Porównanie: Audi S3 Limousine, Subaru WRX STI

Poniedziałek, 14 lipca 2014 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Z dużą łatwością

W S3 fotele spoczywają niżej oraz mają seryjną regulację długości podpórki pod uda. Wszystkie mechanizmy pracują lżej i z dużą dokładnością. Szkoda tylko, że przekładnia S tronic w trybie manualnym, obsługiwanym dźwignią z poprzestawianymi kierunkami (do przodu bieg wyższy, do siebie - redukcja) lub łopatkami za kierownicą, nie daje kierowcy pełnej swobody i potrafi sama zaingerować w zmianę biegu, wpływając w ten sposób np. na rozkład sił działających na auto w zakręcie, co może okazać się niepożądane. Z drugiej strony, po redukcji przełożenia S tronic pozwala na to, by wskazówka obrotomierza zawędrowała pod 6000 obr./min.

Reklama

S3 w stosunku do WRX STI prowadzi się zdecydowanie łatwiej. By jeździć nim szybko, nie trzeba wielkiego doświadczenia, bo to auto o niemal neutralnej naturze, reagujące na ruchy kierownicy łagodnie, bez nerwowości i naprawdę szybko. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu z jednej strony pozwala na dokładne ocenienie granicy przyczepności, a z drugiej jest dość wyraźnie odizolowany od przednich kół.

Audi nawet w najsztywniejszym ustawieniu zawieszenia zapewnia więcej wygody niż Subaru, ale w ostrych zakrętach nieco mocniej się przechyla i trochę "przelewa". Na wyjściu z łuku, gdy po mocnym dodaniu gazu auto przez chwilę wyjeżdża przodem, objawia się z kolei jego bardziej przednionapędowa natura. Ale S3 nadrabia większą zwinnością i chęcią do zmiany kierunku jazdy niż Subaru.

Mnóstwo sygnałów

Nadwozie japońskiego auta nawet w slalomie zachowuje wzorową stabilność. Układ kierowniczy z klasycznym hydraulicznym wspomaganiem minimalnie wolniej niż w Audi przekuwa poczynania kierowcy na koła, ale liczba sygnałów, jakie przekazuje, jest zdecydowanie większa. To iście sportowe urządzenie, informujące nawet o rodzaju asfaltu, z jakiego zbudowano drogę. Na dodatek, działające tym lepiej, im ostrzej się jedzie. W odróżnieniu od S3, Subaru na wyjściu z zakrętu ma zdecydowanie lepszą trakcję. Wystarczy w nim po prostu wcisnąć gaz, by bez problemu odjechało.

Audi S3 Limousine, Subaru WRX STI

liczba zdjęć: 20

Tyle tylko, że utrzymywanie WRX STI na granicy przyczepności wymaga oswojenia się i o wiele większej wprawy niż u konkurenta. Tutaj wszystko odbywa się szybciej, gwałtowniej a możliwości napędu na cztery koła są tak ogromne, że kierowca musi być nieustannie gotowy na odpowiednie operowanie gazem i kierownicą.

Nowe Subaru jeździ lepiej niż model poprzedniej generacji, jednak Japończycy nie wyeliminowali największej wady jego układu jezdnego. Pomimo zastosowania aktywnego wektorowania momentu obrotowego przy przednich kołach, auto nadal ma silną tendencję do wyjeżdżania przodem na zewnątrz łuku.

S3 i WRX STI to rzeczywiście dwa całkowicie różne oblicza sportu. Pierwsze świetnie łączy przydatność na co dzień z łatwością prowadzenia. Drugie to bezkompromisowe, męskie narzędzie dające ogromną frajdę z ostrej jazdy.

Audi S3 Limousine, Subaru WRX STI - podsumowanie

Dwa razy 300 KM, dwa kompaktowe sedany i dwa skrajnie różne charaktery. Audi jest szybsze, zapewnia wyższy komfort i ma lepszą jakość wykonania. Większe, ale i nieuznające kompromisów Subaru nie potrafi dotrzymać mu kroku.

Pojedynek na torze testowym

Przejazd na czas został wytyczony na lotnisku Ułęż. Składały się na niego szybkie proste, bramki, które trzeba było przejechać przy dużej prędkości oraz pojedynczy nawrót. Przed metą lotną ustawiono slalom z 6 słupków, oddalonych od siebie o 20 metrów. Cały odcinek miał długość 3453 m. Kierowca testowy każdym z aut pokonał po trzy okrążenia, a pod uwagę został wzięty najlepszy uzyskany czas. Co zaskakujące, to Audi okazało się szybsze. Znacznie więcej radości sprawił jednak przejazd Subaru.

Zdjęcie

Na wyjściu z zakrętu zachowuje się bardziej jak auto przednioniż czteronapędowe. S3 prowadzi się naprawdę łatwo. /Motor
Na wyjściu z zakrętu zachowuje się bardziej jak auto przednioniż czteronapędowe. S3 prowadzi się naprawdę łatwo.
/Motor

Zdjęcie

Subaru to maszyna o znakomitej trakcji, ale i trudna w prowadzeniu. Na luźnej nawierzchni Audi nie miałoby żadnych szans. /Motor
Subaru to maszyna o znakomitej trakcji, ale i trudna w prowadzeniu. Na luźnej nawierzchni Audi nie miałoby żadnych szans.
/Motor

Audi S3 Limousine

Zdjęcie

Audi S3 Limousine /Motor

Zdjęcie

Drive select służy do zmiany ustawień auta. Do wyboru są: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic oraz Individual. Ostatnie pozwala na zastosowanie własnych preferencji.
/Motor

Zdjęcie

Na ekranie po lewej – lista elementów, na które kierowca wpływa w trybie Individual. Po prawej – ekran wyboru trybów jazdy.
/Motor


W stosunku do zwyczajnych odmian, S3 Limousine ma zawieszenie obniżone o 2,5 cm oraz seryjny progresywny układ kierowniczy o przełożeniu zmieniającym się płynnie w zakresie od 15,3:1 do 11,0:1. Inny jest również układ hamulcowy, w którym z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 34 cm. Także z tyłu znalazły się tarcze wentylowane.

Auto otrzymało napęd na cztery koła realizowany przez sprzęgło wielopłytkowe Haldex najnowszej generacji. Podczas spokojnej jazdy jednostajnym tempem prawie cały moment obrotowy trafia do przednich kół, a tylko śladowe jego ilości - także do tylnych. Jeśli jednak następuje ostre przyspieszenie, w ciągu kilku milisekund pompa systemu generuje niezbędne ciśnienie do tego, by "spiąć" ze sobą płytki sprzęgła. Niemiecki producent nie podaje informacji, ile momentu napędowego może trafić na tył, ale w przypadku bliźniaczego konstrukcyjnie Volkswagena Golfa R chwilowo jest to nawet 100%.




Prosty napęd na 4 koła

Zdjęcie

Prosty napęd na 4 koła /Audi

Najważniejszym elementem napędu 4x4 w Audi jest sprzęgło Haldex 5. generacji. Zlokalizowano je przed tylną osią. Silnik S3 umieszczono poprzecznie z przodu. Za nim znalazła się skrzynia biegów, z której wychodzi wał napędowy.

Subaru WRX STI ST000

Zdjęcie

Subaru WRX STI ST000 /Motor

Zdjęcie

Pokrętłem zmienia się pracę silnika. Przyciskami – napędu.
/Motor

Zdjęcie

Informacje o ustawieniu napędu na cztery koła. Na zdjęciu górnym – tryb automatyczny. Poniżej – Lock.
/Motor


Subaru WRX STI to tak naprawdę auto sportowe zamknięte w sporym czterodrzwiowym nadwoziu. Już choćby z tego względu jest pełne skrajności. Ale to akurat powód, dla którego kochają je fani.

W najnowszym wydaniu Japończycy jeszcze bardziej postawili na sport, "podkręcając" wszystkie elementy odpowiedzialne za prowadzenie. Układ kierowniczy ma o 125% sztywniejszą przekładnię niż w modelu poprzedniej generacji, średnica przedniego stabilizatora zwiększyła się z 2,1 do 2,4 cm, a tylnego - z 1,9 do 2 cm. Odporność nadwozia na skręcanie wzrosła o 40%, a na zginanie - o 30%. Ba, nawet seryjne aluminiowe obręcze kół są teraz o 15% sztywniejsze.

Silnik pozostał zaś praktycznie taki sam jak w modelu poprzednim. Podobnie - układ przeniesienia napędu na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym o 3 ustawieniach automatycznych i 6 manualnych. Podstawowy rozdział momentu napędowego to 41% na przód i 59% na tył.


Symetryczne AWD

Zdjęcie

Symetryczne AWD /Subaru

Napęd 4x4 w wykonaniu Subaru wyróżnia się przede wszystkim tym, że silnik, skrzynia biegów oraz mechanizmy różnicowe są umieszczone w aucie idealnie w osi symetrii. Sercem układu 4x4 jest sterowany elektronicznie centralny mechanizm różnicowy DCCD, znajdujący się tuż za skrzynią biegów. Przy tylnej osi pracuje zaś mechanizm o zwiększonym tarciu wewnętrznym typu Torsen. Z przodu postawiono na elektroniczny układ aktywnego rozdziału momentu obrotowego między koła.

Dane techniczne

Dane techniczne: Audi S3 Limousine, Subaru WRX STI

 AudiSubaru
ModelS3WRX STI
WersjaLimousineST000
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1995 cm32457 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16B4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna300 KM/5500300 KM/6000
Maks. moment obrotowy380 Nm/1800407 Nm/4000
Napęd4x44x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość447/180/139 cm460/180/148 cm
Rozstaw osi263 cm265 cm
Średnica zawracania11,0 m11,0 m
Masa/ładowność1460/550 kg1507/473 kg
Pojemność bagażnika390 l460 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (Pb 95)60 l (Pb 98)
Opony225/40 R18245/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s5,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s 5,3 s
Przyspieszenie 0-140 km/h8,7 s 9,9 s
Przyspieszenie 0-180 km/h14,2 s 16,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,2 m 35,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)33,9 m 35,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,3 dB →69,9 dB
Rzeczywista prędkość*96 km/h95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,12,6
Okrążenie toru testowego1:33,92 min1:34,61 min
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,8/5,9/6,914,0/8,4/10,4
Teoretyczny zasięg800 km580 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,4/7,8/9,113,3/9,2/11,3
Rzeczywisty zasięg600 km530 km
Cena wersji podstawowej**169 570 zł183 920 zł
Cena178 370 zł183 920 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem;
cena Subaru po przeliczeniu wg kursu 1 euro=4,18 zł

Audi jest tańsze o 14 350 zł od Subaru mającego bogatsze wyposażenie seryjne. Tyle tylko, że do WRX STI nie są oferowane żadne opcje, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa aktywnego. Lepiej wyposażona wersja WRX STI o nazwie STTOP kosztuje dodatkowe 8360 zł i ma m.in. skórzaną tapicerkę oraz szklany dach.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Zdjęcie

Punktacja - segment: auta kompaktowe /Motor

Jeszcze większa przewaga S3, które jest samochodem bardziej uniwersalnym niż STI.


Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński, producenci

Audi RS Q3 - TEST

Używane Subaru - PORADNIK KUPUJĄCEGO

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Subaru Outback 2.5i Exclusive - test

    Outback to skromne, ale bardzo wszechstronne i dopracowane auto. Testujemy wersję 2.5 po niedawnej modernizacji. więcej