część pakietu S line.
/Motor

Zdjęcie

Mercedes CLS 350 BlueTEC: nowy kokpit CLS-a otrzymał znany z innych modeli ekran u nad nawiewami oraz inną kierownicę. Ergonomia nieco gorsza niż w Audi.
/Motor

Obaj konkurenci otrzymali efektowne, w pełni diodowe reflektory. Za dopłatą - aktywne, jak w testowanych egzemplarzach. Audi nazywa swój układ Matrix-Beam, Mercedes - Multibeam, ale oba działają bardzo podobne. Wiele diod we współpracy z kamerą zamontowaną w górnej części przedniej szyby dba o to, żeby odpowiednio doświetlić zakręty i skrzyżowania albo np. wydłużyć snop światła na autostradzie.

Potrafią też coś, co na razie potrafi tylko kilka aut na rynku. Podczas jazdy na światłach drogowych automatycznie "wycinają" z oświetlonego obszaru tylko tę część, która oślepiłaby innych kierowców, w pełni oświecając wszystko wokół.

Moc nie zawsze rośnie

Ważne nowości można znaleźć również pod maskami obu aut. W Audi przy okazji liftingu wszystkie silniki wzmocniono, dzięki czemu środkowy z trzech dostępnych diesli nie ma już 245 KM, lecz aż 272 KM mocy. Przy okazji przybyło mu 80 Nm momentu obrotowego.

Z kolei u rywala koni mechanicznych... ubyło. Testowana trzy lata temu wersja miała moc 265 KM, teraz zostało jej "tylko" 258 KM. Moment obrotowy się nie zmienił i nadal wynosi 620 Nm, o całe 40 Nm więcej niż w Audi.

Wcześniej osiągi A7 i CLS-a niewiele sie różniły, obydwa potrzebowały nieco ponad 6 s, aby osiągnąć prędkość 100 km/h. Teraz Audi jest wyraźnie szybsze - wystarcza mu 5,8 s, podczas gdy w Mercedesie trwa to o całą sekundę dłużej. To w dużej mierze zasługa zapewniającego rewelacyjną trakcję seryjnego napędu quattro w Audi, w Mercedesie do wersji 4Matic trzeba dopłacić niemal 13 tys. zł (testowane auto ma napęd na tylne koła).

Ale lepsze osiągi nie były celem zmian w Audi i Mercedesie. A przynajmniej nie jedynym. Chodziło też o to, o co chodzi wszystkim producentom, od kiedy sa rozliczani z emisji dwutlenku węgla w swoich produktach - o obniżenie spalania. Udało się w obu przypadkach. Obydwa silniki w każdych warunkach zużywają o ok. 1 l/100 km mniej niż dotąd. Audi jest oszczędniejsze, ale różnice sięgają pół litra w mieście, a w trasie są jeszcze mniejsze.

W stronę sportu

Standardowo obydwa testowane modele jeżdżą na 17-calowych kołach (ale te w Audi mają opony o wyższym profilu). Testowanej parze założono jednak większe koła - te w CLS-ie mają wciąż rozsądny rozmiar 18'' (opony 255/40 z przodu i 285/35 z tyłu), podczas gdy A7 wyposażono w największe dostępne za dopłatą felgi 21''.

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic - test

Walka na liczbę biegów staje się coraz bardziej zaciekła. Na szczyt rankingu właśnie wspiął się Mercedes, oferując klasę E ze skrzynią o dziewięciu przełożeniach. czytaj więcej

Czy na takim ogumieniu można jeszcze liczyć na odrobinę komfortu? Co ciekawe, znacznie więcej niż odrobinę. Audi zaskakująco sprawnie radzi sobie z nierównościami, chociaż "woli" pofałdowania nawierzchni niż łączenia asfaltu czy wyrwy - na nich duetowi zawieszenie-opony brakuje już sprężystości. Co innego u rywala, właściwie w każdych warunkach zapewniającego wyśmienity komfort jazdy.

Sytuacja odwraca się podczas dynamicznej jazdy. Audi zdaje się ją uwielbiać. Mercedes, mimo usportowionego zawieszenia AMG, nie skręca równie chętnie i z mniejszą pewnością pokonuje zakręty. Gdy obydwa auta, jak testowane, mają regulowane zawieszenie, to w Audi nawet w trybie komfortowym zapewnia zdecydowanie lepsze prowadzenie niż ustawienie sportowe w Mercedesie.

Cena napędu

Mercedes kosztuje dziś niemal dokładnie tyle samo co trzy lata temu, Audi zdrożało o ponad 23 tys. zł. Jeśli jednak dokupić do CLS-a napęd 4 kół, okaże się on droższy od A7.

Audi A7 Sportback, Mercedes CLS

liczba zdjęć: 16

Audi A7 Sportback, Mercedes CLS - podsumowanie

Przy okazji liftingu jedynie podkreślono charakter obu aut. Mercedes stracił kilka koni mechanicznych, ale nadal przekonuje niezrównanym komfortem. Audi pozostaje praktyczniejsze, a do tego zyskało na mocy i teraz jeszcze lepiej łączy komfort z wybitnie sportowym charakterem. Stąd kolejne zwycięstwo A7.

Audi A7 3.0 TDI

Zdjęcie

Audi A7 3.0 TDI /Motor
  • Moc maksymalna: 272 KM
  • 0-100 km/h: 5,8 s*


Przy okazji liftingu Audi A7 najbardziej zmieniło się z przodu - pojawiły się tu nowe światła i grill ze ściętymi "rogami". Z tyłu widać nowe, płaskie końcówki wydechu. Testowane auto ma pakiet S line (dopłata 18 930 zł plus kolejne 8 tys. za zmiany we wnętrzu), obejmujący nieco inaczej stylizowane zderzaki, ciemnoszary dyfuzor z tyłu, logo na błotnikach i 19-calowe koła (tu zastąpiono je gigantycznymi felgami 21''), a także sztywniejsze, obniżone o 2 cm zawieszenie oraz sportowe fotele, a także kilka innych zmian wewnątrz.

*dane testowe

Mercedes CLS 350 BlueTEC

Zdjęcie

Mercedes CLS 350 BlueTEC /Motor
  • Moc maksymalna: 258 KM
  • 0-100 km/h: 6,8 s*


Mercedes CLS doczekał się ostatnio zupełnie nowego, "gładkiego" przodu, który bardziej pasuje do najnowszych modeli tej marki. Auto na zdjęciach wyposażono w kosztujący 16,8 tys. zł pakiet AMG, poza sportowym zawieszeniem oferujący modernizacje zewnętrzne (m.in. grill z efektownymi "diamentami", zmieniony wygląd zderzaków oraz widoczne na zdjęciach felgi 18'') oraz zmiany we wnętrzu - np. sportową kierownicę.

*dane testowe

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Audi A7 Sportback, Mercedes CLS

 AudiMercedes
ModelA7 SportbackCLS
Wersja3.0 TDI S tronic quattro350 BlueTEC
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2967 cm32987 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24V6/24
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna272 KM/3500258 KM/3600
Maks. moment obrotowy580 Nm/1500620 Nm/1600
Napęd4x4tylny
Skrzynia biegówaut./7-biegowaaut./9-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość497/191/142 cm494/188/142 cm
Rozstaw osi291 cm287 cm
Średnica zawracania11,9 m11,2 m
Masa/ładowność1830/610 kg1770/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)535/1390 l475/– l
Poj. zbiornika paliwa73 l (ON)59 l (ON)*
Opony235/55 R17245/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,7 s6,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s 6,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h14,5 s 17,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m 36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,0 m 35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,5 dB 64,5 dB
Rzeczywista prędkość**98 km/h98 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,72,3
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,0/4,7/5,26,4/4,8/5,4
Teoretyczny zasięg1400 km1090 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,0/5,6/6,88,5/5,7/7,1
Rzeczywisty zasięg1070 km830 km
Cena wersji podstawowej***301 640 zł292 900 zł
Cena301 640 zł292 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*za dopłatą (565 zł) zbiornik 80-litrowy;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Audi jest o 8740 zł droższe. Seryjnie oferuje jednak elementy w CLS-ie wymagające dopłaty, m.in. tak istotny napęd 4x4. Po zrównaniu wyposażenia (dokupieniu do Mercedesa złącza USB, zestawu Bluetooth, napędu 4x4 i elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika) Audi zachowuje swoją cenę, a Mercedes kosztuje aż 311 304 zł.

Punktacja - segment: auta klasy wyższej

Zdjęcie

Punktacja - segment: auta klasy wyższej /Motor

Oba są wyjątkowe, ale wyróżnianie się w A7 niesie za sobą mniejsze koszty.


Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Audi RS 7 - TEST

Mercedes CLS po liftingu - INFORMACJE I ZDJĘCIA

Co się psuje w używanych Mercedesach? - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris - test

    Minivan przebrany za crossovera, a pod maską silnik z wyczekiwanego od kilku lat auta sportowego. To kryje się pod niepozorną nazwą Espace Energy 225 TCe. więcej